Za internet w komórce jesteśmy gotowi zapłacić maksymalnie 155 zł
Polacy dużo rzadziej niż z możliwości wysyłania wiadomości tekstowych korzystają w telefonie komórkowym z usług on-line. Najczęściej wykorzystujemy je w celu wyszukania informacji, najrzadziej - dokonujemy w ten sposób zakupów. Połowa z nas wysyła e-maile z komórek co najwyżej raz w tygodniu - wynika z badania Deloitte.
Z analizy wykonanej przez Deloitte wynika, że oprócz prowadzenia typowych rozmów Polacy używają swoich telefonów komórkowych przede wszystkim do komunikacji tekstowej - 78 proc. osób wysyła SMS-a przynajmniej raz dziennie, a kolejne 12 proc. co najmniej kilka razy w tygodniu. SMS jest traktowany jako uniwersalny środek komunikacji bez względu na grupę wiekową użytkownika, czy posiadany model telefonu.
Pod względem częstotliwości wysyłania wiadomości tekstowych nasz kraj jest jednym z europejskich liderów - zajmujemy pierwsze miejsce ex equo z Norwegią, kolejna jest Wielka Brytania (66 proc. użytkowników wysyła co najmniej jednego SMS-a dziennie), Francja (59 proc.), Hiszpania (48 proc.) oraz Niemcy (45 proc.).
Rzadziej mieszkańcy naszego kraju wykorzystują swoje aparaty do korzystania z usług on-line. 51 proc. posiadaczy smartfonów wysyła e-maila z komórki rzadziej niż raz w tygodniu lub w ogóle nie korzysta z takich możliwości. Z badania wynika, że co tylko czwarta osoba posiadająca smartfon korzysta codziennie z poczty elektronicznej. Dla porównania w USA robi to 53 proc. użytkowników. Z portali społecznościowych przynajmniej raz w tygodniu korzysta 4 na 10 posiadaczy smartfonów z Polski, podczas gdy tej formy komunikacji używa 6 na 10 Amerykanów.
"Łącząc się z internetem za pomocą komórki Polacy najczęściej korzystają z wyszukiwarki internetowej, e-maila oraz sprawdzają różnego rodzaju wiadomości, np. sportowe. Liderem pod względem liczby smartfonów i częstotliwości korzystania z usług mobilnych jest Korea. Porównanie do niej, jak i do innych krajów europejskich wskazuje na istotny potencjał wykorzystania w naszym kraju telefonów do różnych usług on-line. Na przykład aż 58 proc. Koreańczyków wykorzystuje telefon do ściągania aplikacji, podczas gdy w Polsce z tej usługi korzysta zaledwie 28 proc. posiadaczy telefonów. Innym przykładem jest korzystanie z wyszukiwarek w telefonach - w Polsce robi to 50 proc. abonentów, podczas gdy w Korei - 79 proc. Co prawda powyższe można wyjaśnić różnicami kulturowymi, ale niemniej potencjał wzrostowy w Polsce jest bezsprzeczny” - stwierdził Dariusz Nachyła, partner zarządzający działem technologii, mediów i telekomunikacji Deloitte w Europie Środkowej.
Z badania wynika także, że pomimo niższych zarobków Polacy są w stanie zapłacić za bardzo szybki mobilny internet (100 Mbit/s) tyle samo co obywatele innych krajów. Prawie połowa polskich respondentów za atrakcyjną uważa cenę ok. 105 zł, a maksymalnie za szybki mobilny internet jest skłonna płacić ok. 155 zł.
Natomiast co czwarty respondent - posiadacz smartfona - w naszym kraju nie korzysta w ogóle z usług internetowych. Barierą w tym przypadku nie jest prędkość połączenia, cena czy niska świadomość o istniejących usługach, lecz deklarowany przez osoby biorące udział w badaniu brak takiej potrzeby.
Najbardziej pożądanymi przez operatorów komórkowych klientami są użytkownicy smartfonów. W Polsce, podobnie jak w innych krajach, posiadacze smartfonów generują znacznie większe przychody dla operatorów komórkowych niż użytkownicy prostych aparatów. Największe różnice w rachunkach zauważalne są w Wielkiej Brytanii i Niemczech.
"Według deklaracji uczestników badania w Polsce posiadacze smartfonów płacą o 49 proc. wyższe rachunki niż posiadacze standardowych telefonów. Podobna dysproporcja występuje również w Norwegii i Francji. Na świecie trend ten jest jeszcze wyraźniejszy – największe różnice w rachunkach występują w Wielkiej Brytanii- aż 94 proc. i Niemczech - 86 proc.. W interesie operatorów komórkowych jest więc poszerzenie grona osób korzystających z tych urządzeń.” - powiedział Nachyła.
Badanie Deloitte "Addicted to connectivity. Perspectives on the global mobile consumer 2011", przeprowadzone w pierwszej połowie 2011 r., objęło ponad 30 tys. użytkowników telefonii komórkowej w 15 krajach świata. Użytkownicy zostali zróżnicowani ze względu na wiek, płeć, osiągane zarobki oraz regiony zamieszkania. Badanie skupiało się na zwyczajach użytkowników telefonów komórkowych oraz ich skłonności do płacenia za wybrane usługi.
Dołącz do dyskusji: Za internet w komórce jesteśmy gotowi zapłacić maksymalnie 155 zł