Prezes Edelman Polska podsumowuje pierwszy rok
36 marek, obsługiwanych przez 21 specjalistów zorganizowanych w 4 działy to bilans 12 miesięcy działalności na polskim rynku agencji public relations Edelman Polska.
Prezes spółki, Barbara Kwiecień zapowiada dalszy rozwój firmy w oparciu o systematyczną rozbudowę portfela klientów i powiększanie zespołu konsultantów.
Edelman Polska rozpoczął działalność 1 czerwca 2005 r., dołączając do grona 43 biur Edelman Inc. na całym świecie. Agencja została tym samym pierwszym i jedynym jak do tej pory przedstawicielstwem największej niezależnej firmy PR na świecie w Europie Środkowo-Wschodniej. Była też zarazem jedną z pierwszych sieciowych agencji public relations obecnych na polskim rynku. W agencji pracowało wówczas 11 konsultantów, którzy obsługiwali 6 klientów.
W ciągu 12 miesięcy działalności powiększyliśmy portfel naszych Klientów o 600 % i podwoiliśmy liczbę pracujących dla nich konsultantów – mówi Barbara Kwiecień, Prezes Zarządu Edelman Polska. Ten wynik to z jednej strony dowód na dynamicznie rozwijający się polski rynek usług PR, z drugiej zaś potwierdzenie kompetencji naszych konsultantów i słuszności przyjętej strategii rozwoju firmy.
Obecnie Edelman Polska ma w swoim portfolio 28 marek, dla których pracuje 21 konsultantów. Wraz ze wzrostem liczby Klientów, agencja rozwinęła również wewnętrzne struktury organizacyjne. Do działów Brand PR i PR Korporacyjnego, które funkcjonowały w firmie od początku jej działalności dołączył Dział PR Finansowego i Relacji Inwestorskich (od 1 stycznia 2006) oraz Dział Kryzysu & Issue Management (od 01 marca 2006).
Dział Brand PR obsługuje obecnie następujących klientów: L’Oreal (marka Vichy), Chiquita, Levi’s, Group SEB (marki Krups, Tefal, Rowenta, Moulinet, L’Agostina), Wrigley (marki Winterfresh i Orbit), Amgen, Eli Lilly (Cialis), Jansport, Tesco (marka Cherokee), Restauracja JazzHotl, Stars Impresariat Filmowy oraz Zakłady Przemysłu Tłuszczowego (marka Naturima).
Dział PR Korporacyjnego pracuje dla Shell Polska, Budimeksu, Konkursu Miss World 2006 oraz dewelopera mieszkaniowego Mill-Yon. Dział realizuje również dwa projektu unijne, których zleceniodawcą jest Komisja Europejska: projekt Common Agriculture Policy, związany z wspólną polityką rolną krajów 25-tki oraz kampanię edukacyjną Climat Change, dotyczącą zmian klimatycznych.
Dział PR Finansowego i Relacji Inwestorskich doradza firmie Pamapol, eCard oraz Investment Fund Market.
Dział Crisis & Issue Management, oprócz projektów objętych klauzulą poufności, pracuje również dla koncernu Vattenfall i firmy BAE Systems.
W ciągu 12 miesięcy działalności na polskim rynku, Edelman realizował również jednorazowe projekty, m.in. dla takich klientów jak Swatch (marka Certina), Grupa Lotos, czy Starlink.
80% marek obsługiwanych przez Edelman Polska, to Klienci pozyskaniu w wyniku lokalnie wygranych przetargów – mówi B. Kwiecień. Widać jednak, że w miarę umacniania się pozycji Polski w strukturach Unii Europejskiej i rosnącego zaufania do naszego kraju i rodzimych usługodawców, udział klientów sieciowych w portfelu naszej agencji będzie systematycznie rósł - dodaje B.Kwiecień.
Tak szybki rozwój Edelman Polska nie byłby możliwy bez wsparcia ze strony Edelman Inc. Wsparcie to oznacza nie tylko inwestycje kapitałowe, ale przede wszystkim bezpośredni transfer komunikacyjnego know-how, pochodzącego od doświadczonych specjalistów pracujących na najbardziej rozwiniętych rynkach usług PR na świecie.
Przepływ tej wiedzy odbywa się m.in. poprzez regularne wizyty w Polsce najwyższych rangą specjalistów, nadzorujących globalnie poszczególne dziedziny komunikacji.
28 października 2005 r. Warszawę odwiedził Richard Edelman, CEO Edelman Inc, który spotkał się Klientami agencji i i przedstawił im aktualne światowe trendy związane rozwojem i rosnącym znaczeniem nowych mediów. Kolejna ważna wizyta odbyła się 18 stycznia 2006 r. Wówczas, Michael Deaver, Wiceprezes Edelman zaprezentował Klientom i pracownikom Edelman Polska wyniki VII edycji Edelman Trust Barometer – globalnego badania zaufania liderów opinii do poszczególnych instytucji i marek. W tym miejscu warto wspomnieć, że w kolejnej edycji tego badania uwzględnieni zostaną również polscy liderzy opinii. Niedługo potem do Polski przyjechał Mark Seymour, International Director Crisis & Issues Management Edelman, jeden z najlepszych specjalistów od komunikacji kryzysowej i zarządzania problemem.
Warszawskie biuro Edelmana odwiedzili również Mitch Markson (Edelman Global Creative Director), David Dunn (Edelman Global Interactive Solutions Director), Jere Sullivan (Corporate PR Europe Director) czy Janice Rotchstein, Chief Quality Officer.
Dostęp konsultantów Edelman Polska do najlepszych światowych praktyk PR odbywa się również poprzez mniej spektakularne działania, takie jak system szkoleń EdelU prezentujący tzw. PR best cases realizowane w poszczególnych biurach na całym świecie, Globalny Program Jakości oraz poszczególne narzędzia Edelman Inc, dostępne dla klientów polskiego biura (m.in. Brand CARE, Stakeholder Mapping czy Relationship Index).
Pod koniec ubiegłego roku, Edelman Polska porozumiał się również z Wiesławem Migutem, zamykając tym samym ostatecznie wątpliwości towarzyszące wejściu Edelmana na polski rynek. Na mocy tego porozumienia W.Migut wycofał się ze wszystkich wcześniejszych zarzutów i potwierdził, że przy tworzeniu Edelman Polska nie zostało naruszone prawo i obowiązujące w biznesie zasady.
Dynamiczny wzrost Agencji w ciągu pierwszy 12 miesięcy działalności w żaden sposób nie ogranicza planów rozwoju spółki w kolejnym roku. W zamierzeniach Edelman Polska jest dalszy wzrost firmy oparty o rozbudowę poszczególnych specjalizacji, wdrażanie i oferowanie polskim Klientom nowych narzędzi komunikacyjnych projektowanych globalnie przez Edelman Inc. oraz systematyczne powiększanie zespołu konsultanckiego - tylko w ciągu najbliższych 6 miesięcy agencja planuje zatrudnić 10 nowych konsultantów.
Rok działalności naszego biura w Polsce pokazuje, że decyzja o utworzeniu struktur Edelmana na tym rynku była słuszna. Widząc tempo, w jakim rozwija się Polska gospodarka, a wraz z nią polski rynek usług PR, jestem przekonany, że ambitne zamierzenia polskiego zespołu zostaną zrealizowane – ocenił plany polskiego biura David Brain Prezes Edelmana na Europę.
Dołącz do dyskusji: Prezes Edelman Polska podsumowuje pierwszy rok