Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej
Portal Wirtualnemedia.pl kontynuuje serię podsumowań mijającego roku w mediach i reklamie. Dzisiaj na temat kończącego się roku wypowiadają się przedstawiciele branży radiowej.
Mateusz Kirstein, dyrektor programowy Radia ZET
Jakie było najważniejsze wydarzenie w branży w 2009 roku?Choć niezręcznie zaczynać od siebie, uważam, że najważniejszym wydarzeniem w branży były zmiany zachodzące w Radiu ZET.
Największy sukces i największa porażka w branży w 2009 roku?
W mijającym roku największe sukcesy odniosły trzy stacje – RMF FM, Eska Rock i Radio Chilli ZET. Konkurentom serdecznie gratuluję. Do największych porażek zaliczyłbym to, co dzieje się wokół Radia Publicznego – roszady personalne, polityczne zamieszanie i brak klarownej wizji rozwoju tej instytucji.
W jakim stopniu kryzys wpłynął na rynek i jakie były jego skutki?
Branża radiowa odczuła skutki globalnego kryzysu. Świadczy o tym spadek wydatków na reklamę radiową. Negatywny wpływ na branżę miała z pewnością polityka rabatowa, którą zapoczątkowały telewizje. Spirala upustów sięgnęła również prasy i radia. Powrót do cen sprzed kryzysu może okazać się trudny i długotrwały.
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek.
Nie potrafię chyba jednoznacznie kogoś wyróżnić, ale to nie oznacza, że na rynku nie ma bardzo wielu kreatywnych, pracowitych i odważnych ludzi. Wręcz przeciwnie.
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2009 roku.
Jak wspomniałem wcześniej, najważniejsze wydarzenie w Grupie EUROZET to z pewnością proces zmian, który rozpoczął się w Radiu ZET. Z kolei największym sukcesem było dla nas, i dla mnie osobiście, przyjęcie Radia Chilli ZET przez rynek. Pomysł na tę stację się sprawdził. Systematycznie rośnie jej słuchalność. Dotychczasowe wyniki stacji znacznie przerosły nasze pierwszoroczne plany.
Co wydarzy się w branży w 2010 roku? Jakie zmiany nas czekają i jakie trendy będą panowały?
W 2010 roku branża radiowa może odczuwać jeszcze skutki kryzysu i związanej z nim polityki rabatowej. W konsekwencji ciekawy będzie proces przygotowania się mediów do ekonomicznego odbicia. Jeżeli zaś chodzi o trendy to trzeba oczywiście wspomnieć o procesie cyfryzacji, a także kwestii synergii Internetu i tradycyjnego radia.
Jakie mają Państwo plany na 2010 rok?
Zamierzamy kontynuować przyjętą przez nas długofalową strategię rozwoju Radia ZET. Będziemy stawiać na bardziej wymagającego odbiorcę i budować cieplejszy, a jednocześnie bardziej wyrazisty wizerunek stacji. Liczę, że efekty tej koncepcji będą zauważalne w nowym roku. Ponadto, oczywiście, zamierzamy w dalszym ciągu intensywnie rozwijać projekt Chilli ZET.
Marcin Tomczyk, dyrektor działu ds. klientów kluczowych Grupy TIME SA
Jakie było najważniejsze wydarzenie w branży w 2009 roku?
Zmiany na kierowniczych stanowiskach w biurach reklamy: Grupy RMF, Agory - radio oraz TIME SA.
Największy sukces i największa porażka w branży w 2009 roku:Utrzymanie udziałów radia w wydatkach na niezmienionym poziomie. Porażka to wrażliwość cenowa ofert radiowych wynikająca z obniżek wartości kampanii telewizyjnych.
W jakim stopniu kryzys wpłynął na rynek i jakie były jego skutki?
Cięcia w budżetach wymuszały na marketerach weryfikację dotychczasowych strategii wydawania pieniędzy. Skutkiem tego było znaczne ograniczenie sprzedaży ofert niestandardowych kosztem kampanii czysto zasięgowych.
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek.
Nie było takich.
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2009 roku.Utrzymanie pozycji TIME i jego produktów w wydatkach klientów. Wzmocnienie pozycji pakietu Total Time jako alternatywy na rynku kampanii ogólnopolskich.
Co wydarzy się w branży w 2010 roku? Jakie zmiany nas czekają i jakie trendy będą panowały?
Branżę czeka proces wychodzenia z kryzysu. Będzie to jednocześnie czas zmiany ofert czysto radiowych na oferty i rozwiązania wychodzące poza to medium.
Jakie mają Państwo plany na 2010 rok?
Rozwijanie ofert promujących łączenie różnych mediów (radio, internet, tv ) na podstawie jednolitego contentu.
