SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Spotify dalej ze stratą, bo inwestuje w technologię i treści. Zyskało 5 mln subskrybentów

W zeszłym kwartale platforma streamingu audio Spotify zyskała netto 22 mln niepłacących użytkowników i 5 mln subskrybentów. Przy wzroście przychodów o 14 proc. do 3,04 mld euro miała 225 mln euro straty netto, bo zwiększyła wydatki o ponad jedną trzecią.

W połowie marca Spotify poinformowało o przekroczeniu poziomu 500 mln internautów odwiedzających platformę przynajmniej raz w miesiącu. Na koniec miesiąca było ich już 515 mln, wobec 422 mln rok wcześniej i 489 mln na koniec ub.r.

Spotify w ostatnich latach najmocniej zyskuje na popularności w Azji, Afryce i regionie Pacyfiku - udział użytkowników z tych regionów poszedł w górę z 13 proc. w pierwszym kwartale 2019 roku do 20 proc. dwa lata później i 28 proc. w zeszłym kwartale.

Udział internautów z Europy zmalał w tym okresie z 36 do 30 proc. , a tych z USA i Kanady - z 29 do 20 proc.

90 proc. wpływów Spotify z subskrypcji

Spotify zyskuje dużo więcej użytkowników darmowej wersji niż płacących. Liczba tych pierwszych rok do roku wzrosła o 26 proc. do 317 mln (tylko w zeszłym kwartale o 22 mln, czyli 7 proc.).

Natomiast grono subskrybentów powiększyło się w minionym kwartale o 5 mln (2 proc.), a przez rok o 28 mln (15 proc.) i na koniec marca liczyło 210 mln. Właśnie na nich oparty jest biznes platformy: kwartalne przychody ze sprzedaży subskrypcji wzrosły rok do roku o 14 proc. do 2,71 mld euro. Miesięcznie klient platformy płacił średnio 4,32 euro, o 1 proc. mniej niż przed rokiem.

Wpływy reklamowe poszły w górę z 282 do 328 mln euro, ale były o ponad jedną czwartą niższe niż w czwartym kwartale ub.r. (449 mln euro).

75 proc. więcej na technologie i treści

Platforma utrzymała marżę brutto powyżej 25 proc., a jej zysk brutto zwiększył się z 671 do 766 mln euro. Natomiast strata operacyjna pogłębiła się z 6 do 156 mln euro.

Pogorszenie rentowności wynika ze wzrostu kosztów z 677 do 922 mln euro. Wydatki na badania i rozwój, czyli głównie obszar technologiczny i oferowane treści, poszły w górę z 250 do 435 mln euro. Dużo słabiej wzrosły koszty sprzedaży i marketingu (z 296 do 347 mln euro) oraz wydatki ogólne i administracyjne (ze 131 do 140 mln euro). Ponadto koszty finansowe podskoczyły z 14 do 77 mln euro, a wpływy finansowe skurczyły się ze 175 do 27 mln euro.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

W konsekwencji rentowność netto pogorszyła się o ponad 350 mln euro: ze 131 mln euro zysku do 225 mln euro straty. I tak było lepiej niż w czwartym kwartale ub.r., gdy strata netto sięgnęła 270 mln euro.

W drugim kwartale Spotify spodziewa się pozyskać 15 mln nowych użytkowników, z czego 7 mln subskrybentów. Przychody mają wynieść 3,2 mld euro (o 3 proc. obniżą je niekorzystne zmiany kursów walut), marża brutto - 25,5 proc., a strata netto - 129 mln euro.

Wyniki i prognozy platformy pozytywnie odebrali inwestorzy giełdowi: we wtorek w handlu przedsesyjnym jej akcje drożały o ok. 6 proc. Od dołka w listopadzie i grudniu kurs poszedł w górę o ponad dwie trzecie, ale nadal jest dużo niżej niż w 2021 roku.

Dołącz do dyskusji: Spotify dalej ze stratą, bo inwestuje w technologię i treści. Zyskało 5 mln subskrybentów

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Marzena
Spotify oferuje najgorszą jakość ze wszystkich, gdzie więc te technologie?
odpowiedź
User
Mario
Po wielu latach płacenia zmieniłem platformę na inna. Mam dość ciągłego wpychania mi na główną podcastów, których nie znoszę.
odpowiedź
User
bredny
Podcasty to akurat rzecz, która Spotify się wyróżnia.
odpowiedź