SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Jaki był rok 2008 w branży radiowej?

Specjalnie dla portalu Wirtualnemedia.pl mijający rok w branżyradiowej podsumowują m.in.: Jarosław Hendzel (dyrektor generalnyBroker FM), Leszek Kozioł (prezes Eski), Teresa Ziółkowska(dyrektor Agencji Reklamy Polskie Radio), Bartosz Hojka (dyr. GrupyRadiowej Agory), Paweł Mączka (dyr. Eska Rock) i Tomasz Kasprzyk(dyr. programowy sieci Antyradio).

Portal Wirtualnemedia.pl kontynuuje serię podsumowań mijającegoroku w mediach i reklamie. Dzisiaj na temat kończącego się rokuwypowiadają się przedstawiciele radia.



Zarejestruj się, wymieniaj wiedzę, doświadczenia i poglądy z innymiprofesjonalistami
Cafe.Wirtualnemedia.pl- portal społecznościowy dla ludzi mediów, reklamy, internetu,marketingu, PR, badań i gospodarki!

jarekJarosław Hendzel, dyrektor generalny Broker FM

Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku?

W branży radiowej najistotniejszym wydarzeniem jest umacnianietrwającego już od dwóch lat trendu polegającego na stałympowiększaniu przewagi w słuchalności lidera rynku RMF FM nadkonkurencją. Szczególnie widoczne jest to w odniesieniu dobezpośredniego konkurenta RMF FM, czyli Radia ZET. "Widełki"dzielące udziały w rynku ZETki i RMFu rozszerzyły się na korzyśćtego ostatniego w ciągu dwóch lat (od listopada 2006) ponaddwukrotnie! Biorąc pod uwagę generalnie bardzo niewielkiefluktuacje na rynku słuchalności stacji radiowych w Polsce, zmianao takiej skali warta jest szczególnego podkreślenia.

Co było największym zaskoczeniem?

pozytywnym
Bardzo pozytywnie zaskoczył nas wzrost słuchalności RMF Maxxx (oprawie 50 proc.). Potwierdza to nasze przekonanie, że na rynku jestwyraźna, odrębna grupa młodych odbiorców, rządzących się innymi niżdojrzali konsumenci potrzebami. Dla nich powstaje od kilku latcoraz lepiej sformatowana grupa mediów telewizyjnych (Viva, MTV,itd.), prasowych, a dzięki Maxxxowi (wcześniej takie miejscepróbowała zająć Radiostacja) również radiowych.

negatywnym
Rupert Murdoch. Szumne zapowiedzi odnośnie zawojowania rynku TV (wrodzaju tej Farrella Meisela, prezesa zarządu TV Puls: "Myślę, żedo końca 2008 roku uda nam się prześcignąć TV 4") nie miały żadnegoprzełożenia na fakty. Kto wie, jak wyglądałby rynek TV w tejchwili, gdyby Rupert Murdoch zdołał zrealizować swoje plany.

Na ile szacuje Pan wartość rynku reklamowego w 2008roku?
7,4 mld zł

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarlinajwiększy wpływ na rynek?
Cały czas czekam, aż się tacypojawią.



leszekLeszek Kozioł, prezes Radia Eska i EskaRock

Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008roku
Powstanie rockowej sieci radiowej - Eska Rock. Formatrockowy nie był dotychczas szerzej obecny na polskim rynkuradiowym, a posiada duży potencjał. Dla przykładu w USA formatyrockowe mają wyższy udział w rynku, niż format CHR. Powstanie siecirockowej o zasięgu prawie 10 mln potencjalnych odbiorców, jest więcdużym wydarzeniem, które istotnie zmienia obraz polskiego rynkuradiowego. Dla słuchacza to zupełnie nowa jakość.

Co było największym zaskoczeniem?

pozytywnym
Marek Niedźwiecki w Złotych Przebojach. Człowiek legenda polskiejradiofonii, człowiek Trójki, znajduje swoje miejsce w radiofoniikomercyjnej, w sformatowanym radiu. Jeszcze kilka lat temu było tonie do pomyślenia. Jeden z założycieli dużego ogólnopolskiego radiakomercyjnego nazywał takie stacje "muzakami". A jednak świat sięzmienia i rynek komercyjny również. I nie wynika to wcale z działańorganów regulacyjnych rynek, ale z oczekiwań odbiorców.

negatywnym
Decyzja Eurozetu, która po raz kolejny zmienia strategię dla sieciponadregionalnej.

