SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Potencjał sztucznej inteligencji (AI) w branży reklamowej (NIVEA Case)

Gdybyśmy mieli wskazać czynnik o dużym  potencjale w przyszłości reklamy (i szeroko rozumianego marketingu), niewątpliwie musielibyśmy umieścić sztuczną inteligencję (AI) na uprzywilejowanej pozycji.

fot. Freepicfot. Freepic

W sektorze takim jak reklama, tak bardzo pozostającym pod wpływem zmian i ruchów społecznych, zarówno tych najbardziej logicznych, jak i tych najbardziej nieprzewidywalnych, technologiczna możliwość, jaką daje AI, by wypełnić lukę między markami a ich konsumentami, zmieni w najbliższych latach formę i treść pracy reklamowej. I już to robi na wielu płaszczyznach, zwłaszcza tych związanych ze strategiami cyfrowymi i pod kompasem maksymalizacji efektywności i rentowności. To właśnie tam jego wpływ i bezpośrednie efekty są obecnie najbardziej widoczne.

Czym jest sztuczna inteligencja i dlaczego jest już tak wpływowa?

AI to kombinacja algorytmów zaprojektowanych w celu stworzenia “maszyn”, które mają takie same możliwości jak ludzie lub, innymi słowy, symulacja ludzkiej inteligencji przeprowadzana przez maszyny. Sztuczna inteligencja narodziła się z myślą o stworzeniu inteligentnych maszyn, które rozwiną zdolności podobne do ludzkich. Dla wielu brzmi to tak bardzo jak przyszłość, ale coraz częściej staje się rzeczywistością, która kształtuje teraźniejszość. Z tego powodu jego zastosowanie jest powszechne i zaczęło wdzierać się do takich sektorów jak reklama i marketing.

Sztuczna inteligencja - dowiedzmy się więcej!

Zastosowania sztucznej inteligencji w reklamie są bardzo skuteczne. W ten sposób można zapewnić, że reklama dotrze do użytkownika w odpowiednim czasie i z markową treścią, która pozycjonuje ją w widocznym miejscu.

I jak to się osiąga? Poprzez personalizację reklamy w celu przedstawienia jej konsumentowi w indywidualny sposób. Na przykład poprzez pokazanie im obrazu, który jest dla nich bardzo atrakcyjny. W ten sposób wzrasta intencja działania, a wraz z nią zaangażowanie.
W tym sensie sztuczna inteligencja w reklamie jest bardzo skuteczną i potężną techniką marketingową. Zarówno treści, jak i kampanie reklamowe będą realizowane w taki sposób, aby starać się w pełni spersonalizować je do indywidualnych oczekiwań, potrzeb i gustów. A jak to się osiąga? Dzięki zastosowaniu algorytmów predykcyjnych, które przewidują, jakie będą zachowania i wymagania użytkownika.

Ze sztuczną inteligencją nierozerwalnie związane jest pojęcie uczenia maszynowego (ang. machine learningu). Oznacza ono koncepcję w AI, w której to algorytmy i programy samodzielnie się uczą i rozwijają na podstawie danych bez konieczności dalszej ingerencji człowieka. Dzięki temu same potrafią rozwiązywać coraz to bardziej skomplikowane problemy i zagadnienia.  Sam proces doskonalenia maszyn prowadzi do tego, że aspekty, które wcześniej uważane były za postępy sztucznej inteligencji, stają się później po prostu nieodłączną częścią powszechnej technologii, wyznaczając granice, które są nieustannie przekraczane w poszukiwaniu coraz bardziej złożonych ograniczeń. Sztuczna inteligencja jest już w naszym codziennym życiu i jest racją bytu wykrywania twarzy w naszych telefonach komórkowych, mamy ją również w naszych domach z wirtualnymi asystentami głosowymi, takimi jak Siri czy Alexa , w chatbotach, naszych filtrach SPAM, a nawet w grach wideo, gdzie "maszyna" jest abstrakcyjnym przeciwnikiem, który dostosowuje się do sposobu, w jaki gramy.

Możemy pracować od tekstu do audio . Wchodzimy w różne języki , a wcześniej to wymagało tworzenia oddzielnych algorytmów

AI w sztuce ma przyszłość

Sztuczna inteligencja czasami w sposób praktycznie niewidoczny wkracza do kolejnych obszarów naszego życia. Nie uciekniemy od niej również  w sztuce. Fundacja Digital Poland postanowiła otworzyć ten rozdział organizując 2 edycję Digital Arts. Pierwszy w Polsce konkurs skierowany do zespołów oraz artystów wykorzystujących sztuczną inteligencję. Celem fundacji jest ukazanie możliwości twórczych, jakie daje AI oraz zachęcanie do eksperymentowania z nowymi technologiami. Za trendem podążają również uczelnie wyższe, otwierając nowe kierunki studiów jak np. Robotic Process Automation na Uniwersytecie Łódzkim, czy human-Computer Interaction na Politechnice »Łódzkiej.

Cyfrowa sztuka bije rekordy popularności. I nie ma co się dziwić, w końcu nowe technologie otworzyły ogromne możliwości przed artystami, instytucjami kultury i miłośnikami sztuki. Od momentu, kiedy dom aukcyjny Christie's sprzedał za 432,5 tys. dol. obraz namalowany przez sztuczną inteligencję (AI), świat zwrócił uwagę na jej kreatywne wykorzystanie.

