Tłusty rok w reklamie radiowej. Ale nie dla Trójki
W 2024 roku cennikowe wydatki na reklamę w radiu wzrosły w porównaniu do 2023 roku o ponad 8 proc. Przychody reklamowe Radia ZET, TOK FM, RMF Classic i Antyradia rosły szybciej niż rynek. O 35 proc. zmalały natomiast cennikowe wpływy Trójki – wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.
![Fot. materiały prasowe Polskie Radio](https://static.wirtualnemedia.pl/media/new/googleDiscovery/67ac2293595ba_trojka-studio1200.jpg)
Chociaż cennikowe dane są odległe od rzeczywistych wpływów, to pokazują tendencję na rynku. Z danych Kantar Media wynika, że wydatki na reklamę radiową w 2024 roku wyniosły cennikowo (bez rabatów) 11,95 mld zł (dane Kantar Media). To 8,4 proc. więcej niż rok wcześniej.
Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje radio RMF FM, w którym reklamodawcy wydali cennikowo 3,8 mld zł – 5,4 proc. więcej niż przed rokiem. Tuż za nim plasuje się Radio ZET z przychodami cennikowymi w kwocie 2,42 mld zł – wyższymi rok do roku o 19,1 proc.
Podium zamyka TOK FM. Na reklamę w tej stacji marketerzy przeznaczyli cennikowo w ub.r. 346,9 mld zł – 19,2 proc. więcej rok do roku. Ta rozgłośnia awansowała w rocznym zestawieniu wpływów z reklam z pozycji 5., którą zajmowała na koniec 2023 roku.
Obniżka cen reklam w Trójce
Cennikowe wydatki na reklamę w radiowej Jedynce zmalały rdr o 0,8 proc., do 309,4 mln zł, a w radiowej Trójce – o 35,2 proc., do 213,9 mln zł. Należy pamiętać, że wiosną ub.r. Agencja Reklamy Polskiego Radia obniżyła o ok. kilkadziesiąt proc. ceny reklam w Trójce, by przyciągnąć do niej nowych reklamodawców.
Z anten obu programów Polskiego Radia zniknęły również praktycznie całkowicie reklamy spółek Skarbu Państwa, które znacząco inwestowały w reklamy na ich antenach w 2023 roku.
Na reklamę w RMF Classic wydano w ub.r. 195,3 mln zł (+13,9 proc.), w Antyradiu – 193,2 mln zł (+23,6 proc.), w VOX FM – 183,6 mln zł (-4,6 proc.), w Esce Warszawa – 169,9 mln zł (+4,3 proc.), a w Esce Wrocław – 157,3 mln zł (+4,3 proc.).
Czytaj też: Dlaczego ciągle się oszukujemy, podając cennikowe stawki za reklamy?
Dołącz do dyskusji: Tłusty rok w reklamie radiowej. Ale nie dla Trójki