SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Od października jednoźródłowe badanie mediów Gemiusa i PBI

Od początku października firma Gemius oraz Polskie Badania Internetu mają oferować jednoźródłowy pomiar mediów: radia, internetu oraz telewizji - wynika z informacji portalu Wirtulnemedia.pl. Będzie to pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce.

Marcin Pery, prezes GemiusaMarcin Pery, prezes Gemiusa

Podczas webinarium, które zorganizowało biuro reklamy TVP na temat rynku badań mediów Marcin Pery, prezes Gemiusa był pytany o to, kiedy nastąpi zmiana jakości prezentowania wyników online badania internetu Gemius/PBI. Zapowiedział, że zmiany pojawią się już w październiku.

Do tej pory badanie oferowane przez Gemiusa i PBI skupiało się na pomiarze widowni internetowej w Polsce, było wykorzystywane przez właścicieli serwisów internetowych do mierzenia ruchu w serwisach, co umożliwiało porównywanie się z konkurencyjnymi firmami i na tej podstawie konstruowanie ofert reklamowych.

Jednoźródłowe badanie mediów

W lutym br. firmy Gemius i Polskie Badania Internetu podpisały umowę, w ramach której rozpoczęły prace nad wspólnym jednoźródłowym badaniem korzystania z internetu, telewizji oraz radia. Zapowiadano wtedy, że pierwsze wyniki będą dostępne dla rynku najpóźniej w lipcu, ale firmy miały uznać, że lepszym czasem na prezentację nowego standardu badań będzie jesień.

Nowe badanie powstanie w wyniku połączenia dotychczasowego standardu badania internetu Gemius/PBI oraz cross-mediowego badania Gemius, obejmującego pasywny pomiar telewizji oraz radia. Dzięki miernikowi (będzie to smartfon z oprogramowaniem), który będzie posiadać panelista, dostępne będą informacje na temat tego, czego słucha i ogląda w domu, ale i poza nim.

- Planujemy wystartować w październiku z nowym, jednoźródłowym badaniem internetu, radia i telewizji. Jego największą wartością będzie możliwość zobaczenia po raz pierwszy współkorzystania pomiędzy trzema badanymi mediami. Natomiast w zakresie badania internetu robimy wręcz rewolucję jakościową, wprowadzając m.in. istotnie ulepszony pomiar czasu oglądania stron internetowych, możliwość przeprowadzania analiz w dowolnych okresach oraz możliwość definiowania grup celowych przy pomocy wskaźników behawioralnych, nie tylko społeczno-demograficznych - zapowiada Marcin Pery w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl.

Dane mają być dostępne za pomocą interfejsu online oraz poprzez dedykowane API, możliwy ma być podgląd wyników dla konkretnych mediów (dla radia, tv, internetu), ale i współkonsumpcji między tymi mediami.

W ramach badania mają być dostępne dane o oglądalności i słuchalności poszczególnych programów, jak też bloków reklamowych przez odbiorców w miejscu zamieszkania i poza nim. Prezentowane będą wskaźniki takie jak m.in. liczba użytkowników, odtworzenia, średni czas korzystania czy udział w łącznym czasie korzystania.

Plany współpracy z Nielsenem

W Polsce badanie oglądalności telewizji dostarcza Nielsen, który pracuje obecnie również nad pomiarem oglądalności wideo w internecie. Natomiast do pomiaru audytorium radia są wykorzystane badania Radio Track, wykonawcą badania jest firma Kantar Polska. Do tej pory za pomiar internetu odpowiadał Gemius i PBI.

Firmy od jakiegoś czasu mają rozmawiać także z tzw. MOC'iem telewizyjnym i firmą Nielsen na temat możliwości fuzji ich wyników z wynikami badania Nielsena. Na razie Nielsen miał nie podjąć decyzji w tej sprawie.

- Przeprowadzone zostały już testy fuzji i jestem optymistą jeżeli chodzi o perspektywę wdrożenia tego projektu, ale ostateczna decyzja o możliwości opublikowania wyników fuzji leży po stronie firmy Nielsen. Od października będziemy publikować w naszym badaniu jednoźródłowym wyniki badania oglądalności telewizji na dwóch platformach: oglądalność "w domu" i "poza domem", które będzie można analizować zarówno osobno, jak i łącznie. To właśnie oglądalność telewizji "poza domem" zaprezentowana po raz pierwszy, a stanowiąca aż około 10 proc. czasu oglądania telewizji "w domu", będzie absolutną nowością i największą wartością naszego nowego badania - tłumaczy nam prezes Gemiusa.

Prace nad badaniem KRRiT

Przypomnijmy, że nad jednoźródłowymi badaniami mediów pracuje Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, specjalnie do tego powołany zespół Telemetrii Polskiej we współpracy z Instytutem Łączności oraz rynkiem. Prace te trwają od kwietnia 2018 roku, na razie nie zaprezentowano konkretnych wyników badań. Pod koniec sierpnia br. pisaliśmy o tym, że rozpoczęto fazę testowania technik rekrutacyjnych do panelu badawczego.

Gemius także współpracuje z KRRiT w ramach projektu realizowanego z Instytutem Łączności. - Kilka miesięcy temu wygraliśmy przetarg na dostarczenie technologii badawczych i realizujemy podpisaną umowę. Decyzja o tym, czy wyniki z budowanego przez Instytut panelu ujrzą światło dzienne, zależy od decyzji Instytutu i KRRiT. Z KRRiT jesteśmy również gotowi współpracować w zakresie zapowiadanych projektów zbierania danych RPD czy też w ramach wykorzystywania wyników badania założycielskiego, o ile takie zostanie zrealizowane - zapowiada Marcin Pery.

Dołącz do dyskusji: Od października jednoźródłowe badanie mediów Gemiusa i PBI

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Johan
Hahaha to się zesraja panowie w IŁ... Tyle kasy poszło na wynagrodzenia przez te 2 lata a tu ktoś inny wszedł do gry :D
odpowiedź
User
Gimbus
Nikt tego badania nie traktuje serio.
odpowiedź
User
Wo9t
Gemius to stricte internet ! Jeśli oni chcą na internautach badać oglądalność tv to ja im mówię od razu, że to jest tak jakby widzów teatralnych badać pod kątem oglądania filmów w kinie.
odpowiedź