Amazon ma zgodę na zakup udziałów w Deliveroo
Brytyjski regulator ds. konkurencji zatwierdził we wtorek zakup przez Amazona 16 proc. udziałów w internetowej platformie Deliveroo, która zajmuje się dostawą jedzenia. Amerykański gigant technologiczny będzie liderem zorganizowanej przez Deliveroo rundy inwestycyjnej o wartości 575 mln dolarów.
Brytyjski Urząd ds. Konkurencji i Rynków (CMA) wydał w kwietniu tymczasową zgodę na inwestycję Amazona w Deliveroo, uzasadniając to groźbą upadku platformy bez pomocy inwestora. We wtorek ostatecznie ją potwierdził, dając amerykańskiej platformie sprzedażowej zielone światło do inwestowania w Deliveroo.
- Dzisiejsza ostateczna decyzja jest wynikiem dokładnej analizy tej umowy i rynków, na których działają Amazon i Deliveroo - powiedział Stuart McIntosh z CMA, który prowadził dochodzenie w tej sprawie. Dodał, że zdaniem urzędu obecna inwestycja nie spowoduje, że konsumenci stracą na zmniejszeniu konkurencji w dziedzinie dostaw jedzenia.
W ten sposób Amazon został jednym z głównych uczestników rundy inwestycyjnej zorganizowanej przez Deliveroo. W ramach najnowszego zastrzyku kapitału spółka otrzyma 575 mln dolarów. Urzędnicy ostrzegli jednak, że każda próba firmy technologicznej, aby kupić więcej akcji Deliveroo, może wywołać ponowne dochodzenie.
Deliveroo zainwestuje w restauracje i miejsca pracy
Inwestycja Amazon wzmocni Deliveroo w globalnym wyścigu z Uber Eats i Just Eat Takeaway.com o dominację na rynku dostaw posiłków w Wielkiej Brytanii.
Firma Deliveroo wydała oświadczenie, że jest „zachwycona” decyzją CMA i faktem, że dochodzenie ws. inwestycji dobiegło końca.
- To fantastyczna wiadomość dla klientów i restauracji w Wielkiej Brytanii oraz dla brytyjskiej gospodarki. Wykorzystamy tę inwestycję do zwiększenia ułatwień dla klientów, wsparcia dla restauracji i zaoferowania większej liczbie osób elastycznej pracy - powiedział rzecznik firmy. - Jesteśmy podekscytowani, że Amazon, najbardziej innowacyjna firma na świecie, okazała tak ogromne zaufanie do Deliveroo i zdecydowała się zainwestować w przyszłość firmy - dodał.
Gigant internetowy Amazon ogłosił plany zakupu 16 proc. Deliveroo w maju 2019 roku. Zaraz potem Urząd ds. Konkurencji i Rynków rozpoczął badanie tej transakcji.
Rosną wpływy Amazona
W pierwszym kwartale 2020 r. przychody Amazona wyniosły 75,45 mld dol., wobec oczekiwań 73,61 mld. Rozczarowujący okazał się jednak zysk na jedną akcję na poziomie 5,01 dol. wobec oczekiwanych 6,25 dol.
W I kwartale przychody reklamowe Amazona wyniosły 3,91 mld dol., co oznacza wzrost rok do roku o 44 proc. To wyższa dynamika wzrostu niż osiągnięta w tym samym okresie przez Google (12 proc.) oraz Facebooka (17 proc.). Z drugiej strony jednak kwota z reklam pozyskana przez Amazona wciąż pozostaje w tyle za wynikiem zanotowanym przez Google w wysokości 28 mld dol. oraz Facebooka (17,4 mld dol.).
Amazon w komunikacie finansowym prognozuje że przychody w II kwartale br. wyniosą między 75 a 81 mld dol., co oznaczałoby wzrost rok do roku między 18 a 28 proc. Koncern przewiduje też, że w II kwartale kwota 4 mld dol. może być przeznaczona na pokrycie kosztów spowodowanych koronawirusem.
Dołącz do dyskusji: Amazon ma zgodę na zakup udziałów w Deliveroo