Wartość rynku reklamowego w 2008 roku
Radiowy rynek reklamowy to 600-650 mln zł, na tle którego GrupaRadiowa Time rośnie dwa razy szybciej niż sam rynek. Warto jednakzwrócić również uwagę na szybko rosnący rynek reklamy internetowej- to jest obszar, któremu należy się uważnie przyglądać i szukaćszans na rozszerzanie działalności.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarlinajwiększy wpływ na rynek?
Nie dostrzegam na rynku osobowości, których działania albo obecnośćmożna by traktować jako silnie oddziałującą na rynek mediów w roku2008.




teresaTeresa Ziółkowska, dyrektorAgencji Reklamy Polskie Radio

Z punktu widzenia działalności reklamowej Polskiego Radia,ważnym wydarzeniem było podjęcie bezpośredniej współpracy, któramiała miejsce z początkiem 2008 roku, ze wszystkimi domamimediowymi. Efektem zmiany modelu sprzedaży jest dwucyfrowy wzrostwpływów z tego segmentu w stosunku do 2007 roku. Wzbogaciliśmyrównież ofertę obsługi klientów o software BreakTime - narzędzie doplanowania i optymalizacji radiowych kampanii reklamowych w oparciuo funkcjonujące standardy rynkowe.
Jeśli chodzi o wydarzenie branżowe, to dużym zaskoczeniem byłonagłe przejście koncernu Unilever z OMD do Media Direction.

Rok 2008 należał do udanych. Wydatki na reklamę radiową wzrosłyo kilkanaście procent, chociaż w III i IV kwartale dynamika byładużo słabsza. Jeśli chodzi o rok 2009, to sytuacja jest bardzodynamiczna, a prognozy dotyczące wielkości rynku reklamowegozostały ostatnio drastycznie obniżone. Przewiduje się dynamikęujemną dla prasy i radia.
Dodatkowych źródeł wpływów reklamowych radio może upatrywać wrozwoju swojej oferty internetowej.




hojkaBartosz Hojka, dyrektor GrupyRadiowej Agory

Polski rynek radiowy jest dojrzały. Mijający rok nie był więcokresem zaskakujących zwrotów akcji, a większe zmiany omijałyrynkową czołówkę i dokonywały się raczej na peryferiach głównegonurtu popowo-przebojowego, np.: zmiana Wawy na Eskę Rock, Radia Bisna PR Euro i Planety na Chilli Zet.

2008 był przede wszystkim rokiem kontynuacji procesów, którenajpewniej będą miały dalszy ciąg w nadchodzącym roku. Radioświetnie przyjmuje się i rozwija na nowych platformach dystrybucji.W Polsce - głównie w internecie: powstają nowe kanały, w tymautorskie, kształtuje się oferta reklamowa. Bardzo ważne dla nas,radiowców jest to, że radio jest ciągle medium ludzi młodych ipozostaje przewodnikiem po muzycznych nowościach i trendach.

Dla Grupy Radiowej Agory 2008 rok był jednym z najlepszych whistorii. Rozwijaliśmy naszą działalność w eterze i w sieci. Wserwisie Tuba.fm wystartowały autorskie kanały radiowe Artura Rojkai Marka Niedźwieckiego, a także muzyczny kanał wideo: Kiss TV.Radio Tok FM odnotowuje coraz lepsze wyniki słuchalności, tworzyteż nowe, unikalne projekty - jak Teatr Radia Tok FM, działający odlistopada br. Nasze przychody rosły szybciej niż rynek. Zespółsprzedaży GRA uzyskał świetne opinie i zwyciężył w rankingu biursprzedaży magazynu "Media&Marketing Polska". W październikuzakończyła się przeprowadzka GRA do nowej siedziby, gdzie pracujemyw nowych, cyfrowych studiach i w zintegrowanym newsroomieradiowo-internetowym. Mijający rok jest także rokiem rekordowychwyników finansowych GRA.



