Branża radiowa: najważniejsze wydarzenia w 2017 roku, prognozy na 2018
W ramach naszego cyklu podsumowań 2017 roku w mediach i marketingu tym razem zajmujemy się branżą radiową. O najważniejszych wydarzeniach minionego roku i prognozach na najbliższe 12 miesięcy portalowi Wirtualnemedia.pl mówią: Piotr Jaroszewski, Agnieszka Szozda, Kamila Ceran i Mateusz Kapłan.
Piotr Jaroszewski, dyrektor stacji muzycznych Grupy Radiowej Agory
Wydarzenie roku
Pojawienie się Meloradia. Na „skamieniałym” polskim rynku radiowym wprowadzenie nowej rozgłośni zawsze jest wydarzeniem. Mieliśmy już próby z formatem Soft AC - nie do końca się one jednak udały (m.in. Radio Plus). Dlatego z tym większą ciekawością będę się przyglądał temu projektowi. Z pierwszymi ocenami trzeba się wstrzymać do wiosny 2018 r., gdy stacja będzie miała za sobą pierwsze pół roku nadawania.
Sukces roku
Wyniki Radia TOK FM. Zespół stacji udowodnił, że z niezwykle wymagającym formatem newsowo-publicystycznym można z powodzeniem zabiegać o uwagę słuchaczy na rynku, który jest zdominowany przez stacje rozrywkowe. Co więcej, TOK FM - mimo pojawienia się konkurencji (Polskie Radio 24) - wciąż poprawia swoje wyniki.
Porażka roku
Zamknięcie stacji Zet Gold. Grupa Eurozet próbowała konkurować z innymi nadawcami w mocno obsadzonym segmencie stacji dla dojrzałych słuchaczy, gdzie od lat prym wiodą Złote Przeboje. Dodatkowo sytuację skomplikowało pojawienie się Radia Pogoda i zwrot Radia Plus w kierunku formatu oldies - w całym segmencie zrobiło się bardzo ciasno. Z jednej strony trzeba docenić odwagę nadawcy, bo decyzja o zmianie formatu i wprowadzeniu nowego brandu zawsze wiąże się z dużym ryzykiem; z drugiej strony zamknięcia stacji, która funkcjonowała od kilku lat, trudno nie określić porażką. Do porażki roku należy również zaliczyć najgorsze w historii wyniki publicznej Jedynki.
Kampania/projekt roku
Akcja „I love radio - Kocham radio!”. Po raz pierwszy od wielu lat polskie środowisko radiowe pokazało, że jest w stanie się zjednoczyć i przeprowadzić wspólną akcję promocyjną skierowaną do reklamodawców. Pozostaje mieć nadzieję, że „I love radio” nie będzie jednorazowym zrywem, tylko impulsem do kolejnych wspólnych działań w przyszłości, zwłaszcza, że rynek reklamowy jest z roku na rok coraz trudniejszy
Premiera/debiut/nowość roku
Debiut Kamila Balei, Karoliny Wasielewskiej, Piotra Jaworskiego i Karola Rudnickiego w roli twórców porannego programu w Radiu Złote Przeboje. To zdecydowanie najmocniejsza „porankowa” propozycja od lat - niezwykle energetyczny, inteligentny i robiony z niespotykanym rozmachem poranny program.
Prognoza na 2018 rok
Trend w wynikach - trzymam kciuki za cały rynek radiowy, który po słabym, mocno spadkowym 2016, w 2017 roku odzyskał słuchaczy. Oby 2018 był rokiem kolejnych wzrostów. Trend produktowy to dalszy rozwój oferty internetowej przez poszczególne grupy radiowe. Serwisy marek radiowych w internecie od jakiegoś czasu przestają być jedynie wizytówkami czy narzędziami do prezentacji stacji w sieci, a zaczynają funkcjonować jako odrębne byty z niezależnym od radia kontentem. Celem takich serwisów przestaje być promocja stacji, a zaczyna być zdobywanie użytkowników i generowanie odsłon.
Agnieszka Szozda, dyrektor marketingu Grupy Eurozet
Wydarzenie roku
Widzę dwa wydarzenia w branży radiowej. Pierwszym było pojawienie się Meloradia, a drugim spektakularne odejścia znanych dziennikarzy kojarzonych z Trójką - Andrus, Kantereit, Orzech...
