Kampania wyborcza na Facebooku: Trzaskowski wydał na promocję prawie 180 tys. złotych, najszybciej zyskuje fanów i zaangażowanie
W niecały miesiąc na reklamy na Faceboku sztab Rafała Trzaskowskiego wydał 179,7 tys. zł, najwięcej spośród kandydatów na prezydenta RP - wynika z raportu firmy analitycznej Sotrender. Polityk Koalicji Obywatelskiej na najwyższy urząd w państwie jest liderem zestawienia kandydatów najbardziej angażujących facebookową społeczność, choć pod względem liczby fanów znacząco wyprzedza go Andrzej Duda.
Firma Sotrender, zajmująca się analityką treści w social mediach, sprawdziła przebieg kampanii wyborczej na Facebooku w ciągu ostatnich trzech tygodni.
Trzaskowski zyskuje na Facebooku, ale Duda wciąż mocny
W czerwcu pod względem liczby zgromadzonych fanów na facebookowym profilu zdecydowanym liderem jest Andrzej Duda. Urzędujący prezydent ma na Facebooku ponad 721,9 tys. fanów (+2 proc.), wyprzedzając Roberta Biedronia (596,2 tys. fanów, +2 proc.), oraz Szymona Hołownię (592,5 tys. fanów, +4 proc.).
Kandydat KO na prezydenta - Rafał Trzaskowski - zajmuje miejsce czwarte z wynikiem 371 tys. fanów. Jego profil jest najszybciej rosnącym w całej stawce (+27 proc.), przed Krzysztofem Bosakiem z Konfederacji (265,2 tys fanów, +13 proc.).
W skali miesiąca zaangażowanie na profilu Rafała Trzaskowskiego wzrosło aż o 275 proc. Na profilu drugiego w tym zestawieniu Andrzeja Dudy odnotowano wzrost zaangażowania fanów o 83 proc. Na profilu Szymona Hołowni zaangażowanie fanów spadło w czerwcu o 30 proc.. W stawce spadki notuje także profil Krzysztofa Boska, u którego zaangażowanie fanów w czerwcu było o 19 proc. niższe niż w maju.
Wydatki na kampanię: liderem Trzaskowski, za nim Hołownia i Duda
Sotrender na podstawie oficjalnych danych Facebooka porównał wydatki na promocję poszczególnych sztabów wyborczych w ostatnich trzech tygodniach (23.05-21.06).
Ponad 100 tysięcy złotych wydały na kampanię na Facebooku trzy komitety (odpowiednio): Rafała Trzaskowskiego (179,7 tys. zł), Szymona Hołowni (141,5 tys. zł) oraz Andrzeja Dudy (112,1 tys. zł). Ponad 70 tys. na promocję na Facebooku wydał komitet Roberta Biedronia, a nieco ponad 33 tys. Pawła Tanajny.
Jeśli weźmiemy pod uwagę tylko okres 16-22 czerwca, to zobaczymy kilkukrotną różnicę w wydatkach. Na promocję sztab urzędującego prezydenta wydał w tym okresie 96 020 zł, a kandydata Koalicji Obywatelskiej 21 404 zł. Na profilu Szymona Hołowni w ciągu ostatnich 7 dni wydano na reklamy aż 83 552 zł - analizuje Sotrender.
Wydatki na najbardziej angażujący post KW Rafała Trzaskowskiego mieściły się w przedziale 8 – 9 tys. zł, a Andrzeja Dudy 5 – 6 tys. zł (dane z Biblioteki Reklam Facebooka).
Najwięcej płatnych reklam (542) w ciągu ostatnich 30 dni opublikowano na oficjalnym profilu Andrzeja Dudy - znacznie więcej niż u konkurentów: Rafała Trzaskowskiego (187) i Szymona Hołowni (119). Sztab Roberta Biedronia opublikował na Facebooku 103 sponsorowane posty, a Władysława Kosiniaka-Kamysza 88.
Jak analizuje Sotrender, na jedną reklamę średnio najwięcej w ciągu ostatniego miesiąca wydanoo na profilu Szymona Hołowni – 1 190 zł. 897 zł kosztowała średnio jedna reklama na profilu Pawła Tanajno, a u Andrzeja Dudy - jedynie 207 zł.
Negatywne komentarze u Dudy
Jak wynika z analizy Sotrendera, od 19 do 21 czerwca najwięcej komentarzy negatywnych komentarzy użytkownicy Facebooka opublikowali na profilu Andrzeja Dudy (42 proc.).
Z kolei najwięcej komentarzy o sentymencie pozytywnym odnotowano na profilach Szymona Hołowni oraz Roberta Biedronia.
Na profilu Rafała Trzaskowskiego stosunek komentarzy o sentymencie pozytywnym i negatywnym był podobny (29 proc.). Najwięcej neutralnych komentarzy zostawili internauci na profilu Roberta Biedronia oraz Krzysztofa Bosaka – powyżej 50 proc.
Wybory prezydenckie odbędą się w niedzielę, 28 czerwca 2020 r., a ewentualna druga tura - 12 lipca br. Planowo pierwsze tura miała się odbyć 10 maja.
Dołącz do dyskusji: Kampania wyborcza na Facebooku: Trzaskowski wydał na promocję prawie 180 tys. złotych, najszybciej zyskuje fanów i zaangażowanie