Polacy klikają w e-reklamy chętniej niż ich europejscy sąsiedzi
Spośród mieszkańców Europy Środkowo-Wschodniej Polacy najczęściej klikają w reklamy wyświetlane w internecie. Nasz kraj jest też jedynym w regionie, gdzie reklamy multimedialne są popularniejsze od tradycyjnych banerów.
Z raportu Gemiusa wynika, że najwyższy współczynnik klikalności (średni CTR) notują kampanie reklamowe prowadzone w Polsce - wynosi on 0,68 proc. Nieco słabszy wynik odnotowano w Bułgraii i Słowenii (0,49 proc.), na trzecim miejscu znalazła się Litwa ze współczynnikiem 0,42 proc.
Internetowy rynek reklamowy w środkowej Europie wydaje się dosyć zachowawczy. W większości badanych krajów największy odsetek (średnio 80 proc.) stanowią tradycyjne banery reklamowe, a jedynie od 10 do 42 proc. kampanii zawierało elementy multimedialne (rich media). Banerowa forma przekazu reklamowego jest stosowana najczęściej w Słowenii (97 proc.), Estonii (96 proc.) oraz na Łotwie, Litwie i w Rumunii (92 proc.).
Chociaż w rozmowach z Wirtualnemedia.pl eksperci polskiego rynku reklamowego prognozowali, że baner nie jest reklamowym przeżytkiem i jeszcze długo będzie funkcjonował w sieci (przeczytaj komentarze), to wydaje się, że ich słowa sprawdzają się bardziej u naszych sąsiadów niż w polskich warunkach. Za raportu Gemiusa wynika bowiem, że kampanie z wykorzystaniem banerów stanowią w polskim internecie tylko 41 proc. Natomiast nasz rynek przoduje w regionie w stosowaniu kampanii zawierających elementy multimedialne. Ich poziom osiąga u nas 84 proc., podczas gdy w innych krajach odsetek ten jest w najlepszym wypadku dwukrotnie niższy. Najmniej kampanii z udziałem rich media pojawia się w Estonii i Słowenii (10 proc.) oraz na Łotwie (12 proc.).
Duża popularność banerów wśród reklamodawców nie oznacza, że cieszą się one podobnym upodobaniem ze strony internautów. W większości badanych krajów współczynnik klikalności w reklamy banerowe nie przekracza 0,5 proc. O wiele wyższy wskaźnik (od 2,6 do 5,7 proc.) wykazują reklamy typu pre-roll.
Z kolei w Polsce największą klikalność spośród wszystkich formatów zdobywają pełnostronicowe reklamy interstitial wyświetlane zanim użytkownikowi otworzy się właściwa witryna internetowa.
Dane pochodzą z raportu gemiusAdMonitor dotyczącego najpopularniejszych formatów reklamowych, najczęściej reklamujących się w sieci branż oraz trendów w reklamie mobilnej, obejmującego 12 krajów Europy Środkowo-Wschodniej, tj.: Estonię, Bułgarię, Chorwację, Czechy, Litwę, Łotwę, Polskę, Rumunię, Serbię, Słowację, Słowenię oraz Węgry.
Dołącz do dyskusji: Polacy klikają w e-reklamy chętniej niż ich europejscy sąsiedzi
Dlaczego nie ma nic o tym w artykule?