In-Image Ads + AI w reklamie NIVEA - realizacja banera reklamowego przez technologię computer vision

Reklama i kreacje reklamowe to kolejny obszar w którym można wykorzystać możliwości AI.

Firma Hybrid.ai i VOX stale rozwijają swoje portfolio rozwiązań skupiających się na innowacyjnych możliwościach targetowania i efektywnych formatach reklamowych. Jeden z oferowanych przez nich formatów In-Image Ads umożliwia wyświetlanie kreacji reklamowych na zdjęciach w artykułach i treściach redakcyjnych wydawców.

W  ramach współpracy Hybrid/VOX z agencją mediową  OMD do przeprowadzenia pilotażowej kampanii nowego formatu In Image- Ads + AI  została zaproszona marka NIVEA.

OMD jest jedną z największych agencji mediowych w Polsce, należącą do grupy komunikacyjnej Omnicom Group. Spółka z sukcesami realizuje zróżnicowane kampanie dla klientów z wielu branż, wykorzystując w tym celu również niestandardowe i innowacyjne rozwiązania. Stale poszukując nowych możliwości zwiększenia efektywności prowadzonych działań reklamowych dla swoich klientów.

NIVEA to marka kosmetyczna, której ufają miliony konsumentów i niekwestionowany lider na rynku kosmetyków w Polsce*. Dynamiczny rozwój NIVEA w Polsce i na świecie obejmuje również rozwój w obszarze działań digitalowych, gdzie w celu poprawy efektywności nieustannie sprawdzane są nowe rozwiązania. Stąd decyzja o przetestowaniu innowacyjnych formatów reklamowych od Hybrid i VOX zarekomendowanych przez dom mediowy OMD, odpowiedzialny za prowadzenie kampanii marki.

Kampania została przeprowadzona w dniach 4 - 30 Listopada. Celem było  poszerzanie świadomości marki, a także promowanie kosmetyków do pielęgnacji twarzy z linii NIVEA Soft. Emisja była kierowana do kobiet przeglądających treści związane z pielęgnacją skóry i kosmetykami.

     Jak działa sama technologia? Dziedzina wizji komputerowej (computer vision), której celem jest pomoc maszynom w zrozumieniu danych wizualnych w taki sposób, jak zrobiłby to człowiek, diametralnie zmienia sposób, w jaki  wchodzimy w interakcje z otaczającym nas światem. Jest jedną z ciekawszych technologii sztucznej inteligencji (AI) zdobywających coraz większą  popularność. Rozwiązania z zakresu wizji komputerowej automatyzują proces zbierania obrazów cyfrowych i analizowania ich na poziomie pogłębionym w celu uzyskania informacji o podjęciu decyzji. Zasadniczo, wizja komputerowa pozwala maszynom na dokonywanie ocen, reagując w taki sam sposób, w jaki zareagowałby ludzki umysł.

Na potrzeby działań kampanii marki NIVEA, wykorzystano jednocześnie formaty In-Image Ads  oraz  In-Image Ads + AI. Jedne kreacje powstały z grafik dostarczonych przez klienta, drugie zostały stworzone przy udziale AI  - bez ingerencji w Logo, nazwę własną produktu i hasło reklamowe. Wyniki kampanii były na bieżąco monitorowane i optymalizowane.

Dzięki zastosowaniu technologii computer vision, zdjęcia i każdy element, który się na nich znajduje, są dokładnie analizowane przez algorytm, co pozwala na kontekstowe targetowanie reklam. Idąc krok dalej postanowiliśmy wypróbować format, w którym oprócz kontekstowego dopasowania treści,  baner będzie stworzony przez sztuczną inteligencję na podstawie tagów (słów kluczowych).

Odpowiednie dobranie słów kluczowych pozwoliło na wygenerowanie wielu propozycji kreacji do banera reklamowego. Format In-Image Ads  z jednej strony przyniósł wysokie CTR-y, a z drugiej wpłynął na pozyskanie jakościowego ruchu. Dodatkowe zaangażowanie AI przy tworzeniu kreacji pokazało nieograniczone możliwości. Banery stworzone przy użyciu technologii computer vision konwertowały równie dobrze, a CTR i współczynnik konwersji były wysokie.

Analizując wyniki pilotażowej  kampanii z całą pewnością możemy stwierdzić, że nowa możliwość tworzenia wielu różnorodnych propozycji  kreacji jednocześnie, pozwala jeszcze lepiej przyciągnąć i zaangażować odbiorcę, co w obecnym natłoku reklamowym jest coraz trudniejsze.

Więcej informacji na temat rozwiązań oferowanych przez Hybrid, VOX znajdziesz na stronach www.hybrid.ai i www.voxexchange.io.

*NIVEA Polska marką kosmetyczną z najwyższym udziałem wartościowym w rynku - Nivea za NielsenIQ: Scan Track Drug Poland, sprzedaż wartościowa w okresie styczeń-grudzień 2022 w kategorii kosmetycznej (zdefiniowanej przez NIVEA, jako suma kategorii: pielęgnacja dziecięca, pielęgnacja ciała, pielęgnacja ust, dezodoranty, pielęgnacja twarzy, szampony, kosmetyki do opalania, męskie kosmetyki do golenia, męskie kosmetyki po goleniu, męskie kosmetyki do pielęgnacji twarzy, żele pod prysznic). (Copyright © 2023, NielsenIQ).