O 1,5 proc. mniej na reklamę zewnętrzną. Mało kampanii wyborczych, więcej reklam żywności (raport)
W pierwszych trzech kwartałach br. wartość reklamy zewnętrznej wyniosła 321 mln zł, o 1,5 proc. mniej niż rok wcześniej, przy czym same wydatki na reklamę tranzytową wzrosły o ponad 10 proc. Niewielki wpływ na branżę mają kampanie wyborcze, natomiast budżety zwiększyli producenci żywności i sieci sklepów.
Dokładnie 320 991 771 zł wyniosły od stycznia do września br. wpływy ze sprzedaży największych firm zarządzających nośnikami outdoorowymi, raportujących do Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej. W skali roku to 1,5 proc. w dół, natomiast w samym III kwartale spadek wyniósł 2,4 proc.
IGRZ szacuje, że nieujęte w tych statystykach nakłady na outdoorową reklamę niesystemową w II kwartale br. wyniosły prawie 18 mln zł.
Izba podkreśla, że mniejszy niż prognozowano był wpływ na branżę kampanii przed wyborami do Parlamentu Europejskiego i samorządowymi. - Oczekiwania branży OOH były bardziej optymistyczne, aniżeli pokazują wstępne analizy dotyczące wydatków w zakresie akcji promujących kandydatów, zwłaszcza w kampanii przed wyborami samorządowymi. Wpływy z tytułu prowadzonych akcji przed wyborami do Parlamentu Europejskiego wyniosły ponad pięć milionów złotych, co było dobrym rezultatem i spodziewano się przed kolejnym wyborami większych wydatków, które nie nastąpiły (niewiele ponad pół miliona złotych w trzecim kwartale). Faktem jest, że nasilenie kampanii obserwować będziemy w październiku i listopadzie, ale akcje te nie będą tak duże, jak przed czterema czy ośmioma laty. Przede wszystkim dlatego, że lokalne komitety wyborcze korzystają z tak zwanej reklamy niesystemowej - czytamy w komunikacie organizacji.
Wśród reklamodawców największy udział w rynku reklamy zewnętrznej ma branżą handlowa - w trzecim kwartale br. wyniósł on 26,38 proc. udział sektora żywności wzrósł w skali roku o prawie 4 pkt proc., do 15,55 proc., natomiast spadek zanotował sektor telekomunikacyjny.
- Spodziewałem się w trzecim kwartale nieco lepszego wyniku sprzedaży, aniżeli rok temu. Zwłaszcza w związku z rozpoczynającą się we wrześniu kampanią wyborczą przed wyborami samorządowymi. Sądziłem, że już po dziewięciu miesiącach osiągniemy poziom sprzedaży sprzed roku. Niewiele zabrakło. Pozostaję jednak optymistą i uważam, że bieżący rok zamkniemy kwotą wyższą, aniżeli rok temu. Widoczna poprawa sytuacji gospodarczej pozwoli wielu reklamodawcom uruchomić „wstrzymane” wcześniej fundusze przeznaczone na reklamę - prognozuje Lech Kaczoń, prezes Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.
WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W POLSCE W 2014 r. |
|||
kategoria |
sprzedaż w zł |
||
I kwartał |
II kwartał |
III kwartał |
|
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie |
19 309 509 |
19 919 958 |
23 923 419 |
Pozostałe z sektora Sprzedaż |
2 069 952 |
4 945 280 |
3 154 306 |
Piwo |
1 161 458 |
7 819 006 |
5 620 319 |
Napoje |
1 580 546 |
2 792 160 |
4 513 780 |
Pozostałe z sektora Żywność |
7 806 938 |
9 837 729 |
5 830 309 |
Filmy kinowe |
4 475 058 |
3 979 206 |
2 784 172 |
Stacje TV |
1 623 533 |
876 084 |
3 947 982 |
Stacje radiowe |
1 007 315 |
324 095 |
45 635 |
Magazyny |
17 187 |
25 172 |
56 679 |
Gazety codzienne |
135 410 |
6 408 |
8 154 |
Edukacja |
774 642 |
1 488 763 |
2 085 955 |
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura |
5 120 152 |
7 789 184 |
8 444 562 |
Internet |
629 257 |
1 156 451 |
844 493 |
Systemy telefonii komórkowej |
11 849 348 |
11 214 653 |
9 840 272 |
Telefonia stacjonarna |
33 979 |
0 |
0 |
Pozostałe z sektora Telekomunikacja |
134 111 |
571 818 |
169 160 |
ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA |
1 631 156 |
4 687 538 |
675 770 |
PRODUKTY ZDROWOTNE/LEKI |
1 860 615 |
712 646 |
707 127 |
Samochody |
2 769 662 |
4 477 982 |
1 507 203 |
Oleje/Paliwa |
419 013 |
1 696 501 |
38 011 |
Stacje benzynowe |
549 435 |
506 275 |
513 629 |
Transport |
392 974 |
900 781 |
872 290 |
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport |
461 602 |
696 386 |
517 006 |
Banki |
4 615 484 |
6 851 895 |
4 248 831 |
Ubezpieczenia |
67 965 |
915 263 |
1 317 963 |
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing |
1 209 332 |
3 061 150 |
998 277 |
Proszki do prania |
156 498 |
54 433 |
547 071 |
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości |
165 036 |
1 602 075 |
77 270 |
Akcje społeczne non-profit |
487 921 |
390 408 |
251 040 |
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja |
204 298 |
848 731 |
478 913 |
AGD/RTV |
561 686 |
3 148 977 |
945 551 |
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura |
638 460 |
996 224 |
2 199 504 |
Biura podróży |
1 212 612 |
2 407 552 |
1 131 988 |
Usługi medyczne |
297 904 |
182 938 |
305 489 |
Pozostałe z sektora Usługi |
4 313 016 |
4 533 454 |
3 733 786 |
BUDOWNICTWO |
2 410 244 |
4 003 493 |
3 379 404 |
PRODUKTY DLA DZIECI |
28 314 |
89 364 |
117 697 |
ODZIEŻ/OBUWIE |
2 546 546 |
4 311 716 |
2 957 392 |
PRODUKTY DLA ZWIERZĄT |
66 384 |
218 758 |
21 440 |
PRZEMYSŁ |
33 522 |
1 254 781 |
595 222 |
ROLNICTWO/OGRODNICTWO |
202 798 |
977 104 |
60 038 |
KAMPANIE POLITYCZNE |
756 840 |
4 595 343 |
502 603 |
NIEOKREŚLONY SEKTOR |
2 540 490 |
3 160 428 |
2 665 633 |
ŁĄCZNIE |
88 328 201 |
130 028 163 |
102 635 346 |
Na drugiej podstronie dane dotyczące reklamy tranzytowej
Dołącz do dyskusji: O 1,5 proc. mniej na reklamę zewnętrzną. Mało kampanii wyborczych, więcej reklam żywności (raport)