Adam Fijałkowski, dyrektor d/s programu i promocji Grupy Radiowej Agory
Jakie było najważniejsze wydarzenie w branży w 2009 roku/ Największy sukces i największa porażka w branży?Rok 2009 przyniósł ciekawą zmianę w czołówce ogólnopolskich stacji radiowych - po latach swoistego duopolu, czyli wyrównanej walki o wiodącą pozycję pomiędzy RMF FM a Radiem ZET, na prowadzenie wysunęło się RMF FM. I jak na razie tej pozycji – z sukcesem – broni. Jako rozczarowanie wskazałbym zmiany w EUROZET– zarówno personalne, jak i programowe. Ciekawe, jak wpłyną na pozycję tej stacji w walce o rolę lidera w branży radiowej.
W jakim stopniu kryzys wpłynął na rynek i jakie były jego skutki?
Na początku 2009 roku stacje radiowe radziły sobie całkiem nieźle - dopiero na wiosnę rynek radiowy zaczął zmagać się z kryzysem. Grupa Radiowa Agory, podobnie jak większość nadawców, skupiła się na rozwoju projektów dla słuchaczy i reklamodawców. Przygotowaliśmy nowe, ciekawe propozycje w eterze i internecie - w 2009 wprowadziliśmy m.in. nową formułę programu Radia Roxy i kolejne radiowe kanały internetowe w serwisie Tuba.fm. A dla coraz oszczędniej planujących swoje działania promocyjne reklamodawców stworzyliśmy oferty jeszcze lepiej dopasowane do ich potrzeb, zapewniając przeprowadzenie efektywnych kosztowo kampanii.
Portfolio reklamowe GRA w 2009 wzbogaciło się o nowe pakiety reklamowe: Metro.FM z dziennikiem „Metro" oraz MetroNET.FM z „Metrem" i serwisami internetowymi portalu Gazeta.pl. Przygotowaliśmy też specjalne cenowe rozwiązania w ofercie Drapacz Chmur, obejmującej stacje Grupy Radiowej Agory, TIME SA oraz Ad point.
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2009 roku.W 2009 zrealizowaliśmy kilka ciekawych i ważnych projektów. W połowie roku nastąpiły zmiany w Radiu Roxy – pojawił się nowy redaktor naczelny, nowe programy autorskie i ich prowadzący, dzięki czemu stacja ma nowy, kulturalny profil i staje się opiniotwórczym głosem w eterze. Radio Złote Przeboje zorganizowało w Bydgoszczy Smooth Festival Złote Przeboje, w którym wzięło udział ponad 10 tys. osób.
Radio TOK FM umacniało pozycję stacji opiniotwórczej, kojarzonej z rzetelnymi, dogłębnymi informacjami – czego dowodem jest m.in. miejsce w pierwszej trójce najczęściej opisywanych w prasie marek stacji radiowych w Polsce (wg badania Top Marka). Na platformie radiowej Tuba.fm w internecie pojawiły się nowe kanały – m.in. Radio Chopin oraz Złote Przeboje Film. Słuchacze mogą skorzystać z bogatej oferty serwisu także mobilnie - poprzez platformę Gaga oraz dzięki aplikacji „Tuba.fm na iPhone”, która po kilku dniach od jej udostępnienia została najchętniej wybieranym programem bezpłatnym w kategorii muzyka dla użytkowników telefonów iPhone.
Warto jeszcze wspomnieć o sukcesie działu sprzedaży Grupy Radiowej Agory – nasze biuro reklamy zajęło pierwsze miejsce wśród zespołów sprzedażowych radiostacji w rankingu „Media&Marketing Polska”. Zespół GRA został doceniony za dobre relacje z domami mediowymi, sprawność w działaniu i miłą współpracę, a także elastyczność w tworzeniu ofert i dostosowaniu się do potrzeb klientów.
Co wydarzy się w branży w 2010 roku? Jakie zmiany nas czekają i jakie trendy będą panowały?Wszystko wskazuje na to, że 2010 będzie dla stacji radiowych czasem walki o słuchacza w internecie. Powstaje coraz więcej stacji internetowych, platform, aplikacji do słuchania kanałów muzycznych w urządzeniach mobilnych. Myślę, że największe szanse w tej „bitwie” mogą mieć nadawcy, którzy zaproponują najbardziej przyjazne i intuicyjne narzędzia do tworzenia spersonalizowanego radia.
Jakie mają Państwo plany na 2010 rok?Będziemy rozwijać wszystkie nasze kanały i stacje radiowe, proponując słuchaczom jeszcze ciekawsze programy i oczywiście muzykę. W Radiu Złote Przeboje mamy nowego szefa programowego i wiele świeżych pomysłów, które mogą się okazać interesujące dla odbiorców. Radio Roxy będzie nadal dbało o rozwój oferty autorskich programów, a TOK FM postara się o kolejnych słuchaczy zainteresowanych informacjami i publicystyką. Platformę Tuba.fm czeka dalszy rozwój – zarówno w obszarze zawartości, jak i funkcjonalności. Będziemy też umacniać bliskie relacje z naszymi reklamodawcami, proponując im - jak w mijającym roku - atrakcyjną ofertę reklamową.