kaprzykTomasz Kasprzyk, dyrektor programowy i szef muzyczny sieciAntyradio

Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku
To był doprawdy ciekawy rok i sporo się działo. Obserwowałem sameważne wydarzenia z punktu widzenia radia. Likwidacja radia Bis, narzecz Euro, zamiana Wawy z Eską Rock na nadajniki, roszadyczęstotliwościami Planety, koniec Radia Jazz i powstanie kolejnegogracza na rynku (Chilli Zet). Przykłady można by mnożyć.Niewątpliwie ciekawe były także rosnące, jak grzyby po deszczu,quasi radiowe, formatowane podcasty muzyczne w internecie. Myślę,że to bez wątpienia spowodowało znaczące i zarazem niebezpiecznezbliżenie się "mocy sieci" do mocy nadajników. Z zaciekawieniembędę obserwował najbliższe miesiące, które pokażą, ile tak naprawdęjest obecnie radia w radiu.

Co było największym zaskoczeniem?
Myślę, że nie da się jednoznacznie stwierdzić, co było największympozytywnym czy negatywnym zaskoczeniem. Zawsze coś lub ktośzaskakuje mniej lub bardziej udanie, ale tradycyjnie w takichprzypadkach czas będzie wszystko weryfikował i za kilka miesięcydopiero się okaże, kto ma rację. Generalnie największą tegorocznąradością, a dla mnie także zaskoczeniem był fakt, że po wahaniachkadrowych, jakie miały miejsce na początku roku (konkurencyjnetransfery i wypadki losowe), dostaliśmy wyraźne dowody, że sytuacjaAntyradia na rynku znacznie się poprawiła i ustabilizowała. Zwielką radością obserwowałem oddanie i lojalność naszych słuchaczy,a także przyrost w grupach, które dają nam pewność siebie. Rzeczynegatywnych raczej nie dostrzegam. Zawsze myślę pozytywnie.

Na ile szacuje Pan wartość rynku radiowego w 2008roku?
Na moje szczęście, od szacowania wartości rynku radiowego są inni.Mogę jedynie subiektywnie odnieść się do tego, co widzę i co moimzdaniem jest na rynku nieoszacowane lub przeszacowane. Oczywiściedaleki będę od konkretów, by nie wchodzić w kompetencję tych,którzy znają wartość tego, czym się zajmują - przynajmniejszacunkową.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarlinajwiększy wpływ na rynek?
Od lat największy wpływ narynek medialny nie tylko w Polsce zresztą, wywierają politycy. Odlat w tej materii niewiele się zmienia, od lat zastanawiam się,dlaczego tak się dzieje i od lat wciąż nie mogę uzyskać logicznejodpowiedzi nawiązującej do rzekomej wolności słowa. Obserwując (naszczęście z boku) przepychanki w Polskim Radiu, problemy personalneprzy Woronicza i dziwne nagłe zmiany w ramówce przerywająceprogramy, a także analizując większość bloków i serwisówinformacyjnych, o bojkocie TVN nie wspominając, znów dochodzę docorocznego wniosku - w tej materii niewiele nie zmienia.Szkoda.



Paweł Mąmaczkaczka, dyrektor sieci Eska Rock

Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku
Z mojego punktu widzenia sprawa jest dość oczywista: pojawienie sięEski Rock w nowej skali i jakości. Po przejęciu częstotliwościRadia Wawa, Eska Rock stała się dużą siecią nadającą w 18.największych ośrodkach miejskich Polski. Sama kwestia zasięgu niejest oczywiście niczym szczególnie spektakularnym, natomiast jesttym bez wątpienia zmiana formuły programu. Dzięki transferowi, jakizrobiliśmy, poranek tworzą dwie osobowości medialne - Wojewódzki iFigurski. Dzięki temu polski eter wzbogacił się o stację prawdziwą,bezkompromisową, bardzo prowokacyjną, szczerą i nie uznającątematów tabu. Jest to naprawdę nowa jakość - sądzę, że wyznaczającatrendy w nowoczesnym i inteligentnym komercyjnym radiu, które mawnosić w nasze życie coś więcej niż tylko dobry nastrój i muzykę.Taka jest właśnie Eska Rock i uważam, że jest to najciekawszewydarzenie roku 2008.

Co było największym zaskoczeniem?
Chyba brak spektakularnego sukcesu innego wielkiego transferuradiowego, czyli przejście Marka Niedźwieckiego do Grupy RadiowejAgory. Transfer co prawda dokonał się w ubiegłym roku, ale widoczneefekty powinny pojawić się właśnie w mijającym roku. Ciężko mi totak naprawdę zakwalifikować jednoznacznie, czy jest to zaskoczeniepozytywne, bo dotyczy konkurencyjnej grupy radiowej, czy negatywne,bo bardzo osobiście liczyłem na nowy i ciekawy koncept związany zMarkiem w komercyjnej stacji.

Na ile szacuje Pan wartość rynku reklamowego w 2008roku?
Sądzę, że będzie oczywiście wzrost, alejednocyfrowy. Wcześniejsze szacunki były bardziej optymistyczne,ale pojawiło się magiczne słowo "kryzys", który osiągnął globalnąskalę. Moim zdaniem kryzys na polskim rynku reklamy będzie miałuzasadnienie bardziej taktyczne niż faktyczne. Znaczy to tyle, żeredukcja budżetów wynikać będzie raczej z koniecznościzaobserwowania, co się wydarzy na rykach w pierwszym kwartale roku2009. Zamrożenie będzie w większości budżetów reklamowychtaktyczne, a nie wynikające z problemów z płynnością finansowąreklamodawców. Myślę też, że często słowo "kryzys" będziedoskonałym pretekstem dla prezesów dużych spółek, aby dokonaćzdecydowanej rewizji kosztów w swoich firmach.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największywpływ na rynek?
Można by tu wspomnieć o kilku ciekawych przypadkach. Na początekodniósłbym się do dwóch ciekawych polityków: Jarosława Kaczyńskiegoi Baracka Obamy. Na naszym podwórku Pan Jarosław wykonał coś, czegonikt rozsądny nigdy by się nie spodziewał (jeżeli polityk - bo onich tu myślę - może być rozsądny :-)) A mianowicie nałożył embargona dużą komercyjną stację telewizyjną. Jego decyzja zabraniałaudzielania wypowiedzi do kamer TVN-u wszystkim członkom PIS-u. Zpunktu widzenia mediów jest to dość staroświecki i może nawetdziecinny akt buntu przeciwko, ponoć tendencyjnym, sposobomprzedstawiania polityków opozycji rządowej.

Na drugim biegunie, i może w zupełnie innym kontekście,wskazałbym na Obamę. Każda kampania prezydencka w USA opierała sięw zdecydowanym stopniu o media. Jednak ostatnie wybory pokazałynam, jak silną rolę w kształtowaniu świadomości ludzi, może wywrzećinternet. To medium do tej pory nie było w tak ogromnym stopniuakcentowane. Są głosy wręcz mówiące, że to poprzez globalną siećinternetową, Barack wygrał wybory. Oczywiście, proces ten jestznacznie bardziej złożony i skomplikowany, ale jedno jest pewne:media, które do niedawna uznawane były jako alternatywne, albodrugorzędne, dziś coraz częściej odgrywają najważniejszą rolę wkomunikacji społecznej i wypierają te uznawane za tradycyjne.

Można by dłużej wymieniać, bo rok 2008 obfitował w wydarzenia,które mogą w sposób zdecydowany zmienić obraz polskich mediów -tych komercyjnych, ale też publicznych. Wymienię może jeszcze tylkokwestie ustawy medialnej, w szczególności sprawę abonamentu.




romekRoman Czejarek, VoxFM

Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008roku?
W 2008 roku było co najmniej kilka ważnych wydarzeń istotnych dlarynku mediów elektronicznych. Kilka z nich miało rangę symboli,które jak sądzę dały sporo do myślenia właścicielom orazzatrudnionym w tych mediach dziennikarzom. Kilka rzeczy okazało siędużo bardziej skomplikowanych niż to wydawało się jeszcze na samympoczątku mijającego roku. A na deser koniec roku zaskoczył nasświatowym kryzysem gospodarczym, który bez wątpienia lada momentbardzo poważnie przełoży się na rynek reklamy, radio i telewizję. Itu znaków zapytania jest najwięcej. Te najważniejsze wydarzenia2008 roku na rynku mediów elektronicznych w Polsce to:

