Strony główne portali pod lupą - Gazeta.pl i Onet.pl na „czwórkę”
Zdaniem ankietowanych przez nas ekspertów z branży interaktywnej Gazeta.pl i Onet.pl mają najlepsze strony główne. Jako jedyne wśród czołowych portali zasłużyły na szkolne „czwórki”.
O ocenę stron głównych pięciu największych w Polsce portali horyzontalnych – Onet.pl, WP.pl, Interia.pl, Gazeta.pl i o2.pl – poprosiliśmy pięciu specjalistów z agencji interaktywnych. Każdej stronie mogli przyznać noty w szkolnej skali od 1 do 6, biorąc pod uwagę kolorystykę, układ treści i użyteczność serwisów. W ankiecie wzięli udział Bartłomiej Pawluk (prezes zjednoczenie.com), Sebastian Nejfeld (strategy and development director w Netizens Peppermint), Tomasz Michalik (dyrektor kreatywny Insignii), Wojciech Adryańczyk (art director w Hypermedia Isobar) oraz Kamil Dmowski (head of interactive marketing w Heurece).
Najwyższe oceny otrzymały strony główne Gazeta.pl i Onet.pl. Gazeta.pl zasłużyła na szkolną czwórkę z plusem, a Onet.pl – na czwórkę. Strony główne WP.pl i Interia.pl zostały uznane za dostateczne. Zdecydowanie najgorzej wypadło o2.pl, które w szkolnej skali dostało dwójkę z małym plusem.
Wirtualnemedia.pl | Średnia ocen | Suma ocen | |||
Kolorystyka | Układ treści | Użyteczność | Ogółem | ||
Gazeta.pl | 4,7 | 4,9 | 4,7 | 4,77 | 71,5 |
Onet.pl | 3,9 | 4,3 | 4,5 | 4,23 | 63,5 |
WP.pl | 3,9 | 3,7 | 3,7 | 3,77 | 56,5 |
Interia.pl | 3,7 | 3,3 | 3,3 | 3,43 | 51,5 |
o2.pl | 2,7 | 2,5 | 2,5 | 2,57 | 38,5 |
Oceny opisowe stron głównych portali
Gazeta.pl
Bartłomiej Pawluk
Strona główna Gazeta.pl na tle pozostałych z analizowanych portali jest zdecydowanym liderem pod względem zarówno grafiki, jak i układu treści.
Bardzo czytelny podział na kategorie, wyraźnie wydzielona środkowa kolumna, w której znajdują się najświeższe informacje z poszczególnych działów.
Do tego estetyczna, lekka grafika, co w efekcie powoduje, że serwis jest bardzo przyjazny dla użytkownika.
Sebastian Nejfeld
Strona główna Gazeta.pl, jako jedyna oprócz Onet.pl, nie stara się „upychać” odnośników na siłę. Moduł tematyczny powinien składać się bowiem z najważniejszych odnośników, a pozostałe znajdować się po przejściu na podstronę.
Jeżeli jest tego za dużo na stronie głównej, staje się to wówczas nieczytelne.
Serwis pozwala użytkownikom modyfikować kolejność bloków tematycznych, co moim zdaniem jest istotniejsze niż możliwość zmiany kolorystyki.
Pod względem trafności tytułów i nagłówków Gazeta.pl oceniam na piątkę.
Tomasz Michalik
Gazeta.pl to rozwiązania proste i jednocześnie bardzo czytelne. Layout ma formę blogu, architektura informacji jest jasna.
Na plus trzeba zaliczyć łatwy dostęp do treści w całym serwisie oraz wyraźne wyróżnienie tematu dnia.
Dobrym rozwiązaniem jest również wyróżnienie godziną ostatnich newsów.
Wojciech Adryańczyk
Strona główna Gazeta.pl to mój faworyt. Forma nie stara się na siłę wyprzedzić treści, a przecież po to odwiedzamy portale – aby czytać i przeglądać.
Wygodny układ zawartości z możliwością dostosowania wybranych elementów powoduje, że ze strony głównej Gazeta.pl korzysta się naprawdę przyjemnie.
Ode mnie 5 z plusem.
Kamil Dmowski
Strona główna Gazeta.pl jest najbardziej poważna i elegancka. Dominuje na niej granat, który buduje wrażenie autorytetu wiedzowego. Układ treści ma charakter opiniotwórczy, jest zorientowany na newsy i publicystykę. Gazeta.pl ma stronę główną najbardziej przyjazną dla użytkowników szukających kontentu redakcyjnego, czyli wiadomości i opinii. Łatwo dostępne są poczta i wyszukiwarka.
Onet.pl
Bartłomiej Pawluk
Onet.pl i Interia.pl w zasadzie mogą otrzymać podobne oceny. Mają one stosunkowo dobrze zaprojektowane strony główne. Każda z nich ma swoje mocne i słabe strony. Na pewno dobrze na odbiór obu portali wpłynęłaby zmiana układu głównych treści na stronie oraz odświeżenie grafiki
Sebastian Nejfeld
W zakresie układu działów Onet.pl, podobnie jak i Gazeta.pl, jako jedyny nie stara się „upychać” odnośników na siłę. Pod względem celności tytułów i nagłówków serwis moim zdaniem w szkolnej skali ocen zasługuje na trójkę. Z kolei w przypadku podstron ważne jest aby sekcja, w której się znajdujemy nie była oderwana od reszty, czyli żebyśmy nie mieli poczucia, że znajdujemy się na innej stronie. Onet.pl zasługuje pod tym względem na pochwałę.
Tomasz Michalik
Onet.pl to czysty layout,do którego użytkownicy zdążyli już się przyzwyczaić. Moim zdaniem właśnie to jest największą siłą Onetu – bazowanie na przyzwyczajeniach internautów. Onet od lat wyznacza standard, który inne portale – z mniejszym bądź większym sukcesem naśladują. Jeśli chodzi o użyteczność, wszystko wydaje się być na swoim miejscu. Duży plus należy się za breadcrumb na podstronach, który bardzo ułatwia nawigację.
Wojciech Adryańczyk
Strona główna Onet.pl to raczej standardowy layout w znośnej szacie graficznej. Poza paskiem narzędziowym, nie wyróżnia się niczym szczególnym ale też nie można postawić mu wielu jednoznacznych zarzutów. Z serwisu korzysta się w miarę przyjemnie choć połączenie żółtego z niebieskim męczy oczy po dłuższej chwili. Ogólnie - jest dobrze.
Kamil Dmowski
Strona główna Onet.pl jest najbardziej nijaka kolorystycznie. Trudno zrekonstruować znaczenie miksu błękitu i granatu przeplatanych wyblakłą szarością i żółtymi akcentami. Za to układ treści jest najbardziej wszechstronny i uniwersalny. Strona najbardziej przyjazna jest dla użytkowników wszystkich najdrobniejszych usług portalu. W tym gąszczu giną kluczowe nagłówki, poczta i wyszukiwarka.
WP.pl
Bartłomiej Pawluk
Stronę główną WP.pl można pochwalić za intuicyjną prezentację najważniejszych działów w postaci pionowego menu oraz subtelniejszą grafikę, w porównaniu z najbliższą konkurencją.
Sebastian Nejfeld
WP.pl pozwala na zmianę kolorystyki strony głównej. Celność tytułów i nagłówków w serwisie oceniam na szkolną czwórkę. Taka trafność jest o tyle ważna, że dzisiejszy użytkownik szuka wiarygodnego i szybkiego źródła informacji. To właśnie czas dotarcia i pewność, że „przelatując wzrokiem” wyłapie tylko istotne dla siebie informacje, ma znaczenie. Odbiorca chce wiedzieć, że na etapie wyboru treści nie jest „oszukiwany” oraz że tytuły newsów nie są podkolorowane.
Tomasz Michalik
Strona główna WP.pl sprawia wrażenie bardziej nowoczesnej. Serwis jest bardzo estetyczny i czysty w formie. Tylko w nim portalu trafiłem na animowane ikony w nagłówku, co wydawałoby się ryzykownym zagraniem, ale w tym przypadku pozytywnie zaskakuje i zwraca uwagę. W kwestii użyteczności trudno WP.pl zarzucić większe błędy. Jedynym niedociągnięciem może być mało widoczna prezentacja najważniejszych wydarzeń.
