SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Sztuka wpisana w DNA biznesu

Połączenie sztuki i biznesu ma wiele wymiarów. Tym bardziej oczywistym jest aspekt inwestycyjny. Jednak na przykładzie Banku Pekao S.A. można zaobserwować, że działania związane ze sztuką mogą znacznie wykraczać poza ten aspekt, a tradycyjne instytucje finansowe pełnią też rolę mecenasów sztuki, wspierając młodych artystów, a nawet przenosząc ich prace do bankowych aplikacji. 

Początki mecenatu artystycznego sięgają starożytności, natomiast w Polsce mecenat zapoczątkowali ostatni Jagiellonowie, w ślad za którymi poszli kolejni możnowładcy. W XIX wieku mecenat uległ przekształceniu i stał się domeną instytucji społecznych. Na przestrzeni lat opiekę nad sztuką zaczął sprawować również biznes, w tym sektor bankowy. Przykładem jest chociażby Bank Pekao, który jest związany ze sztuką niemal od początku swojej działalności. 

Bank posiada w swoich zbiorach ponad 1200 dzieł sztuki najwybitniejszych polskich artystów. Od 2022 roku, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, przenosi swoją sztukę również do świata cyfrowego.

Synergia tradycji i technologii

W ubiegłym roku w Bankowości Prywatnej Pekao powstał nowy projekt – ARCHIV3 – który łączy kilka nowoczesnych technologii w celu trwałego zabezpieczenia polskiego dziedzictwa kulturowego dla przyszłych pokoleń. 

Przy zachowaniu najwyższych standardów digitalizacji i dzięki wykorzystaniu ultraczułego aparatu powstały niemal idealne, cyfrowe skany 10 obrazów z kolekcji banku. Tego typu skany oddają oryginalny obraz w najdrobniejszym szczególe, dzięki czemu mogą być potem wykorzystywane do celów konserwatorskich i rekonstrukcyjnych. Proces skanowania jednego obrazu zajmuje wiele godzin, a wykorzystywany aparat jest tak czuły, że nawet kroki są w stanie zaburzyć jego pracę. Kolejnym etapem było zarchiwizowanie skanów online, poprzez stworzenie kolekcji niewymienialnych tokenów (NFT), zapisanych w sieci blockchain. Technologia ta, dzięki swoim cechom, gwarantuje niezmienność i bezpieczeństwo danych. 

Finalnie skany zostały zapisane na nowoczesnych, światłoczułych rolkach, które odpowiednio zabezpieczone trafiły do skarbca Światowego Archiwum Arktycznego, uznawanego za najbezpieczniejsze miejsce na świecie do przechowywania cennych dla ludzkości danych. Ten rodzaj archiwizacji offline nie wymaga żadnej ingerencji człowieka, a dzięki połączeniu klimatu Arktyki oraz technologii światłoczułych rolek depozyt przetrwa nawet do 2 tysięcy lat. 

Dzięki zastosowaniu najnowszych technologii bank zabezpieczył dzieła polskich artystów: Jana Matejki, Stanisława Wyspiańskiego, Wojciecha Kossaka, Juliana Fałata, Zygmunta Waliszewskiego, Tadeusza Dominika oraz współczesnej polsko-japońskiej artystki rozpoczynającej współpracę z bankiem – Lii Kimury.

Artystka stworzyła dla Bankowości Prywatnej Banku Pekao obraz „Mirror of the soul”, który eksploruje temat tożsamości i przedstawia sylwetkę nowoczesnej kobiety jako ulotne wspomnienie.

"Udział w projekcie ARCHIV3 był dla mnie czymś wyjątkowym. To, co zrobiło na mnie największe wrażenie to sposób w jaki idea projektu łączy wymiar materialny z niematerialnym – nadając archiwizacji metaforę pamięci, trwałości, tego, co przekracza granice czasu. Mój obraz w tej współpracy stał się opowieścią o tym co ulotne, a jednocześnie zachowane." - mówi Lia Kimura. 

Posiadanie kolekcji cennych dzieł sztuki wiąże się ze społeczną odpowiedzialnością, jaką jest ich ochrona. Projekt ARCHIV3 łączy świat tradycyjnej sztuki z nowoczesnymi technologiami i pokazuje, jak istotną rolę w ochronie dzieł sztuki odgrywają ich digitalizacja i archiwizacja.

Komunikacja poprzez sztukę

Art Branding towarzyszy Bankowi Pekao właściwie od samego początku. Od lat powojennych był sposobem komunikacji z klientami poprzez plakaty artystów z Polskiej Szkoły Plakatu. Ten silny związek biznesu i sztuki trwa nadal i przenosi się również do świata cyfrowego.

W ubiegłym roku Ada Zielińska – uznana graficzka i ilustratorka młodego pokolenia – stworzyła dla Bankowości Prywatnej Pekao grafiki, które obecnie służą jako tła w aplikacji mobilnej PeoPay. Monochromatyczne, geometryczne i minimalistyczne kompozycje są spójne z identyfikacją wizualną banku, a przeniesione do aplikacji podkreślają rolę sztuki w komunikacji z klientami. 

Poza posiadaniem bogatej kolekcji dzieł sztuki i nawiązywaniem współpracy z artystami, bank pełni rolę mecenasa sztuki także poprzez organizowanie tematycznych spotkań z artystami oraz wystaw. Jest też partnerem wielu wydarzeń kulturalnych.

Dzieła sztuki w nowych placówkach Banku Pekao

W 2024 roku Bank Pekao otworzył też dwie pierwsze placówki Bankowości Prywatnej w zupełnie nowym formacie. W Warszawie i Łodzi klienci mogą korzystać z nowoczesnych, a zarazem eleganckich przestrzeni z elementami wystroju projektantów nurtu modernistycznego. 

Jednolita dla wszystkich placówek stylistyka skupia się na minimalizmie, a w przestrzeniach przeważają naturalne materiały – drewno, metal szkło oraz miękkie tkaniny. Całość została urządzona zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju, a użyte materiały odznaczają się niskim śladem węglowym. 

W placówkach podkreślono również dbałość o polski dorobek kulturowy poprzez ukazanie ekspozycji z kolekcji dzieł sztuki banku – na ścianach będzie można podziwiać m.in. prace Bożenny Biskupskiej, Tadeusza Dominika czy Oskara Zięty, który stworzył sygnet Pekao – Żubra – w nowej technologii FiDU, czyli metodzie tworzenia unikatowych obiektów ze stali formowanej sprężonym powietrzem. 

Jak pokazuje przykład Banku Pekao, synergia sztuki i biznesu, tradycji i nowoczesności nie dość, że jest możliwa to może nieść za sobą wiele korzyści – zarówno dla sztuki, jak i dla biznesu.

Dołącz do dyskusji: Sztuka wpisana w DNA biznesu

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl