„Gazeta Wyborcza” ma mniej subskrybentów, ale zarabia więcej. „Dwucyfrowy wzrost ARPU”
Na koniec czerwca 2024 roku z subskrypcji cyfrowej „Gazety Wyborczej” korzystało prawie 291 tys. użytkowników, o ponad 4 tys. mniej niż przed rokiem, ale wpływy w tym obszarze wzrosły. Cały segment Agory poprawił rentowność, przy czym nadal jest ona ujemna.

Subskrypcja cyfrowa „Gazety Wyborczej” na koniec czerwca miała 290,7 tys. aktywnych użytkowników. Rok wcześniej Agora podawała, że z subskrypcji „GW” korzystało 295,4 tys. użytkowników, zaś na koniec ub.r. było ich 303,3 tys.
Mimo tego spadku rok do roku przychody ze sprzedaży subskrypcji zwiększyły się. - Wynika oczywiście z wyższych przychodów subskrybenta, czyli z wyższego ARPU - wyjaśnił na wideokonferencji Wojciech Bartkowiak, członek zarządu Agory odpowiadający m.in. za pion prasowy.
Subskrybenci cyfrowi „Wyborczej” płacą więcej
- Taka jest w ostatnich kwartałach nasza polityka, żeby jako lider rynku subskrypcyjnego w większym stopniu monetyzować użytkownika i to nam się to nam się udaje - podkreślił. Agora nie ujawnia dokładnych, natomiast Bartkowiak zaznaczył, że ARPU z subskrypcji elektronicznej „GW” wzrosło dwucyfrowo.
CZYTAJ TEŻ: Agora z optymizmem reklamowym. Spadek tylko w prasie
W ramach najdroższego wariantu subskrypcji, Pakietu Klubowego, użytkownik może podzielić się swoim profilem z dwoma osobami. Natomiast pod koniec ub.r. ograniczono ofertę w ramach Pakietu Premium, w której subskrybent mógł okresowo udostępniać swój profil jednej osobie.
- Z pewnością część osób, które zostały wtedy w jakiś sposób obdarowane naszą subskrypcją przez swoich przy swoich znajomych czy rodzinę, sami zdecydowali się prawdopodobnie skorzystać z subskrypcji. To też jeden z wielu elementów w tej grze na ofertach, który wpłynął na podniesienie ARPU - skomentował Bartkowiak.
„Gazeta Wyborcza”: mniej z reklam i druku
Łączne przychody „Gazety Wyborczej” z obszaru cyfrowego (subskrypcji i reklam internetowych) w drugim kwartale 2024 roku sięgnęły prawie 18,9 mln zł. Stanowiły 47,3 proc. całkowitych wpływów „GW”, o 1,5 pkt proc. więcej niż przed rokiem. W drugim kwartale ub.r. wpływy cyfrowe dziennika wyniosły blisko 17,8 mln zł.
Cały segment prasowy Agory (oprócz „Wyborczej” obejmujący kilka magazynów i druk) wypracował w minionym kwartale 51,4 mln zł przychodów, o 2,1 proc. mniej niż przed rokiem. O spadku wpływów segmentu zdecydowały głównie niższe wpływy poligraficzne, które spadły o 21,9 proc. do 7,5 mln zł oraz niższe przychody ze sprzedaży papierowego wydania „Gazety Wyborczej” - wyliczono w sprawozdaniu firmy. W drugim kwartale 2024 roku średnia sprzedaż ogółem „GW” wynosiła 33 607 egz., o 14,89 proc. mniej niż rok wcześniej (dane Polskich Badań Czytelnictwa).
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Na plusie oprócz sprzedaży subskrypcji cyfrowej „GW” były wpływy reklamowe: zwiększyły się r/r o 0,7 proc. do 14,9 mln zł.
Mniejsza strata prasy Agory
Z kolei kwartalne koszty operacyjne segmentu prasowego zmalały o 4,5 proc. do 52,6 mln zł. Najmocniej w dół poszły wydatki na zużycie materiałów i energii oraz wartość sprzedanych towarów i materiałów - o 23,5 proc. do 8,8 mln zł, oraz koszty amortyzacji - o 57,1 proc. do 0,9 mln zł.
Wydatki pracownicze ograniczono o 5,5 proc. do 22,3 mln zł, głównie dzięki przeprowadzonym w lutym i marcu zwolnieniom grupowym, które objęły pion prasowy i internetowy Agory.
Rentowność segmentu pozostała ujemna, ale znacząco się poprawiła: na poziomie EBITDA z 0,5 do 0,3 mln zł straty, a na poziomie operacyjnym - z 2,6 do 1,2 mln.
W całej pierwszej połowie 2024 roku stronę kosztową pionu prasowego obciążyło jeszcze 7,1 mln zł wydatków związanych ze zwolnieniami. W konsekwencji półroczna strata EBITDA pogłębiła się z 3,7 do 8,5 mln zł, a strata operacyjna - z 8,1 do 11,5 mln.

Cała grupa kapitałowa Agora w drugim kwartale 2024 roku przy wzroście przychodów o 3,2 proc. poprawiła zysk EBITDA i operacyjny, ale przy niekorzystnych zmianach kursów walut miała 8,1 mln zł straty netto. Firma znacznie więcej niż przed rokiem zarobiła z reklam, gastronomii i dystrybucji filmów.
Dołącz do dyskusji: „Gazeta Wyborcza” ma mniej subskrybentów, ale zarabia więcej. „Dwucyfrowy wzrost ARPU”
Ja na jakieś płatności automatyczne nigdy się nie zgadzam. Automat mogę sobie ustawić sam w aplikacji bankowej.