SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Raport: co trzecia firma w Polsce inwestuje w AI

Jak przekazano w komunikacie opisującym badanie "Barometr Polskiego Rynku Pracy" spółki Personnel Service, liczba firm, które deklarują gotowość do wdrożenia automatyzacji spadła w stosunku do zeszłego roku o 4 p.p. i wynosi obecnie 51 proc. Zwrócono jednak uwagę, że jednocześnie 30 proc. przedsiębiorstw wdraża lub planuje wykorzystanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, takich jak analiza danych, chatboty lub systemy predykcyjne. 

Kolejne 29 proc. stawia na automatyzację, m.in. w obszarze fakturowania, zarządzania obiegiem dokumentów lub RPA (Robotic Process Automation - PAP). Jak przekazano, 18 proc. przedsiębiorców planuje działania z zakresu robotyzacji, w tym zastosowanie robotów przemysłowych i cobotów, czyli robotów przeznaczonych do bezpośredniej współpracy z człowiekiem.  

Potrzeba głębszej analizy

Implementacji żadnej z tych technologii nie przewiduje jednak 33 proc. firm, a kolejne 11 proc. pozostaje niezdecydowanych. Zdaniem autorów badania, sugeruje to, że transformacja cyfrowa wciąż jest dla części firm obszarem wymagającym głębszej analizy i wypracowania optymalnych rozwiązań.

"Z jednej strony firmy dostrzegają korzyści takie jak wzrost efektywności, redukcja błędów czy możliwość przesunięcia zasobów ludzkich w kierunku bardziej kreatywnych zadań po wdrożeniu robotów czy AI. Z drugiej strony, nasze badanie pokazuje, że część przedsiębiorców wstrzymuje się z wdrożeniami z powodu wysokich kosztów lub braku specjalistów. To ryzykowne opóźnienie, ponieważ gospodarka nie zwalnia tempa, a konkurencja korzysta z narzędzi AI czy RPA" – ocenił założyciel Personnel Service Krzysztof Inglot, cytowany w publikacji.

Pracownicy nie zamierzają podnosić kwalifikacji

W komunikacie przekazano również, że niemal co czwarty pracownik zauważa przyspieszenie automatyzacji w swojej firmie, ale 58 proc. takich zmian nie widzi. W aktualnej odsłonie badania odsetek pracowników skłonnych do inwestowania we własne kompetencje spadł o 10 p.p. w porównaniu rok do roku do 45 proc. Jednocześnie 26 proc. zatrudnionych nie zamierza podnosić kwalifikacji, a 29 proc. nie ma jeszcze sprecyzowanych planów w tym zakresie.

Poinformowano też, że dla 56 proc. pracowników powodem do zdobywania wiedzy jest chęć zwiększania swojej atrakcyjności na rynku pracy, dla 48 proc. chęć podniesienia własnej efektywności, dla 44 proc. chęć rozwoju w obecnej pracy oraz awans, a dla 40 proc. bycie na bieżąco z nowymi technologiami i trendami. Zwrócono uwagę, że powody, takie jak chęć przebranżowienia oraz obawa o stabilność zatrudnienia są dla nich mniej istotne.

Badanie pracowników i pracodawców w Polsce przeprowadzono na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna metodą CAWI. Przebadano 1100 osób pracujących na dowolny rodzaj umowy lub prowadzące działalność gospodarczą w dniach 20-27 stycznia 2025 r. Selekcja z ogólnopolskiej próby losowo-kwotowej dla osób w wieku od 18-tu lat wzwyż. W przypadku firm próba wyniosła 329 firm – w tym ok. 100 firm małych zatrudniających do 10 pracowników, ok. 100 firm średnich zatrudniających od 10 do 49 pracowników oraz ok. 100 firm dużych zatrudniających od 50 do 249 pracowników. Badanie wśród firm zrealizowano w dniach 20-28 stycznia 2025 r.  
 

Dołącz do dyskusji: Raport: co trzecia firma w Polsce inwestuje w AI

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl