Producent Helleny dwa razy więcej na reklamy, w dół Coca-Cola, Zbyszko i Orangina Schweppes (analiza)
O 1,8 proc. więcej w skali roku wydali na reklamę w mediach tradycyjnych przez pierwsze trzy kwartały tego roku producenci napojów gazowanych. Zwiększyli obecność reklamową w gazetach, na outdoorze i kinach, kosztem telewizji i radia. Wciąż najwięcej wydaje Coca-Cola, jednak największy wzrost wydatków notuje firma Colian, właściciel marki Hellena.
Tradycyjne media (bez internetu) zarobiły w okresie od stycznia do września br. na reklamach napojów gazowanych 238,1 mln zł - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe). Było to 1,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r.
Ponad połowa ich budżetów trafiła do telewizji - ponad 164,1 mln zł. Było to jednak 4 proc. mniej niż rok temu. Firmy z tej branży zmniejszyły też wydatki na reklamę w radiu - o 23 proc. (do 2,4 mln zł) oraz w magazynach - o 28,4 proc. (do 8,5 mln zł).
Więcej wydali natomiast w dziennikach, na reklamę zewnętrzną, kinową i outdoorową. Niemal dziesięciokrotnie wzrosły ich wydatki w gazetach - z 105,7 tys. zł do 1,1 mln zł.
Nakłady na reklamę zewnętrzną były w pierwszych trzech kwartałach tego roku o 38 proc. wyższe (wyniosły 16,4 mln zł), na reklamę kinową wzrosły o 26,9 proc. - do 45,1 mln zł, a na indoor – o 21,8 proc, do 471,8 tys. zł.
Cennikowe wydatki reklamowe producentów napojów gazowanych (dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-IX 2015 |
I-IX 2016 |
zmiana proc. |
Telewizja |
171 042 928 zł |
164 137 188 zł |
-4 |
Radio |
3 138 476 zł |
2 415 852 zł |
-23 |
Gazety |
105 698 zł |
1 115 418 zł |
955,3 |
Magazyny |
11 890 827 zł |
8 510 736 zł |
-28,4 |
Outdoor |
11 885 495 zł |
16 399 217 zł |
38 |
Kina |
35 518 899 zł |
45 087 647 zł |
26,9 |
Indoor |
387 500 zł |
471 800 zł |
21,8 |
Razem |
233 969 823 zł |
238 137 858 zł |
1,8 |
Wśród producentów napojów gazowanych najwięcej na reklamy w mediach wciąż wydaje koncern Coca-Cola Poland Services. Firma utrzymała pozycję lidera, mimo że ograniczyła inwestycje o ok. 10 proc., do 127 mln zł. Coca-Cola w jednej z ostatnich kampanii, prowadzonej latem br., promowała specjalne etykiety na wybranych butelkach napoju, które konsumenci mogli wykorzystywać jako zaproszenie najbliższych do wspólnego spędzania czasu.
Druga lokata wśród reklamodawców tej kategorii przypadła Pepsi General Bottlers Polska z wydatkami w wysokości 86,1 mln zł (zwiększono je o 27,3 proc.).
Na trzecie miejsce awansowała firma Colian, producent oranżady Hellena, która zwiększyła wydatki o ponad 100 proc. - z 6,9 do 14,5 mln zł. Ten marketer był aktywny zwłaszcza w pierwszej połowie roku oraz latem. Oranżada Hellena była promowana poprzez lokowanie produktu m.in. w programie Kuby Wojewódzkiego w TVN, emisję billboardów sponsorskich, a potem kampanią z udziałem Kuby Wojewódzkiego prowadzoną pod hasłem „Cudze chwalicie, swego nie znacie!”.
Dwóch kolejnych największych wśród producentów napojów gazowanych reklamodawców ograniczyło wydatki reklamowe. Orangina Schweppes Polska zmniejszyła je o 36,2 proc., do 7,6 mln zł, a Zbyszko Company zredukował je o ponad połowę (52,9 proc.) - z ok. 6 mln zł do 2,8 mln zł.
Latem br. firma Zbyszko wprowadziła na sklepowe półki napoje 3 Cytryny i 3 Pomarańcze w puszkach z nową identyfikacją wizualną zaprojektowaną przez Cztery Czwarte.
Najwięksi reklamodawcy wśród producentów napojów gazowanych |
|||
(dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-IX 2015 |
I-IX 2016 |
zmiana proc. |
COCA-COLA POLAND SERVICES |
141 488 266 zł |
127 043 740 zł |
-10,2 |
PEPSI-COLA GENERAL BOTTLERS POLAND |
67 629 752 zł |
86 078 098 zł |
27,3 |
COLIAN |
6 944 489 zł |
14 514 658 zł |
109 |
ORANGINA SCHWEPPES POLSKA |
11 840 696 zł |
7 552 376 zł |
-36,2 |
ZBYSZKO COMPANY |
5 962 496 zł |
2 810 030 zł |
-52,9 |
Razem |
233 969 823 zł |
238 137 858 zł |
1,8 |
Dołącz do dyskusji: Producent Helleny dwa razy więcej na reklamy, w dół Coca-Cola, Zbyszko i Orangina Schweppes (analiza)