Nadawca Radia ZET urósł przy Agorze. Nie zaszkodziła flauta reklamowa
W 2024 roku Eurozet, nadający m.in. Radio ZET, wypracował wzrost przychodów o 22 proc., zarabiając na czysto 39 mln zł, chociaż cały rynek reklamy radiowej zwiększył się tylko o 2 proc. – W czwartym kwartale po prostu schłodziły się nastroje marketerów – tłumaczy Maciej Strzelecki, członek zarządu Agory, która w połowie ub.r. przejęła resztę udziałów Eurozetu.

Według danych ze sprawozdania finansowego grupy Agora w 2024 roku w ujęciu jednostkowym Eurozet wypracował 294,59 mln zł przychodów, co wobec 242,11 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 21,7 proc.
W raporcie nie podano wyników całej grupy kapitałowej Eurozet, przy czym notuje ona nieznacznie wyższe przychody, bo spółki zależne firmy zdecydowaną większość przychodów wypracowują od niej. W efekcie w 2023 roku grupa Eurozet osiągnęła 243,6 mln zł wpływów sprzedażowych.
CZYTAJ TEŻ: TOK FM po zmianie władzy ma mniej słuchaczy. Ale bije inne rekordy
Do nadawcy należy pięć rozgłośni: Radio ZET, Antyradio, Radio Plus, Meloradio i Chillizet. Na początku 2023 roku kontrolny pakiet udziałów firmy, po wygraniu kilkuletniego sporu z UOKiK-iem, kupiła Agora. W połowie ub.r. przejęła zaś pozostałe 49 proc. walorów, płacąc spółce SFS Ventures 38,75 mln euro.
Eurozet pod względem przychodów urósł wielokrotnie mocniej niż cały polski rynek reklamy radiowej, który – według danych Publicis Media – zwiększył się w ub.r. tylko o 2 proc. (18 mln zł) do 898,9 mln zł. W konsekwencji udział tego segmentu w całym rynku reklamowym zmalał z 7,4 do 6,9 proc.
Z kolei cały segment radiowy grupy Agora (obejmujący też stacje TOK FM, Radio Pogoda, Rock Radio i Radio Złote Przeboje) wypracował w ub.r. 364 mln zł wpływów, o 18,4 proc. więcej niż rok wcześniej (te z reklam zwiększyły się o 19 proc. do 327,8 mln). Jego zysk na poziomie EBITDA poszedł w górę z 65,1 do 76,5 mln zł, a na operacyjnym – z 48,6 do 57,1 mln.
Słaby kwartał reklamy radiowej
Znacznie słabiej było tylko w czwartym kwartale ub.r. Segment radiowy grupy Agory zwiększył przychody o 1,7 proc. do 113,7 mln zł (z czego reklamowe: o 1,5 proc. do 103,4 mln). Jego zysk EBITDA wzrósł tylko z 30,8 do 33 mln zł, a zysk operacyjny – z 26,3 do 27,7 mln.
Według danych Publicis Groupe w drugiej połowie ub.r. tempo wzrostu wydatków na reklamę radiową zauważalnie osłabło, a w czwartym kwartale zmniejszyło się dwuprocentowo.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Skąd ten spadek? Pytany o to na telekonferencji inwestorskiej Maciej Strzelecki, członek zarządu Agory odpowiadający za segment radiowy, przyznał, że odpowiedź jest złożona. – Nie można wskazać winowajcy. To znaczy: nie było żadnej branży czy sektora, który wpłynąłby na taki efekt – przyznał.
– Po prostu w tym czwartym kwartale schłodziły się nastroje marketerów. Można próbować szukać uzasadnienia w słabych wynikach dotyczących konsumpcji, które pojawiały się w pojedynczych miesiącach drugiego półrocza – zauważył.
Zaznaczył, że istotna jest też specyfika rynku radiowego. – Czwarty kwartał zawsze był bardzo wysoki. Więc albo mamy specyficzny rok, który jako cały wyglądał całkiem nieźle, ale inaczej się rozłożył po kwartałach, albo mówimy o jakiejś może trwalszej przebudowie i wyrównaniu pomiędzy kwartałami aktywności reklamowej – stwierdził.
Rekordowy zysk Eurozetu
W 2024 roku Eurozet zarobił na czysto 39,45 mln zł. To rekordowy zysk netto w jego historii, o nieco ponad 10 mln zł wyższy niż rok wcześniej (29,06 mln zł).
Firma w ostatnich latach regularnie wypłacała dywidendy. W ub.r. wypłaciła Agorze cały zysk netto sprzed roku: 5 mln zł do końca lipca, a resztę do końca września.
Agora spodziewa się, że w 2025 roku rynek reklamy radiowej urośnie o 3–6 proc. – Na dzisiaj oceniłbym wzrost rynku reklamy jako średni – ani słaby, ani mocny – powiedział Maciej Strzelecki, zaznaczając, że kluczowy w pierwszym kwartale jest marzec, z którego nie ma jeszcze pełnych danych.
Firma bierze pod uwagę podwyżki cen reklam we wszystkich swoich mediach, ale nie w związku z inflacją, tylko – jak opisał Maciej Strzelecki – „tam, gdzie jest uzasadnienie ze strony popytowej”.
– To, że mamy inflację, jest niewystarczającym uzasadnieniem dla klientów. Staramy się podwyżki uzasadniać naszą pozycją i rosnącym popytem. Wydaje się, że w co najmniej kilku segmentach mamy do czynienia z taką sytuacją – dodał. – To, czy pozwoli nam to dogonić inflację, zależy od wielu czynników – przyznał.
W czwartym kwartale 2024 roku przychody grupy Agory zwiększyły się o prawie 5 proc., głównie dzięki wzrostowi w kinach Helios o ponad jedną piątą. Firma w całym ub.r. osiągnęła rekordowy w swojej historii zysk EBITDA, zaś jej zyskowność netto osłabiły m.in. niekorzystne dla niej zmiany kursów walut.
Dołącz do dyskusji: Nadawca Radia ZET urósł przy Agorze. Nie zaszkodziła flauta reklamowa
Żadna inna stacja radiowa tak nie robi.
Co za mondrość ludowa🤣
Kto nam wytłumaczy, dlaczego jeśli jest tak dobrze, to jednak jest bardzo źle!