Wojciech Adryańczyk
WP.pl to w mojej świadomości najstarszy polski serwis informacyjny. Tak też wygląda jego strona główna. Nieprzyjazna metalowa stylistyka i brzydkie ikony przeszkadzające w skanowaniu chaotycznie ułożonej treści to główne wyróżniki serwisu. W co tu klikać? I jak ominąć niezliczone formy reklamowe wypalające siatkówkę?
Kamil Dmowski
Strona główna WP.pl jest najbardziej wieloznaczna kolorystycznie – utrzymana w smutnej szarości, którą w rażący sposób próbują rozweselić pstrokate ozdóbki z ikon. Układ treści jest typowo newsroomowy – dużo wiadomości, kategorii i serwisów tematycznych. Strona najbardziej przyjazna jest dla osób szukających nagłówków agencyjnych. Poczta i wyszukiwarka są pod ręką, trudno za to wyłapać top newsy.
Interia.pl
Bartłomiej Pawluk
Stronie głównej Interia.pl brakuje konsekwencji w wyglądzie zakładek, z kolei dużym plusem jest ułatwienie nawigacji dzięki pionowemu menu, w którym pogrupowane są poszczególne kategorie.
Sebastian Nejfeld
Interia.pl pozwala użytkownikom na zmianę kolorystyki strony głównej. Celność tytułów i nagłówków w serwisie oceniam w szkolnej skali na trójkę.
Tomasz Michalik
Interia.pl to również czysta forma, ale – w przeciwieństwie do innych portali – brak tutaj dużych zdjęć na stronie głównej. Elementem charakterystycznym dla strony głównej tego portalu są zakładki. Pamiętam, że swego czasu takie rozwiązanie było krytykowane – zarzucano Interii podobieństwo do Yahoo. Trzeba jednak przyznać, że zaokrąglone zakładki mocno wyróżniają ten portal.
Wojciech Adryańczyk
W przypadku Interia.pl zasadniczo, jeśli pominąć agresywny żółty nagłówek, mamy do czynienia z kopią WP.pl.. Konia z rzędem temu, kto domyśli się, jak pogrupowane są tematy w głównych blokach. Ale za to wyszukiwarka jest w bardziej naturalnym miejscu.
Kamil Dmowski
Interia.pl ma najbardziej optymistyczną, ciepłą i żywą kolorystycznie stronę główną. Kontrast żółtego z granatem ładnie współgra, ale barwy wykorzystane z takim rozmachem wydają się trochę za ciężkie. Strona jest najbardziej wyczerpująca treściowo, na zasadzie „wszystko w jednym”. Gorzej za to z użytecznością – trudno cokolwiek odnaleźć w serwisie.
o2.pl
Bartłomiej Pawluk
Strona główna o2.pl zdecydowanie wyróżnia się spośród ocenianych portali. Panuje tu ogólny chaos. Brak przestrzeni, natłok informacji, trudno w serwisie rozeznać się, które treści są bardziej istotne, wręcz niemożliwe jest skoncentrowanie uwagę na czymkolwiek.
Tomasz Michalik
Stronę główną o2.pl można opisać dwoma stwierdzeniami: kakofonia i „old school”. Bardzo dużo obrazków, które znajdują się bardzo blisko siebie, utrudniając skupienie się na treści. Brak wystarczającej ilości światła pomiędzy między zdjęciami wprowadza poczucie chaosu i zniechęca do dalszego klikania.
Wojciech Adryańczyk
W każdej klasie jest co najmniej jeden taki uczeń. Nie uczy się. Nie zauważa, co się dzieje dookoła niego. Nie odrabia zadania domowego i nawet nie chce mu się ściągać od innych. O2 będzie najprawdopodobniej powtarzać zajęcia z internetu z rocznikiem 2005.
Kamil Dmowski
Na stronie głównej o2.pl dominuje błękit, czyli kolor symbolizujący kreatywność i wyobraźnię. I do tej bazy dobrze pasują wszelkie pastelowe dodatki. Układ treści ma charakter zdecydowanie sensacyjno-tabloidowy – jest skoncentrowany na kilku polecanych tematach dnia, innych niż doniesienia agencyjne. Strona jest skierowana dla osób szukających bieżących tematów dnia i kluczowych usług portalu.
Dołącz do dyskusji: Strony główne portali pod lupą - Gazeta.pl i Onet.pl na „czwórkę”
Gazetę czyta się najlepiej ...