Patrząc szerzej, z pewnością wydarzeniem w branży medialnej jest przejęcie Scripps Networks Interactive, właściciela m.in. Grupy TVN, przez Discovery Communications oraz kupno przez Polsat 100 proc. udziałów w spółkach nadających kanały dotąd należące do Grupy ZPR, a także przejęcia pakietu kontrolnego w Netii.
Sukces roku
Moją uwagę zwrócił serial komediowo-polityczny „Ucho Prezesa” i jego wykorzystanie na potrzeby marketingu. Niewątpliwie był to marketingowy strzał w „dziesiątkę”. Twórcy serialu stworzyli produkcję, o której mówiło się niemal przez cały 2017 rok zarówno w mediach społecznościowych, jak i mediach tradycyjnych. Zdecydowanie jest to sukces roku.
Z bliższej mi perspektywy, sukcesem mogą pochwalić się serwisy internetowe Grupy Eurozet (m.in. radiozet.pl, antyradio.pl, radiostacja.pl). Kolejny rok z rzędu bijemy nowe rekordy. Dołączyliśmy do grona czterdziestu największych podmiotów internetowych w Polsce. W listopadzie 2017 roku serwisy internetowe Grupy Eurozet odnotowały 4,629 mln RU i był to najlepszy wynik wśród internetowych serwisów grup radiowych w naszym kraju.
Bardzo dobry rok za sobą ma również Antyradio, które rok do roku zwiększyło swój zasięg o 13,4 proc. z 627 tys. do 711 tys. słuchaczy, a udział w czasie słuchania z 1,6 proc. do 1,7 proc.
Porażka roku
Nie ma porażek, jest nauka.
Kampania/projekt roku
Dobrym przykładem najlepszych tegorocznych kampanii są kampanie marki Allegro oraz IKEA.
W rodzimych produkcjach widać coraz więcej odwagi i kreatywności - nie odbiegamy od standardów światowych.
Premiera/debiut/nowość roku
Ważnym projektem w mijającym roku był rebranding Radia ZET Gold na Meloradio. To zupełna nowość. Pierwsza stacja radiowa na naszym rynku, której profil muzyczny określany jest jako „easy listening”. Mamy nadzieję zagospodarować tym samym niszę rynkową, dla której dotąd nie było oferty.
Ponadto odświeżenie wizerunku Radia ZET. Zmodyfikowane logo i system identyfikacji wizualnej odpowiada potrzebom wynikającym ze zmian rynkowych i nowych obszarów występowania marki ZET. Nowe logo jest uniwersalne, ponadczasowe i pozwala zwiększyć elastyczność i możliwości komunikacyjne marki.
Trend roku
Ciekawym trendem w mijającym roku stała się autentyczność w reklamie. Wiele strategii i kampanii odwołuje się do najgłębiej skrywanych emocji, przez co wybrane spoty, hasła, filmy żyją dłużej i trafiają do szerszej publiczności.
Prognoza na 2018 rok
Każdy rok przynosi wiele niewiadomych. Jako lider rynku staramy się wprowadzać nowe rozwiązania. Przykładem może być inny sposób myślenia na temat formatowania radia
i wprowadzenie na polski rynek pierwszej stacji radiowej o profilu „easy listening”. Trendem w marketingu są i będą kampanie typu 360 stopni. Będzie się liczyła kreatywność i precyzyjne targetowanie. Poza tym musimy odświeżyć wizerunek radia. To wyzwanie dla całej branży. Stąd istotną inicjatywą jest wspólny projekt nadawców „I Love Radio”. Chcemy przekonać słuchaczy, że radio jest nadal ważnym medium rozrywkowym, jak i często pierwszym źródłem informacji.
Kamila Ceran, redaktor naczelna Radia TOK FM
Wydarzenie roku
Konkurs na stanowisko prezesa Polskiego Radia, wygrany przez Jacka Sobalę. Warto wrócić do przesłuchań konkursowych wszystkich kandydatów, a przede wszystkim zwycięzcy, by ocenić, jak idzie realizacja zgłoszonych wtedy planów.