a) Wycofanie się News Corporation czyli Ruperta Murdocha zTelewizji Puls. To jedno z największych rozczarowań mijającego rokui gorzka lekcja pokory dla medialnego potentata zza granicy, którynie docenił siły i sprawności polskich mediów. Po wielkiej kampaniireklamowej i po zatrudnieniu całego sztabu niezłych dziennikarzy,Telewizja Puls tydzień po tygodniu spektakularnie ponosiła porażkina kolejnych polach. Programy były po prostu słabe, zabrakłopomysłów i rozmachu w działaniu oraz zwyczajnie nowychczęstotliwości i technicznego zasięgu. W efekcie projektreklamowany, jako wejście na nasz rynek światowego zawodowca zpierwszej ligi, okazał się po prostu wielką klapą. Trochę żal midziennikarzy, którzy uwierzyli, że w Telewizji Puls mogą coś nowegoi fajnego zrobić. Cześć z nich błąka się teraz po Warszawieszukając nowej pracy. Mam nadzieję, że ją znajdą.

b) Chocholi taniec wokół nowej ustawy o mediach publicznych oraznieudolne próby przejęcia Polskiego Radia i Telewizji Polskiej zrąk dawnych wysłanników Prawa i Sprawiedliwości przez ekipęfirmowaną znakiem Platformy Obywatelskiej. Jedyne co do tej poryudało się Platformie, to ostateczne załamanie systemuabonamentowego oraz zawieszenie dwóch słynnych prezesów PolskiegoRadia (duet Czabański-Targalski) dokonane siłami... (i to jestjakaś ironia losu) dawnych protegowanych LPR i Samoobrony. Wielkaszkoda, że do tej pory nie udało się nic więcej, bo media publicznewołają o ratunek! O ile Telewizja dzięki dochodom z reklam jakośsobie radzi, o tyle Polskie Radio pozbawione wpływów z abonamentudogorywa. Prędzej czy później trafi tam wreszcie nowa ekipa, którazastanie firmę stojącą na krawędzi bankructwa. I nawet najlepszepomysły nie będą miały szans na realizację w chwili, gdy zabrakniepieniędzy na utrzymanie podstawowych rzeczy. Albo więc nowi prezesii dyrektorzy (oby byli tam jak najszybciej i oby nie byli topolitycy) zrobią kolejną rewolucję i dokonają następnych zwolnień,bo nie ma już innego wyjścia, albo ich misja będzie, jak lotsamobójcy, z góry skazana na wielką przegraną. Ponieważ w PolskimRadiu przepracowałem na różnych stanowiskach ponad 20 lat, los tejfirmy szczególnie leży mi na sercu. Bardzo boję się, że na ratunekjest już być może zwyczajnie za późno. A jeżeli tak, to PolskieRadio za kilka lat będzie już tylko cieniem dawnej świetności imarginesem naszego medialnego rynku. Wielka, wielka szkoda!

Co było największym zaskoczeniem?
Pozytywnie zaskoczył mnie Tomasz Lis i jego program w TVP2.Przyznaję, że z wielką zazdrością oraz podziwem zawsze patrzyłem napoczynania redaktora Lisa w TVN, a potem w Polsacie. Ale głośnytransfer do Telewizji Polskiej, wydał mi się złamaniem wszystkichdotychczasowych reguł. Po kilku miesiącach obserwacji widzę, że niemiałem racji. Lis stworzył prosty, ale efektowny, opiniotwórczy ico najważniejsze w obecnych czasach - oglądany medialny show,będący samotną wyspą na tle innych poczynań Telewizji Polskiej. Tenprogram daje mi nadzieję, że jeszcze nie wszystko stracone. Że sąwidzowie, którzy włączają telewizor nie tylko na śpiewające lubbrykające po lodzie gwiazdy. O sile i umiejętnościach Lisa świadcząteż inne próby stworzenia podobnych programów publicystycznych wTVP. Mimo nakładów pracy i sporych środków, mimo znanych nazwiskprowadzących (Bronisław Wildstein, Jan Pospieszalski, itp.) inneprogramy nie mają takiej siły przebicia i pozostają daleko w tyle.Brawo Panie Tomaszu! Szkoda tylko, że jak słyszę, nad programemznów zbierają się czarne chmury.

