Fundacja Hagia Marina w kampanii społecznej przekonuje, że "Prawosławny to nie Ruski"
Zespół białostockiej Fundacji Hagia Marina rozpoczął outdoorową kampanie społeczną "#PrawosławnyNieRuski", mająca na celu walkę z krzywdzącym postrzeganiem prawosławnych Polaków.
Akcja "#PrawosławnyNieRuski" zwraca uwagę na krzywdzące zrównywanie wyznawców prawosławia z Rosjanami, co w obliczu agresji tego narodu na Ukrainę rodzi wobec nich negatywne emocje.
"Kacap i Ruski – tymi słowami w wielu regionach Polski nazywa się prawosławnych" - alarmują członkowie fundacji Hagia Marina. "Mowa nienawiści nasiliła się szczególnie po rozpoczęciu przez Rosję agresywnej wojny. Dzisiaj „kacapy” i „ruscy” gwałcą mieszkanki Ukrainy, mordują niewinne dzieci, torturują ludność cywilną, burzą zabytki kultury i niszczą infrastrukturę. Dla każdego porządnego człowieka bycie nazwanym tymi słowami jest aktem największej zniewagi" - opisują dalej twórcy akcji "#PrawosławnyNieRuski".
Autorzy kampanii społecznej zwracają uwagę, że "lata zaniedbań, dwuznacznych postępowań, używania przez księży języka rosyjskiego w kazaniach doprowadziły do wypaczenia wizerunku polskiego prawosławia i przedstawiania go jako rosyjskiej V kolumny".
Sprzeciw polskich wyznawców prawosławia wobec Cyryla Gundajewa
"Celem kampanii jest przypomnienie i uświadomienie społeczności Podlasia i Polski o tym, że prawosławni w Polsce w większości są Polakami, a samo wyznanie prawosławne trafiło na tereny Rzeczypospolitej z Cesarstwa Bizantyjskiego, a nie z Rosji. Jednym z elementów akcji jest także wyrażenie stanowczego sprzeciwu wobec skandalicznej i niegodnej prawosławnego duchownego postawy patriarchy moskiewskiego Cyryla Gundajewa. Jego poparcie dla działań wojennych powoduje falę internetowego hejtu wobec naszych prawosławnych współbraci, którzy z rosyjską Cerkwią nie mają nic wspólnego" - czytamy w komunikacie Hagia Marina.
Na kampanię składa się 15 billboardów #PrawosławnyNieRuski w widocznych punktach w Białymstoku, gdzie funkcjonuje najliczniejsza w Polsce mniejszość prawosławna.
Celem działalności Fundacji Hagia Marina od jej początków jest budowanie pozytywnego i pozbawionego krzywdzących stereotypów wizerunku polskiego prawosławia. Obecnie, prawosławie w Polsce jest drugim co do wielkości wyznaniem. Szacunkowa liczba wyznawców, w zależności od metodologii liczenia, wynosi od 150 do 500 tysięcy. Większość wyznawców żyje na Podlasiu, Lubelszczyźnie i Chełmszczyźnie.
Dołącz do dyskusji: Fundacja Hagia Marina w kampanii społecznej przekonuje, że "Prawosławny to nie Ruski"
Więc czy chodzi o rzeczywiste stereotypy, czy o nieudolne, acz uporczywe wpisy ruskich trolli, które są zresztą łatwo poznawalne.
A co do ruskiej propagandy, to nie tylko jej jakość (rzekomo łatwo rozpoznawalna), ale i - niestety -ilość ma znaczenie. Ruscy walą to swoje łajno w ilościach hurtowych - i to jest problem. Jeśli możesz, to poproś właściciela twojej redakcji, by wyłączył dodawania komentarzy oraz by zadzwonił z tym samym do innych właścicieli mediów o to samo. Jakoś Onet i Rzeczpospolita nie zbiedniały po odjęciu komentarzy ze swoich storn www, a miejsca dla ruskiego łajna w złym polskim (czasem dobrym, niestety...) od razu zrobiło się mniej. To jak, pójdziesz i zapytasz?