Sukces roku
Gdyby nie to, że jest to bardziej efekt słabości PR1 i PR3, powiedziałabym że sukcesem roku jest wejście Eski, pierwszy raz w historii, do pierwszej trójki najchętniej słuchanych stacji w Polsce.
Jednak dla mnie sukcesem roku jest pierwsze miejsce Radia TOK FM w Warszawie - na jednym z, jeśli nie po prostu najtrudniejszym i najbardziej konkurencyjnym rynku w Polsce.
Porażka roku
Trudno to nazwać wydarzeniem, bo to proces trwający już od dwóch lat, ale pozbywanie się lub zmuszanie do odejścia ze stacji Polskiego Radia kolejnych dziennikarzy przyniosło efekt w postaci najgorszych w historii wyników Jedynki, spadku wyników Trójki i wypadnięcia obu stacji poza podium, na które pierwszy raz w historii trafiła Eska.
Premiera/debiut/nowość roku
Pojawienie się na rynku Meloradia. Trudno na razie mówić o sukcesie, ale każdy nowy format na rynku warto obserwować z uwagą.
Trend roku - Polska i świat
Podcasty. Coraz więcej stacji radiowych odkrywa ten kanał dystrybucji treści nadanych wcześniej w eterze oraz premierowych, powstałych wyłącznie na potrzeby internetu.
Prognoza na 2018 rok
Wielcy będą maleć, mali będą coraz bardziej różnorodni. To już dziś widać, że dotychczasowe nisze stają się mainstreamem. A poza tym - dalszy rozwój podcastów oraz związanych z nimi projektów technologicznych. Idą ciekawe czasy dla radia!
Mateusz Kapłan, non TV trading manager w Zenith
Projekt roku
Kampania "I Love Radio", która dzięki połączeniu sił nadawców radiowych promuje skuteczność i możliwości reklamowe tego medium.
Premiera / nowość roku
Rebranding stacji w ramach grupy Eurozet - Radio Zet, ChilliZet oraz przekształcenie sieci ZetGold w Meloradio.
Porażka roku
Rekordowo niskie wyniki słuchalności Jedynki oraz Trójki w ostatniej fali badań Radio Track oraz ciąg dalszy roszad personalnych w Polskim Radio. Z anteną PR3 żegnają się kolejne "duże" nazwiska - Robert Kantereit, Artur Andrus i Artur Orzech.
Trend roku
Tak właściwie - trend ostatnich kilku lat. Intensyfikacja działań niestandardowych na antenach radiowych - sponsoringi, konkursy, mini-audycje i akcje specjalne szyte na miarę pod produkty / usługi reklamodawców. Klienci coraz częściej widzą w tym szansę na wybicie się z reklamowego clutteru w przepełnionych blokach stacji ogólnopolskich. Natomiast radiowcy przykładają coraz większą wagę do promocji i monetyzacji swoich kanałów online (radio internetowe oraz portale informacyjne).
Prognoza na 2018
Po trudnym pierwszym półroczu i bardzo mocnych ostatnich miesiącach 2017 roku, przewiduję stabilizację budżetów radiowych w kolejnym roku. Radio ma ugruntowaną pozycję w reklamowym media-mixie i nic nie powinno tego zmienić w 2018, jeśli reklamodawcy w największych kategoriach (sieci handlowe oraz farmaceutyki) nie zredukują budżetów.
Dołącz do dyskusji: Branża radiowa: najważniejsze wydarzenia w 2017 roku, prognozy na 2018
Dyrektorzy marketingu mieli swoją działkę do oceny roku i typowania tego co przyniesie 2018.
Tutaj chciałbym przeczytać opinię ludzi mediów.
Ale to oczywiście jest szerszy problem - bo od kiedy o tym co gra radio decydują szefowie marketingu to jest jak jest.
Jeśli dla tej pani wydarzeniem roku jest rebranding i odświeżenie logo - to zna się ona na radiu jak za przeproszeniem świnia na gwiazdach.
Niech marketingowcy robią swoją robotę i przestaną wchodzić wszędzie z buciorami - chciałbym żeby to był radiowy trend roku 2018.