Negatywnie zaskoczyła mnie wspominana już wyżej Telewizja Puls,bo dawno nie widziałem tak zmarnowanej okazji. Upadek Pulsu tosygnał dla innych, że obecni na rynku gracze, czyli Polsat i TVN sąbardzo, bardzo silni i urwanie choć kawałka ich tortu jest bezgigantycznych nakładów już niemożliwe. Nawet gdy się ma takienazwisko jak Murdoch.

Negatywnie zaskoczyła mnie też wielka zmiana sieci nadajników wpublicznym radiu. Przez wiele lat, gdy pracowałem w radiowejJedynce, naszym marzeniem była sieć UKF pokrywająca całą Polskę.Niestety kolejne zarządy nie miały odwagi na dokonanie takiejradykalnej zmiany, bo wiadomo było, że uderzy ona w dwa inneprogramy - Drugi i Czwarty (teraz Radio Euro, kiedyś Radio Bis) itu już brakowało odwagi. Na śmiały ruch odważył się dopiero PrezesCzabański i wśród wielu Jego decyzji, które mocno krytykowałem, otej muszę powiedzieć uczciwie, że była dobra. Chyba jedyna. Tylkoco z tego! Życie kolejny raz pokazało, że jak program jest słaby tonawet najlepsza technika go nie uratuje. Jedynka ma teraz sieć,jakiej wszyscy mogą tylko zazdrościć. Zasięg techniczny na UKFzwiększył się prawie dwa razy. A ilość słuchaczy w porównaniu dominionych lat i tak kolejny raz spadła. Aż strach pomyśleć, co bybyło, gdyby sieć Jedynki wyglądała tak jak dawniej. Toż tokatastrofa!

Człowiek (ludzie), którzy wywarli największy wpływ na mediaelektroniczne w 2008?
a) Premier Donald Tusk za skuteczne rozmontowanie i tak jużdogorywającego systemu abonamentowego, co za chwilę okaże sięgwoździem do trumny publicznego radia. Chyba, że wreszcie doczekamysię nowej ustawy i czegoś co ten abonament dobrze zastąpi.

b) Ewa Stankiewicz i Anna Ferens za film "Trzech kumpli"wyemitowany w TVN. Ten materiał godny najlepszych wzorców BBCwstrząsnął Polakami. I co ważne program przygotowała komercyjnatelewizja. Oby tak dalej!

c) Leszek Kozioł, Grupa Radiowa Time, za odważne wprowadzenieprojektu Eska Rock. Teraz kibicuję, by to się wszystko dobrzeudało.

d) Tomasz Lis, za pokazanie, że nawet w tak krytykowanejpublicznej Telewizji Polskiej, da się zrobić dobry, mądry ioglądany program publicystyczny.

e) Krzysztof Skowroński za uratowanie Radiowej Trójki izachowanie twarzy w trudnych czasach zmian w publicznym radiu.Szkoda tylko, że na Myśliwieckiej 3/5/7 nie ma już MarkaNiedźwiedzkiego.



Iwona Matysiak, dyrektor Działu Badań i Analiz Grupy RadiowejTime

Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008roku?
2008 rok nie odnotował spektakularnych zmian właścicielskich, jakkilka ostatnich lat. Ważnych dla rynku radiowego było kilkawydarzeń. Należy wspomnieć przejście Kuby Wojewódzkiego i MichałaFigurskiego z Antyradia do Eski Rock i wejście Eski Rock na 18rynków, rebranding Radiostacji na Planetę, czy powstanie nowejsieci Chilli Zet. Kilka ostatnich miesięcy to, podobnie jak wewszystkich mediach, opracowywanie strategii na okres spowolnieniapolskiej gospodarki.
W branży badawczej największym wydarzeniem jest połączenie GrupyWPP i TNS, co oznacza połączenie dwóch największych firm badawczychz pierwszej piątki.

Co było największym zaskoczeniem?
Może nie tyle dużym zaskoczeniem, co ogromnym pozytywem są wspólnedziałania stacji na rzecz wejścia radia na platformę cyfrową.Działania te mogą mieć duże znaczenie dla przyszłości radia wPolsce.