Dariusz Grzywaczewski, Prezes Zarządu Radia PiN S.A
Jakie było najważniejsze wydarzenie w branży w 2009 roku?
1) Utrzymująca się przewaga RMF na Radiem Zet.
2) Zmiany na rynku domów mediowych pracujących dla rynku radiowego. Wydaje się, że mamy do czynienia z początkiem istotnych zmian.
Największy sukces i największa porażka w branży w 2009 roku?
Największy sukces? Nie, nie przejdzie mi to przez gardło.
Największa porażka dotyczy całej branży. Nazywa się „wartość rynku reklamy radiowej”.
W jakim stopniu kryzys wpłynął na rynek i jakie były jego skutki?
Wpłynęła w stopniu nieproporcjonalnym do jego rozmiarów. Nie jest normalną sytuacją, że klienci są zaskoczeni wysokością rabatów, jakie na wyścigi oferują im media, zwłaszcza rozgłośnie radiowe. I to także te największe. Wpływ kryzysu był wyjątkowo destrukcyjny. Nieproporcjonalnie duży do jego realnych rozmiarów. Po raz kolejny dało się zauważyć szkodliwą asymetrię rynku. Rozproszenie po stronie mediów i koncentrację po stronie klientów. Jeśli chodzi o rabaty, w ciągu kilku miesięcy rynek wrócił do pozycji sprzed paru lat, który cechował się wyniszczającą walką na wysokość rabatów. Teraz trudno będzie tłumaczyć klientom, że skończył się czas, kiedy można było żądać coraz więcej za coraz mniej. Powrót do normalności zajmie bardzo dużo czasu.
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek.
Nie mam typów.
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2009 roku.
Radio PIN konsekwentnie poszerza zasięg swojego działania. Ma już koncesje w pięciu miastach, a spodziewamy się kolejnych. Do końca 2010 roku zamierzamy nadawać w 8-10 największych miastach Polski.
Co wydarzy się w branży w 2010 roku? Jakie zmiany nas czekają i jakie trendy będą panowały?
Kryzys przyspieszy procesy, które i tak by się wydarzyły. Będzie postępowała konsolidacja, zarówno rozgłośni jak brokerów. W przypadku tych ostatnich wydaje się, że nowo powstające podmioty mają szansę na dynamiczny rozwój kosztem już istniejących.
Myślę, że radio jako branża będzie nieco traciło na znaczeniu (w przeliczeniu na budżety reklamowe). Szansę na rozwój mają rozgłośnie dobrze sprofilowane z unikalnym kontentem, który można dystrybuować wielokanałowo, z zapleczem kapitałowym i dostępem do atrakcyjnych kanałów komunikacji.
Zmiany administracyjne, zmieniające podział środków z abonamentu oraz niższa wartość abonamentu ogółem, spowodują zaostrzenie walki o pieniądze reklamodawców. Media publiczne bowiem gdzieś będą musiały uzupełnić brakujące dziesiątki lub nawet setki milionów złotych. Cięcie kosztów na pewno nie wystarczy.
Olgierd Wojtkowiak, dyrektor muzyczny sieci ESKA
Mam wrażenie, że mijający rok nie był specjalnie bogaty w zaskakujące zwroty akcji na radiowym rynku. Po starcie pełnowymiarowej Eski Rock i uruchomieniu Chilli Zet nie zdarzyło się nic równie ciekawego. Nie pojawił się żaden znaczący gracz, nowy brand czy format. Mimo wszystko przyłóżmy ucho tu i ówdzie…
Zapewne niemałym wydarzeniem mijającego roku było rozstanie Roberta Kozyry z Eurozetem. Najbliższy czas pokaże czy/jak ta zmiana wpłynie na pozycję Radia ZET. Najnowsze zmiany programowe bywają zaskakujące. Nie przypuszczałbym na przykład, że w kierowanym do masowego odbiorcy, muzycznym show tej stacji w roli gościa pojawiać się będą takie postaci jak Tomasz Stańko. A jednak. Jako jazzujący słuchacz rozpocząłem poszukiwania muzyki pana Tomasza na playliście Zetki, póki co bezskutecznie, ale nie tracę nadziei. Wizyta jazzowego artysty to oczywiście tylko drobny przykład, ale pokazuje nowe podejście zarówno do programu jak i wizerunku. Nie mnie oceniać czy słuszne, rozstrzygnie słuchacz.
