Widzowie coraz mniej czasu poświęcają linearnej telewizji
W USA, wybranych krajach Europy i Australii średni czas oglądania treści wideo w 2021 roku wyniósł 362 minuty dziennie. To spadek o 2 minuty w porównaniu z 2020 roku. Z raportu firmy Omdia wynika, że widzowie coraz mniej czasu poświęcają linearnej telewizji. Chętniej sięgają za to po treści SVoD albo dostępne w mediach społecznościowych.
Badanie Omdia Cross-Platform Television Viewing Time Report - 2022 objęło m.in. Stany Zjednoczone, Wielką Brytanię, Francję, Niemcy, Włochy, Hiszpanię, Holandię i Australię. Odbiorcy ze wszystkich analizowanych rynków poświęcili linearnej telewizji mniej czasu niż w 2020 roku.
Omdia ocenia, że wpływ na to miało zakończenie lockdown'ów związanych z koronawirusem, ale też nowe formy korzystania z treści wideo.
Przed większymi spadkami widowni stacje telewizyjne na całym świecie uchronił powrót wielkich imprez, takich jak Letnie Igrzyska Olimpijskie w Tokio i Euro 2020.
Serwisy streamingowe oglądane średnio o 8 minut dłużej
Na spadek popularności telewizji linearnej miał wpływ też rozwój platform typu Netflix, Disney+, HBO Max, Amazon Prime Video, Discovery+ i Paramount+. W 2021 roku widzowie z badanych krajów poświęcili na oglądanie dłuższych produkcji online 68 minut. To wzrost o 8 minut w porównaniu z 2020 rokiem.
- Na bardziej rozwiniętych rynkach, takich jak USA i Wielka Brytania, rok 2021 był prawdopodobnie ostatnim, w którym widzowie poświęcili więcej czasu telewizji linearnej niż pozostałym formom wideo. Mimo zmianie nawyków odbiorców, tradycyjna telewizja wciąż pozostaje najpopularniejszym sposobem oglądania treści wideo - stwierdził Rob Moyser, starszy analityk w zespole TV and Online Video firmy Omdia.
Zobacz także: Początek końca telewizji satelitarnej? „Dramatyczne spadki”
Rośnie nie tylko czas poświęcony platformom SVoD (płatnym) AVoD (bezpłatnym, z reklamami), ale także treściom wideo dostępnym w mediach społecznościowych. W 2021 roku na analizowanych rynkach wyniósł on 60 minut (wzrost o 9 minut). Omdia przewiduje, że w 2022 roku TikTok wyprzedzi Facebooka pod względem czasu poświęconego na oglądanie dostępnych na tych serwisach multimediów.
Zobacz także: Najwięksi operatorzy płatnej telewizji stracili 4,7 mln abonentów
Dołącz do dyskusji: Widzowie coraz mniej czasu poświęcają linearnej telewizji
To co ratuje jeszcze tradycyjną telewizję do serwisy informacyjne oraz sport na żywo (ale i to przechodzi powoli do sieci... choć w przypadku takiego Viaplay nie zawsze z dobrym skutkiem).
Serwisy VOD to dziś oszczędność czasu i wolność (oglądam co chcę, gdzie chcę i kiedy chcę).