Filmweb ze wzrostem wpływów o 6 proc. i 3,5 mln zł zysku. Szykuje wersje zagraniczne
W ub.r. Filmweb osiągnął wzrost przychodów o 6 proc. do 16,23 mln zł oraz 3,52 mln zł zysku netto (wobec 3,87 mln zł rok wcześniej). Serwis zarabia prawie wyłącznie na reklamach, przygotowuje swoje wersje zagraniczne.
Przychody sprzedażowe Filmwebu zwiększyły się o 6,1 proc. - z 15,3 mln zł w 2017 roku do 16,24 mln zł w ub.r. Natomiast wynik ze zmiany stanu produktów pogorszył się z 8,2 do -5,2 tys. zł.
Mniej z reklam bezpośrednio, więcej za pośrednictwem brokerów
Prawie wszystkie wpływy serwisu pochodzą z reklam. W skali roku przychody reklamowe osiągane bezpośrednio zmalały z 5,36 do 4,5 mln zł, a te realizowane za pośrednictwem agencji i domów mediowych wzrosły z 9,51 do 11,38 mln zł.
Filmweb jest zdecydowanie najpopularniejszym serwisem o filmach i serialach. Według badania Gemius/PBI w kwietniu br. zanotował 6,96 mln realnych użytkowników i 136,65 mln odsłon. - W 2018 Filmweb zgodnie z filozofią mobile first rozwijał wersję mobilną serwisu, tak aby była atrakcyjna i dawała użytkownikom wygodny dostęp do wszystkich kluczowych informacji oraz funkcji, jakie dostępnych na Filmwebie - opisano w sprawozdaniu z działalności serwisu.
Z kolei pozostałe przychody witryny zmniejszyły się rok do roku z 423,2 do 354,6 tys. zł. Na początku br. wprowadzono w niej płatną opcję Filmweb+, w ramach której użytkownik może przeglądać serwis bez reklam oraz korzystać z 15 proc. zniżki w kinach Multikino. Taka możliwość kosztuje to od 3,25 do 3,90 zł miesięcznie. - Pozwala także zintensyfikować działania na rzecz ograniczenia adblocków, a w przyszłości - zdywersyfikować źródło przychodów portalu dzięki sprzedaży abonamentów - skomentowano w sprawozdaniu.
Łączne przychody Filmwebu z zagranicy wzrosły z 631,3 do 814,9 tys. zł.
Koszty wzrosły w związku ze zmianą biura
Koszty operacyjne serwisu wyniosły w ub.r. 11,9 mln zł. Zwiększyły się znacznie mocniej od wpływów - o 13,6 proc. z 10,47 mln zł.
Wydatki na usług obce, stanowiące zdecydowaną większość nakładów serwisu, poszły w górę o 1,6 proc. - z 7,93 do 8,06 mln zł, natomiast na wynagrodzenia - aż 46,6 proc., z 1,29 do 1,9 mln zł. Firma na koniec ub.r. zatrudniała 18 pracowników etatowych, a w całym roku współpracowała z 54 osobami w ramach umów cywilnoprawnych. To dużo więcej niż rok wcześniej, kiedy zatrudnienie stałe wynosiło 10,3 etatów, a liczba współpracowników - 31.
Ponadto koszty zużycia energii podskoczyły z 221,5 do 383,2 tys. zł, a amortyzacji - z 478 do 845 tys. zł. W sprawozdaniu wzrost kosztów uzasadniono przeprowadzką do nowego biura, która pociągnęła za sobą inwestycje.
W konsekwencji zmalały wskaźniki rentowności Filmwebu. Zysk sprzedażowy spadł z 4,84 do 4,33 mln zł, zysk operacyjny - z 4,8 do 4,38 mln zł, zysk brutto - z 4,82 do 4,42 mln zł, a zysk netto - z 3,87 do 3,52 mln zł. W ub.r. firma zapłaciła 894,7 tys. zł podatku dochodowego, wobec 958,5 tys. zł rok wcześniej.
Filmweb chce wyjść za granicę, zysk na dywidendę
- Nacisk na budowanie marki, rozwijanie kompetencji redakcyjnych, sprzedażowych oraz dbanie o rozwój produktu, a także jego atrakcyjność dla użytkowników spowodowały, że rok 2018 Filmweb może zaliczyć do udanych - skomentowały władze witryny w sprawozdaniu z działalności. - Serwis utrzymał dynamikę wzrostu przychodów gotówkowych i mimo dużych kosztów związanych z inwestycjami zachował zysk na niewiele niższym poziomie niż w roku poprzednim. Liczymy, że inwestycje oraz zebrane doświadczenie pozwolą nam w najbliższym czasie przeszczepić polski sukces Filmwebu na zagraniczne rynki - zapowiedziano.
Nie podano żadnych szczegółów na ten temat. Zaznaczono jedynie, że serwis „cały czas inwestował w rozwój produktu i przygotowywanie do stworzenia w nadchodzących latach innych wersji językowych”.
Pod koniec ub.r. formalnie zmienił się właściciel Filmwebu - 100 proc. jego udziałów od swojej żony Izabelli przejął Artur Gortych, założyciel i prezes firmy.
Pod koniec czerwca Gortych na walnym zgromadzeniu udziałowców zdecydował, że zeszłoroczny zysk spółki zostanie mu wypłacony jako dywidenda. Podzielono ją na dwie transze: 2 mln zł do 15 lipca i 1,52 mln zł do 15 września.
W ub.r. aktywa trwałe Filmwebu zwiększyły się z 3,03 do 4,58 mln zł (głównie ze względu na wzrost innych wartości niematerialnych i prawnych z 1,12 do 2,42 mln zł), a aktywa obrotowe zmalały z 8,76 do 7,9 mln zł (bo firma na koniec ub.r. miała na kontach 2,32 mln zł, a rok wcześniej 4,77 mln zł).
Natomiast zobowiązania i rezerwy na nie zwiększyły się z 3,78 do 4,82 mln zł. Firma nie miała do spłaty żadnych kredytów, pożyczek ani obligacji, natomiast jej kapitały własne zmalały w skali roku z 8,01 do 7,67 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Filmweb ze wzrostem wpływów o 6 proc. i 3,5 mln zł zysku. Szykuje wersje zagraniczne
Wersje inne niż polska nie mają większych szans na sukces.