Rok 2009 to ciąg dalszy odmładzania zarówno produktu jak i image’u stacji AC. To nieunikniony proces i być może mało spektakularny, ale myślę, że wart odnotowania (tym bardziej, że nie dotyczy tylko polskiego rynku). Jeszcze kilka lat temu bohaterami kampanii RMF FM byli Eros Ramazzotti i Celine Dion oraz ich muzyka. Dziś w spotach tej stacji usłyszeć można Lady Gagę i Katy Perry, artystki zdecydowanie atrakcyjniejsze dla młodego słuchacza. Więcej młodości jest też w playliście krakowskiej stacji, ale to zupełnie osobne story…
W Radiu Złote Przeboje po zmianie polityki muzycznej i hasła pozycjonującego z dawnego formatu oldies została właściwie tylko nazwa, a w propozycjach do listy przebojów tej stacji pojawił się zespół…Behemoth. No cóż…czas pomyka, świat się zmienia, a na dojrzałym, ciasnym rynku trzeba niestandardowych, odważnych i ryzykownych działań. A gdy się robi radio nie ma złych decyzji, są najwyżej nietrafione. Słuchacz weryfikuje.
Radiu Eska, pomimo rosnącej konkurencji w segmencie stacji CHR i wspomnianego odmładzania stacji AC, nadal udaje się utrzymać pozycję lidera wśród sieci radiowych. Nie oddajemy też pola w naszej grupie docelowej. Eska roku 2009 to już nie tylko tradycyjne radio, to coś więcej - nowoczesne medium działające w różnych obszarach komunikacji z odbiorcą. To najsilniejszy brand w Polsce dla młodego człowieka, który żyje muzyką i oczekuje ciekawych treści rozrywkowych. To punkt wyjścia w poszukiwaniach tego co jest najbardziej „hot” w muzyce i rozrywce. Nasz słuchacz znajduje to nie tylko na antenie Eski, ale również w serwisie Eska.pl, będącym zdecydowanym liderem wśród radiowych stron i posiadającym największą w Polsce radiową społeczność internetową. Dziś także już wiemy, że projekt Eska.tv zyskał przychylność odbiorców stając się w minionym roku jednym z najchętniej oglądanych kanałów tematycznych na platformie N, a to początek drogi. Warto wspomnieć, że miniony rok to również trend wzrostowy słuchalności sieci Eska Rock. A duet Wojewódzki/Figurski nie spuszcza z tonu, skutecznie przekuwając balonik nabzdyczenia, którego sporo wokół nas.
Najważniejszym bohaterem branży radiowej w 2009 nie jest jednak antenowa osobowość (nawiasem pisząc, moim zdaniem, coraz bardziej pożądana w przyszłości) czy radiowy manager - najistotniejszy jest słuchacz. To brzmi być może banalnie, ale uważam, że wiedza o tym jak, gdzie i kiedy słuchacz konsumuje dziś radio, muzykę, rozrywkę - jest kluczowa bardziej niż kiedykolwiek. To w coraz większym stopniu determinować będzie strategie nadawców. Właściwe reagowanie na nowe potrzeby odbiorcy i wychodzenie z nowatorskimi ofertami to wyzwanie na 2010 i przyszłe lata. Uważam, że nie warto dziś stawiać pytania czy radio przetrwa, bo myślę, że tak. Mam nadzieję, że w czasie kiedy coraz głośniej mówi się o ‘kokoningu’ czyli ucieczce ze słuchawkami na uszach od informacyjnego zgiełku i bodźców świata zewnętrznego w swoją prywatną przestrzeń, radio jako najbardziej intymne ze wszystkich mediów, nie straci swojego miejsca. Ufam, że przy tak ogromnych możliwościach wyboru jakie daje Internet i tak dużym rozproszeniu, radio jako sprawdzone medium ze znanym brandem pozostanie skutecznym filtrem tego co najbardziej interesujące i nadal będzie przewodnikiem po muzycznych trendach. Radio to poczucie uczestniczenia w świecie, a jednocześnie wolność i możliwość innych aktywności w tym samym czasie. Radio ma… milion zalet i jest fajne, więc będzie działać. Pytanie tylko czy będzie biznesem z opcją na wzrost przychodów.
Zakończmy optymistycznie…W mijającym roku wystąpił wzrost liczby słuchających radia codziennie (wg badania Radio Track w fali sierpień - październik 2009 zasięg wyniósł 84,3 proc.), rośnie liczba osób słuchających radia w samochodzie oraz za pomocą telefonów komórkowych i odtwarzaczy mp3. Niech to trwa, niech to trwa!:-) Czego Państwu i sobie życzę na przyszły rok oraz kolejne lata.
Przedstawiciele Grupy RMF FM oraz Polskiego Radia nie zdecydowali się na udział w podsumowaniu.
Dołącz do dyskusji: Podsumowanie roku - Radio 2009