Wydawca „Vogue Polska” przy 19,6 mln zł wpływów miał 5,6 mln zł straty. 1,9 mln zł na marketing
Spółka Vistera wydająca miesięcznik „Vogue Polska” w ub.r. zanotowała 19,64 mln zł wpływów sprzedażowych, 25,23 mln zł kosztów operacyjnych i 5,63 mln zł straty netto. W br. chce zwiększyć nakład magazynu i pozyskać do niego nowych reklamodawców.
Według sprawozdania finansowego spółki Visteria, założonej przez Katarzynę Kulczyk, złożonego w KRS na zeszłoroczne przychody firmy złożyły się 13,81 mln zł netto ze sprzedaży produktów i 5,83 mln zł ze sprzedaży towarów i materiałów. Nie sprecyzowano przy tym, ile wyniosły wpływy ze sprzedaży „Vogue Polska”, a ile z reklam w magazynie i jego serwisie internetowym.
Czasopismo zadebiutowało w lutym ub.r., jego redaktorem naczelnym jest Filip Niedenthal, a dyrektor zarządzającą Visterii - Justyna Markiewicz. W listopadzie ub.r. wydawca podał, że średnia sprzedaż pierwszych pięciu numerów magazynu wynosiła 82 742 egz., z czego 76 723 egz. sprzedawało się w kioskach i salonach prasowych, a 6 019 w prenumeracie. Te wyniki mocno podwyższyło pierwsze wydanie, które według firmy rozeszło się w 181 750 egz., z czego ok. 10 tys. w prenumeracie.
Cena egzemplarzowa pisma to 16,90 zł, od piątego numeru nakład zmniejszono do 115 tys. egz. Według danych Kantar Media cennikowe wpływy reklamowe tylko z pierwszych trzech numerów magazynu wyniosły 32,21 mln zł.
„Vogue Polska” ma też serwis internetowy (jego szefową jest Hanna Rydlewska), który według badania Gemius/PBI w lutym br. zanotował 167,1 tys. realnych użytkowników i 420,7 tys. odsłon.
2,5 mln zł na pensje, 1,9 mln zł na marketing
Koszty operacyjne Visterii wyniosły w ub.r. 25,23 mln zł, z czego 12,53 mln zł stanowiła wartość sprzedanych towarów i materiałów.
Na wynagrodzenia poszło 2,52 mln zł, z czego 1,64 mln zł dla osób zatrudnionych na etat, a 886,6 tys. na współpracujących w ramach umów cywilnoprawnych. W ub.r. średnie zatrudnienie w firmie wynosiło 11 etatów.
Koszty usług obcych wyniosły 6,14 mln zł, z czego najwięcej przeznaczono na marketing: 1,04 mln zł zaklasyfikowano jako nakłady na obsługę promocji, a 892 tys. zł na obsługę reklamy.
Obsługa redakcji magazynu kosztowała 850,4 tys. zł, usługi graficzne - 324,3 tys. zł, sesje zdjęciowe - 190,6 tys. zł, a honoraria - 128,3 tys. zł, a licencje - 72,3 tys. zł.
Na usługi prawne i notarialne wydano 357,1 tys. zł, na obsługę IT - 201,8 tys. zł, na wynajem biura - 128 tys. zł, na usługi taksówkowe i parking - 255,7 tys. zł, usługi gastronomiczne - 160,4 tys. zł, a na usługi księgowe - 96,2 tys. zł. Obsługa prenumeraty pochłonęła 80,6 tys. zł, usługi telekomunikacyjne - 48,4 tys. zł, bankowe - 33,5 tys. zł, a sprzątanie - 34,1 tys. zł. Natomiast usługi określone jako pozostałe kosztowały 1,17 mln zł.
Przełożyło się to na 5,6 mln zł straty sprzedażowej, 5,58 mln zł straty operacyjnej oraz 5,63 mln zł straty netto.
2,4 mln zł na minusie w 2017 roku, 5 mln zł dopłacono do kapitału
Przygotowania do uruchomienia polskiej wersji „Vogue’a” zaczęły się w 2017 roku. Visteria zanotowała wtedy 623,3 tys. zł wpływów ze zmiany stanu produktów oraz 2,88 mln zł kosztów operacyjnych. Firma wydała 1,43 mln zł na usługi obce, 643,7 tys. zł na wynagrodzenia, a pozostałe koszty rodzajowe wyniosły 635,4 tys. zł.
W konsekwencji zanotowała 2,3 mln zł straty operacyjnej oraz 2,38 mln zł straty w ujęciu brutto i netto.
Na koniec ub.r. Visteria miała 6,07 mln zł kapitału podstawowego, 6,99 mln zł kapitału zapasowego i 532,7 tys. zł rezerwowego. W ciągu roku kapitał podstawowy podwyższono o 4,98 mln zł.
Firma nie ma żadnych zobowiązań z pożyczek, kredytów czy obligacji. Natomiast jej zobowiązania i związane z tym rezerwy na koniec ub.r. wynosiły 9,87 mln zł, wobec 533,2 tys. zł rok wcześniej. W ub.r. firma nie dokonała żadnych odpisów aktualizujących należności.
Wydawca liczy na wyższy nakład i więcej reklamodawców
W sprawozdaniu z działalności zarząd Visterii stwierdził, że w br. planowane jest zwiększenie nakładu „Vogue Polska” i bazy reklamodawców. - Spółka planuje również stałą poprawę wyników finansowych poprzez intensyfikacje wysiłków marketingowych i poszukiwanie nowych klientów, redukcję kosztów działalności oraz rozwój nowoczesnych metod zarządzania i nadzoru - wyliczono.
Do sprzedaży właśnie trafia wydanie specjalne magazynu - „Vogue Uroda”, którego redaktor prowadzącą jest Katarzyna Straszewicz. Kolejne takie wydanie, „Vogue Polska Men”, ma pojawić się jesienią, firma przygotowuje też aplikację mobilną.
99,98 proc. udziałów Visterii ma spółka Iris Investments, a 0,02 proc. - prezes i jedyny członek zarządu wydawcy Michał Jordan. W radzie nadzorczej firmy od maja 2017 roku są natomiast Blanka Jordan, Katarzyna Kulczyk i Justyna Kieza.
Dołącz do dyskusji: Wydawca „Vogue Polska” przy 19,6 mln zł wpływów miał 5,6 mln zł straty. 1,9 mln zł na marketing