Raport: polscy wydawcy powinni dostawać od Google 79 mln euro rocznie
Sprawiedliwe roczne wynagrodzenie ze strony Google na rzecz polskich mediów za wykorzystanie ich treści powinno wynosić 78,67 milionów euro (ok. 335 mln zł) – wynika z raportu, przygotowanego na zlecenie Związku Pracodawców Wydawców Cyfrowych przez firmę doradczą FehrAdvice & Partners. To pierwsza w Polsce wycena wartość treści dziennikarskich dla wyszukiwarki Google.

Trwają rozmowy z wydawców z big techami dotyczące wynagrodzenia za prawa autorskie. Prowadzi je m.in. Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych, który zlecił opracowanie badania dotyczącego wartości treści dziennikarskich dla Google. Realizacji badania podjęła się firma doradcza FehrAdvice & Partners.
Z badania wynika, że wychodząc od całkowitego przychodu z reklam w wyszukiwarce w wysokości 577 mln euro i stosując udział Google w rynku na poziomie 91,14 proc., szacowany przychód generowany przez wyszukiwarkę Google wynosi 525,88 mln euro (dolna granica 473,29 – 578,46 mln euro).
W raporcie wskazano, że opierając się na międzynarodowych standardach przypisywania wartości dostawcom treści i stosując granice wrażliwości na każdym etapie obliczeń, szacuje się, że godziwy roczny wkład Google w polskie spółki medialne wynosi od 49,98 mln euro do 119,04 mln euro, przy obliczonej wartości referencyjnej wynoszącej 78,67 mln euro rocznie.
Badanie, przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 2062 polskich internautów, wykazało jednoznacznie, że użytkownicy zdecydowanie preferują wyniki wyszukiwania zawierające treści medialne. Aż 68 proc. ankietowanych wybrało wersję Google z treściami dziennikarskimi, zamiast wersji bez tych treści.
– Nasze badanie stosuje zaawansowaną metodologię ekonomii behawioralnej, aby zmierzyć rzeczywistą wartość, jaką treści medialne wnoszą do ekosystemu Google w Polsce – powiedział Alexis Johann, współautor badania z FehrAdvice & Partners. – Zamiast polegać wyłącznie na modelach teoretycznych, obserwowaliśmy faktyczne zachowania użytkowników w realistycznym środowisku wyszukiwania.
– Wyniki badania Fehr Advice stanowią solidną, opartą na danych podstawę do kształtowania ram do sprawiedliwego wynagradzania mediów w polskim ekosystemie informacji cyfrowej. Mimo że polscy dziennikarze dostarczają treści, które budują zaufanie użytkowników, przyciągają uwagę i poprawiają wyniki platformy, w dużej mierze pozostają bez wynagrodzenia – mówi Maciej Kossowski, Prezes Związku Pracodawców Wydawców Cyfrowych.
Treści dziennikarskie ważne dla użytkowników Google
Kluczowe ustalenia raportu:
• Treści dziennikarskie znacząco poprawiają doświadczenie użytkownika – Google jest postrzegane jako bardziej kompletne (+31%), aktualne (+25%), godne zaufania i wysokiej jakości, gdy zawiera treści medialne.
• Treści medialne pomagają Google zatrzymać użytkowników w swoim ekosystemie – więcej osób pozostaje w produktach Google, a mniej przechodzi do zewnętrznych witryn.
• Użytkownicy są skłonni zapłacić nawet o 18% więcej za Google z treściami medialnymi w porównaniu do wersji bez tych treści.
• Bez treści medialnych Google ryzykuje długoterminową utratę użytkowników – preferencje dla wyszukiwarki spadają o prawie 8%, a czas spędzony na stronie zmniejsza się o 12,5%.
Badanie opiera się na rzeczywistych danych rynkowych, w tym przychodach z reklam w wyszukiwarkach (577 mln euro) oraz udziale Google w polskim rynku wyszukiwarek (91,14%). Uwzględniając, że 55% wyszukiwań dotyczy informacji, a 68% użytkowników preferuje wyniki zawierające treści medialne, raport szacuje, że około 196,68 mln euro przychodów Google w Polsce jest bezpośrednio związanych z treściami dziennikarskimi.
Dołącz do dyskusji: Raport: polscy wydawcy powinni dostawać od Google 79 mln euro rocznie
To jest bardziej koncert życzeń niż jakiekolwiek badanie.