UOKiK wszczął postępowanie przeciw Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SAR
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozpoczął postępowanie przeciw Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SAR. Zarzuca organizacji, że namawiała agencje brandingowe do rezygnacji z niektórych przetargów oraz organizowała wymianę informacji mogącą ograniczać konkurencję.
Postępowanie UOKiK-u w tej sprawie jest prowadzone od prawie dwóch lat. Wiosną ub.r. urzędnicy dokonali przeszukania w siedzibie Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR.
Rzeczniczka UOKiK-u przekazała wtedy portalowi Wirtualnemedia.pl, że są to działania związane z prowadzonym postępowaniem wyjaśniającym, które ma wstępnie wyjaśnić czy w związku z koordynacją zachowań podmiotów działających na rynku agencji brandingowych i marketingowych, mogło dojść do naruszenia ustawy antymonopolowej. Przeszukiwane są pomieszczenia i analizowane dokumenty.
W środę UOKiK poinformował, że z informacji pozyskanych m.in. podczas przeszukań w siedzibach przedsiębiorców, wynika że stowarzyszenie namawiało agencje, żeby nie ubiegały się o zamówienia, w których nie była oferowana opłata za złożenie oferty (tzw. rejection fee). Na tej podstawie wszczęto postępowanie przeciw SAR-owi.
- Chciałbym podkreślić, że nie kwestionujemy faktu, że agencje brandingowe żądają opłaty za udział w przetargu. Może to być uzasadnione ze względu na nakład pracy konieczny do przygotowania oferty. Powinna to jednak być indywidualna decyzja każdej firmy, a nie wynikać z porozumienia. Ustalanie wspólnych zachowań, w tym rezygnacji z udziału w konkursie, w którym taka opłata nie została przewidziana może być niezgodne z prawem - zaznacza Michał Holeksa, wiceprezes UOKiK-u.
Urząd zarzuca też SAR-owi organizowanie niedozwolonej wymiany informacji obejmującej tylko firmy zrzeszone w tej organizacji. Chodzi o specjalną platformę internetową, na której agencje marketingowe zamieszczały informacje, w jakich przetargach zamierzają wziąć udział, a w przypadku zgłoszenia na platformie przetargowej tego samego przetargu przez kilka agencji, SAR łączył je do wspólnego „pokoju przetargowego”.
UOKiK przypomina, że za stosowanie praktyk ograniczających konkurencję grozi kara finansowa do 10 proc. obrotu. Dodano, że działania SAR mogły mieć wpływ na handel między krajami UE, dlatego regulator prowadzi postępowanie w związku ze złamaniem przepisów zarówno polskich, jak i unijnych.
SAR: walczymy o dobre praktyki na linii klient - agencja
W marcu br., komentując przeszukanie w siedzibie SAR, pełnomocnik stowarzyszenia Paweł Tyszkiewicz przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl, że organizacja od 15 lat stara się walczyć o dobre praktyki w relacjach reklamodawców z agencjami marketingowymi.
- Promowane przez nas standardy przetargowe stały na straży transparentności i wspierały zasady zdrowej konkurencji oraz bycia fair w relacjach biznesowych. Zwieńczeniem tych działań jest opublikowana wspólnie z organizacjami branżowymi „Biała Księga” - wyliczył.
- Wierzymy, że dzięki kontroli UOKiK mamy teraz szanse nie tylko obronić przyjęte standardy, ale również wzmocnić je pozytywną oceną instytucji, która ma za zadanie ochronę przeciwko praktykom ograniczających konkurencję, nadużywania pozycji dominującej i ochronę konsumentów - dodał Tyszkiewicz.
„Biała Księga” Branży Komunikacji Marketingowej została podpisana jesienią 2017 roku przez grupę agencji, działów zakupów firm oraz reklamodawców. W dokumencie przedstawiono standaryzację procesów zakupów usług marketingowych oraz wynikającą z niej optymalizacja ich kosztów.
W styczniu br. SAR poinformował, że zamyka dotychczasową platformę przetargową. Przy czym jej funkcjonalności przeniesiono do nowego serwisu DobryPrzetarg.com.pl, który ma też promować standardy współpracy i dobre praktyki oraz udostępniać dane i narzędzia do przeprowadzenia efektywnego przetargu w dziewięciu różnych kategoriach marketingowych. - Powstanie, rozwój i wyniki projektu Dialog Branżowy niejako sprowokowały nowe podejście do myślenia o standardach i służących im narzędziach. Chodzi o wspólną odpowiedzialność i działanie na rzecz efektywności i standardów, ponieważ warunkiem ich sukcesu jest wzajemne zaangażowanie Reklamodawców i Agencji - komentował Paweł Tyszkiewicz.
Dołącz do dyskusji: UOKiK wszczął postępowanie przeciw Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SAR
zacznijmy od Stowarzyszenia Nadawców TV o których dziś w serwisie - wacza o wspólny standard badań jednoźródłowych
potem uderzamy w związki zawodowe - bo walczą o wyzsze pensje - ogranicza to przeciez wolny przepływ pracowników
są Izby przeróżnych przemysłów - jest tylko problem, że w wiekszości narodowe zakłady w nich się zrzeszają
itp itd