Co daje Google Webmaster Tools w projektach SEO?
W jaki sposób można wykorzystywać narzędzia z pakietu Google Webmaster Tools przy pozycjonowaniu serwisu w wyszukiwarce Google? Najważniejsze funkcje tego pakietu opisuje Mateusz Rzetecki z agencji Bluerank.
W dobie ostatnich zmian algorytmu wyszukiwania Google oraz zdecydowanych kroków wyszukiwarki mających na celu poprawę jakości dostarczanych wyników, webmasterzy zostali zmuszeni do pilniejszej obserwacji swoich serwisów. W sieci można znaleźć wiele narzędzi ułatwiających analizę witryn, jednak w większości przypadków są one płatne i niekiedy zbyt kosztowne dla osób zarządzających kilkoma serwisami.
Na szczęcie Google dostarcza nam wielofunkcyjne narzędzia, które bez problemu mogą zastąpić niektóre płatne rozwiązania. Do narzędzi tych należy pakiet Google Webmaster Tools (GWT). Choć rozwiązanie to bywa często niedocenianie przez wielu webmasterów, powinno stać się dla nich głównym źródłem informacji o stanie ich serwisów.
Jak skutecznie wykorzystać GWT do analizy swojego serwisu
Narzędzia te posiadają wiele przydanych funkcji, które pozwalają na zapoznanie się ze stanem badanego serwisu zarówno pod kątem on-page optimization (aspekty dotyczące budowy strony i jej treści), jak i off-page optimization (czynniki zewnętrzne, np. odnośniki prowadzące do badanej strony).
Dzięki odpowiedniej interpretacji informacji dostarczanych przez GWT oraz poprawieniu błędów wskazanych przez narzędzia, jesteśmy w stanie wpłynąć na zmiany w postrzeganiu naszego serwisu przez roboty wyszukiwarki i tym samym poprawić jego pozycje w Google.
Duplikacja treści - jak ją wykryć
Narzędzia Google dla Webmasterów mogą posłużyć do wykrywania zduplikowanej treści w serwisie. Wykluczenie takiej treści jest niezwykle istotne, ponieważ wyszukiwarki premiują unikalną zawartość serwisu. Powielanie tych samych tekstów w jego obrębie może przyczynić się do obniżenia pozycji witryny w wynikach wyszukiwania.
W GWT informacje o możliwej duplikacji treści można uzyskać w kategorii „Optymalizacja”, a dalej „Udoskonalenia HTML”. Znajdują się tam dane o podstronach, które mają ten sam tytuł lub opis. W kategorii tej znajdują się ponadto informacje o występowaniu zbyt krótkich lub zbyt długich opisów lub tytułów stron. Zasugerowane błędy warto jak najszybciej poprawić.
Błędy pojawiające się w serwisie
Duplikacja treści to nie jedyny błąd, który może występować w serwisach. Ważne informacje odnośnie stanu naszych stron znajdziemy również w zakładce „Kondycja”, a dalej „Błędy indeksowania”. W tej części GWT dowiemy się czy roboty wyszukiwarki odwiedzając naszą stronę natknęły się na błędy, takie jak nieistniejące strony, błędy serwera, itp.
Bardzo istotnym uchybieniem w kontekście działań SEO są błędy wyświetlone jako: Nie znaleziono. Oznaczają one, iż robot Google odwiedzając daną podstronę w naszym serwisie, otrzymał błąd 404 (kod błędu odpowiedzi http). Powodem tego może być błędny link lub nieistniejąca strona. Często zdarza się, że do nieistniejących stron, takich jak np. wygasłe ogłoszenia, prowadzą już odnośniki pozycjonujące mogące mieć wpływ na ranking serwisu. Dobrze więc, jeśli w przypadku takich wygasłych ogłoszeń dokonamy odpowiedniego przekierowania 301 na strony powiązane z nimi tematycznie lub po prostu strony danej kategorii.
Analiza linków zwrotnych
Niedawna aktualizacja algorytmu wyszukiwania o nazwie Pingwin skierowana przeciwko serwisom z nienaturalnymi profilami linków, czyli odnośnikami pozyskanymi w sposób niezgodny z wytycznymi Google dla webmasterów, obniżyła pozycje wielu serwisów internetowych w wynikach wyszukiwania. W ten sposób niektórzy webmasterzy zostali zmuszonych do dokładnej analizy linków prowadzących do ukaranych serwisów. GWT okazują się bardzo pomocne i w tym przypadku. Dzięki dokładnej analizie odnośników pozycjonujących wraz z tekstami zakotwiczenia i źródłami, możemy odnaleźć te linki, które mogły przyczynić się do obniżenie pozycji w Google. Mając dokładniejszy wgląd w profil linków jesteśmy w stanie określić - czy nasz serwis jest pozycjonowany w odpowiedni sposób i czy nie potrzebuje więcej odnośników ze stron dobrej jakości.
Ponadto GWT to jedyne miejsce, poprzez które Google informuje nas o błędach napotkanych przez roboty wyszukiwarki. W dobie ostatnich zmian algorytmu, Google rozsyła do webmasterów coraz bardziej szczegółowe wiadomości. W ten sposób informuje np. o nienaturalnych linkach prowadzących do serwisu, problemach z indeksowaniem, czy dużych wahaniach w poziomie ruchu, które mogą być wynikiem nieprawidłowego działania serwisu.
Mateusz Rzetecki, junior SEO specialist w Bluerank
Dołącz do dyskusji: Co daje Google Webmaster Tools w projektach SEO?