SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

6,1 mld zł na płatną tv, a 854 mln zł na serwisy VoD. Korzysta z nich 2,7 mln Polaków, liderem Netflix

W br. polski rynek płatnej telewizji i wideo w internecie będzie mieć wartość 7,17 mld zł, o 3,1 proc. więcej niż rok wcześniej. 12 proc. tego segmentu przypada na serwisy VoD, z tych subskrypcyjnych korzysta . 2,7 mln Polaków. Zdecydowanym liderem jest Netflix - wynika z analizy firmy PMR.

Według PMR w ub.r. wartość rynku płatnej telewizji i internetowych treści wideo w Polsce wyniósł 6,95 mld zł, o 3,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Ten wzrost nastąpił głównie dzięki dużej dynamice segmentu VoD, który zyskał ok. 25 proc. Obecnie stanowi już ok. 12 proc. całego rynku.

- Niemniej jednak trend wzrostowy widoczny jest również na poziomie samych przychodów dostawców płatnej telewizji. Rynek konsekwentnie broni się stabilną bazą klientów oraz wyższym wskaźnikiem ARPU opartym o kontent premium - zaznacza firma.

Zwraca też uwagę, że w 2017 i 2018 roku rynek płatnej telewizji osiągnął wzrosty, podczas gdy przez poprzednie cztery lata jego wartość zmalała. W ub.r. według szacunków PMR wartość samej płatnej telewizji (bez uwzględnienia serwisów VoD) wyniosła 6,1 mld zł, o 10 mln zł więcej niż rok wcześniej.

- Jest to konsekwencja przede wszystkim ustabilizowania bazy abonenckiej. Nie bez wpływu na wartość rynku pozostaje trend, w którym operatorzy walczą o uwagę klienta już nie głównie ceną (jedno z najniższych ARPU w Europie), a zawartością i jakością oferowanego im kontentu. Świadczy to o dużej dojrzałości rynku - komentuje firma.

Z sondażu zrealizowanego dla spółki w pierwszym kwartale br. wynika, że z płatnej telewizji najczęściej korzystają osoby największych miast (powyżej 200 tys. mieszkańców) i tych mających od 21 do 49 tys. mieszkańców.

PMR podkreśla, że w ub.r. wskaźniki ARPU, czyli przeciętne wpływy od klientów, zwiększyły się w większości segmentów składowych rynku. - Jest to efekt przede wszystkim większej konsumpcji pakietów telewizyjnych premium, z bogatą ofertą kanałów filmowych oraz sportowych. Wartość rynku warunkuje również rosnąca na nim sprzedaż usług multiroom. Kapitalne znaczenie mają także przychody w segmencie IPTV, które rosną wraz z bazą abonencką, zlokalizowaną głównie w miastach, gdzie mieszka zasobniejszy klient - wylicza PMR.

2,7 mln Polaków korzysta z płatnych VoD, wydali na to 854 mln zł

Z szacunków firmy wynika, że wartość rynku płatnych serwisów VOD w Polsce wyniosła w ub.r. 854 mln zł. Korzystało z nich 2,7 mln użytkowników, z czego 46 proc. wykupiło je w kanale operatorskim, czyli w ofercie z usługami telekomunikacyjnymi lub samą płatną telewizją. W tym kanale sprzedawany jest głównie dostęp do HBO GO, Netflixa i Player.pl, a w ub.r. także do Showmaxa.

- Dynamiczny wzrost przychodów operatorów serwisów na żądanie należy łączyć przede wszystkim z rozwojem platform subskrypcyjnych i powiązanym z tym wzrostem liczby abonentów takich usług. Serwisy S-VOD (S jak subskrypcyjne, czyli odpłatne - przyp.) przyciągają największą liczbę użytkowników płatnych usług VOD - czytamy w raporcie PMR.

Według spółki w ub.r. przychody z subskrypcji serwisów S-VOD stanowiły 46 proc. wartości całego rynku VOD. Firma prognozuje, że w latach 2019-2024 średnioroczny wzrost przychodów platform S-VOD wyniesie 7,8 proc. W tym okresie liczba użytkowników odpłatnych serwisów VoD ma zwiększyć się o 1,6 mln.

PMR tłumaczy, że wynika to z kilku czynników: stosunkowo niskiego nasyceniem rynku usługami S-VOD, coraz szerszą ofertą i jakością treści na takich platforma oraz rosnącą skłonnością Polaków do płacenia za treści w internecie.

Netflix ma trzy razy więcej subskrybentów niż konkurenci

Według PMR zdecydowanym liderem polskiego rynku S-VOD jest Netflix. Firma szacuje, że ma on trzy razu więcej płacących klientów niż średnia liczba użytkowników pozostałych czołowych platform (Ipla, Player, CDA Premium, HBO GO, Showmax, Amazon Prime Video).

A ponieważ Netflix ma też najdroższe pakiety, jest liderem także pod względem wpływów od użytkowników.

W sondażu korzystanie z Netflixa zadeklarowało 25,6 proc. dorosłych Polaków. Cyfrowy Polsat GO wskazało 19,1 proc. osób, a HBO GO - 18,2 proc. Kilka innych platform (UPC, Ipla, Player, VoD.pl) otrzymało po 11-13 proc. wskazań (w sondażu można było wybrać kilka serwisów).

Jedynym operatorem płatnego serwisu VoD, który ujawnia dane o liczbie subskrybentów jest CDA, z racji obecności od kilku miesięcy na warszawskim rynku giełdowym NewConnect. Na koniec marca br. z CDA Premium korzystało 186 tys. użytkowników, wobec 172,1 tys. na koniec ub.r. i 100 tys. na koniec 2017 roku.

Natomiast Netflix raportuje swoje wyniki globalnie. W drugim kwartale br. koncern osiągnął wzrost przychodów o 26 proc. do 4,92 mld dolarów i 271 mln dolarów zysku netto. Na koniec czerwca platforma na całym świecie miała 151,5 mln subskrybentów, o 2,7 mln więcej niż kwartał wcześniej, jednocześnie po raz pierwszy w historii zanotowała spadek liczby klientów w USA (o 126 tys.).

Według szacunków Amper Analysis w Polsce za dostęp do Netflixa może płacić ok. 800 tys. użytkowników.

Dołącz do dyskusji: 6,1 mld zł na płatną tv, a 854 mln zł na serwisy VoD. Korzysta z nich 2,7 mln Polaków, liderem Netflix

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Dominik
Badanie opłacane przez Polsat lub TVN
odpowiedź
User
tomasz
Co do ipla tv, to pakiet plus jest bezpłatną opcją dodawana do abonamentów plus gsm. Natomiast cyfrowy polsat go jest częścią każdego z pakietów CP. Więc inaczej trzeba patrzeć na ich udział w stosunku do dodatkowo płatnych subskrypcji typu netflix, hgo go
odpowiedź
User
rycho
kto wpadnie na pomysl rozprowadzania polskich kanalow za granica zarobi duzo pieniedzy bo Polakow jest tam duzo.
odpowiedź