Aflofarm i Unilever Polska w 2015 r. dużo więcej na reklamy - w dół Procter & Gamble Polska i Kino Świat (TOP 10)
Aflofarm Farmacja Polska, podobnie jak w latach ubiegłych, także i w 2015 roku był największym reklamodawcą w tradycyjnych mediach. Przez cały rok wydał tyle, co Orange Polska, Kino Świat i Lidl Polska łącznie.
W 2015 roku wpływy reklamowe mediów tradycyjnych (bez internetu) wyniosły cennikowo ponad 30,4 mld zł (na podstawie danych cennikowych netto Kantar Media). Było to 6,7 proc. więcej niż w 2014 roku.
Pozycję największego reklamodawcy wciąż utrzymuje firma farmaceutyczna Aflofarm Farmacja Polska. W ub.r. zainwestowała w reklamę w mediach ponad 1,68 mld zł, zwiększając nakłady w skali roku o 38,5 proc.
Ciekawe, czy charakterystyczny dla Aflofarmu trend inwestowania coraz większych budżetów reklamowych w tradycyjne media (zwłaszcza w telewizji) zostanie utrzymany przez nowego dostawcę mediów tego marketera - od początku br. za strategię mediową pabianickiej spółki w telewizji odpowiada bowiem Starcom Mediavest Group, która zastąpiła w tej roli Mindshare Polska.
Nakłady reklamowe Aflofarmu wyniosły tyle, co łączne wydatki trzech kolejnych największych reklamodawców: Orange Polska, Kino Świat i Lidl Polska.
Orange zainwestował we wsparcie swojej marki w mediach pozainternetowych 605,7 mln zł (3,2 proc. mniej niż rok wcześniej). Na reklamach dystrybutora filmowego Kino Świat media zarobiły 544,8 mln zł (17,5 proc. mniej niż w 2014 roku), a na reklamach Lidl Polska - 528,9 mln zł (17,2 proc. więcej rok do roku). Orange wydawał sporo, bo wiosną ub.r. wprowadził strategię marketingową w oparciu o wytyczne centrali a jesienią - serię reklam z „Rodzinką.pl” zastąpił cykl, w którym występują różni aktorzy.
Lidl wydał w 2015 roku spośród sieci handlowych najwięcej m.in. dlatego że zmienił platformę komunikacji - w miejsce reklam z Karolem Okrasą i Pascalem Brodnickim pojawiła się Dorota Wellman z Karolem Okrasą i gośćmi.
Unilever Polska w ub.r. zwiększył wydatki reklamowe o 40,5 proc., do 413,1 mln zł. Ten marketer, podobnie jak Aflofarm, postanowił zmienić dom mediowy - teraz jego obsługą mediową zajmuje się Mindshare Polska zamiast PHD Media Direction.
Prawie o jedną trzecią więcej wydał też koncern motoryzacyjny Volkswagen Group Polska, importer samochodów takich marek jak Skoda, Volkswagen czy Audi. Jego nakłady reklamowe wyniosły 402,6 mln zł. Firma globalnie podejmuje teraz próby odrobienia wizerunkowych strat, jakie poniosła w związku z tzw. aferą spalinową. W wyjściu z kryzysu wizerunkowego ma pomóc rezygnacja z dotychczasowego sloganu reklamowego „Das Auto”.
Wydatki sieci Metro Group wzrosły z kolei w porównaniu z 2014 rokiem o 16,2 proc. - z 339,5 do 394,6 mln zł. Za to Procter & Gamble Polska zredukował budżety przeznaczone na media tradycyjne o 23,4 proc., do 381,5 mln zł, a Ferrero Polska obniżyło je o 1,7 proc., do 360,4 mln zł.
Spółka P4, operator sieci komórkowej Play, w 2015 roku wydała na reklamy 380,2 mln zł, o 3 proc. więcej niż rok wcześniej.
Najwięksi reklamodawcy w mediach pozainternetowych |
|||
(dane cennikowe Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
2014 |
2015 |
zmiana proc. |
AFLOFARM FARMACJA POLSKA |
1 213 437 298 zł |
1 681 166 927 zł |
38,5 |
ORANGE POLSKA |
625 711 153 zł |
605 666 972 zł |
-3,2 |
KINO ŚWIAT |
660 686 901 zł |
544 772 421 zł |
-17,5 |
LIDL POLSKA |
451 417 820 zł |
528 936 391 zł |
17,2 |
UNILEVER POLSKA |
293 887 832 zł |
413 052 714 zł |
40,5 |
VOLKSWAGEN GROUP POLSKA |
316 549 814 zł |
402 572 226 zł |
27,2 |
METRO GROUP |
339 519 481 zł |
394 617 857 zł |
16,2 |
PROCTER & GAMBLE DS POLSKA |
498 211 227 zł |
381 524 683 zł |
-23,4 |
P4 |
369 175 636 zł |
380 247 919 zł |
3 |
FERRERO POLSKA |
366 771 272 zł |
360 445 928 zł |
-1,7 |
razem |
28 508 949 572 zł |
30 419 806 630 zł |
6,7 |
Dołącz do dyskusji: Aflofarm i Unilever Polska w 2015 r. dużo więcej na reklamy - w dół Procter & Gamble Polska i Kino Świat (TOP 10)