Wartość rynku reklamowego w 2008 roku?
Około 850 mln PLN.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarlinajwiększy wpływ na rynek?
Myślę, że największy wpływ na rynek radiowy w 2008 roku miałsłuchacz. W ciągu ostatnich 2-3 lat zaczął zmieniać zwyczajesłuchania radia. Radio dostępne powszechnie teraz przez MP3 ikomórki, częściej jest słuchane w drodze. Rośnie słuchanie radiaprzez internet. Zmiany te widoczne są zwłaszcza w młodychtargetach. Warunkują one też strategie nadawców.


mariuszMariusz Woźniczka, dyrektor operacyjny Grupy RadiowejTime, prezes Promotor United Entertainment

Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008roku?
Z pewnością ważnym wydarzeniem medialnym w 2008 roku byłostworzenie wspólnie przez Telewizję Polską (TVP 2) i Grupę MedialnąZPR (Radio Eska, Radio Wawa i Promotor United Entertainment) nowegowielkoformatowego festiwalu muzycznego w Polsce pod nazwą Sopot HitFestiwal. Pierwsza edycja w tym roku i od razu wielki sukces.Dwudniowy Sopot Hit Festiwal zgromadził przed telewizoraminajwiększą widownię ze wszystkich sopockich festiwali, średnio 3,6miliona widzów, w porywach do 4 milionów, a w telewizyjnej grupiekomercyjnej 16-49 największą widownię w ogóle ze wszystkichtegorocznych festiwali w Polsce. O sukcesie tym zadecydowały dwazasadnicze elementy. Po pierwsze, spójność i klarowność formatu,możliwa dzięki sprawdzonej już przy formacie "Hity na Czasie"współpracy merytorycznej Radia Eska i telewizyjnej Dwójki. Knowhow, jakim dysponujemy, umożliwia nam bardzo trafne spełnianieoczekiwań odbiorców. Od początku wiedzieliśmy co, i dla kogo chcemyzrealizować oraz konsekwentnie zrealizowaliśmy projekt w warstwiemuzycznej, wizualnej, produkcyjnej i promocyjnej. Po prostu,spełniliśmy obietnicę. I co ważne, zarówno wobec odbiorców, jak istartujących w konkursie artystów. Po drugie, o sukcesiezadecydowała także pełna koprodukcja Telewizji Polskiej i naszegoproducenta Promotor United Entertainment oraz wspólne finansowanieprojektu. Mówiąc szczerze, choć jesteśmy z tak różnych bajekmedialnych, pracowaliśmy nad festiwalem jak jedna wspólna ekipa,dzieląc się precyzyjnie zadaniami i bezwzględnie polegając nasobie.
Tym samym mamy w Polsce nowy, nowoczesny festiwal, który- wszystkona to wskazuje - szybko zyska renomę w świecie.

Co było największym zaskoczeniem?

pozytywnym
Reakcja na światowy kryzys finansowy.Wszakże coraz szersze w Polsce zaciskanie pasa, to jednak bezpaniki. Spokojne przegrupowanie sił i środków na trudniejszeczasy.

negatywnym
Największym negatywnym zaskoczeniem byłsam światowy krach finansowy oraz głębokie i niezwykle szybkoodczuwalne jego reperkusje. To było niezwykłe doświadczenie,obserwować, jak zmieniało się wszystko w praktyce polskiego życiagospodarczego między wrześniem i listopadem.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarlinajwiększy wpływ na rynek?
Prezes Telewizji Polskiej, Andrzej Urbański, popierając wyjątkowyprojekt współorganizacji przez medium publiczne i komercyjną grupęmedialną nowego festiwalu w Sopocie- Sopot Hit Festiwalu. Tobezprecedensowe połączenie potencjałów i środków, połączenieróżnych światów medialnych, różnych know how i doświadczeń,zaowocowało pełnym sukcesem - największym audytorium telewizyjnymze wszystkich sopockich festiwali w tym roku. Powstał tym samymmodel współpracy, który może uczynić Sopot Hit Festiwal jednym znajważniejszych, nowoczesnych festiwali muzyki popularnej wEuropie.


Dołącz do dyskusji: Jaki był rok 2008 w branży radiowej?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl