Google odpowiada za blisko połowę reklam na stronach z fake newsami
Google obsługuje prawie połowę całego ruchu reklamowego w witrynach z tzw. fake newsami - wynika z badania przeprowadzonego przez badaczy Lia Bozarth i Ceren Budak z University of Michigan School of Information.

Badania te wskazują, że jeśli reklamodawcy nie zwracają szczególnej uwagi na swoje listy wykluczeń, istnieje szansa, że ich reklamy mogą być wyświetlane obok fałszywych wiadomości w internecie.
Według nowego badania przeprowadzonego przez badaczy Lia Bozarth i Ceren Budak z University of Michigan School of Information, Google obsługuje 48 proc. całego ruchu reklamowego w witrynach publikujących fake newsy. Prawie jedna trzecia (32 proc.) „stron o niskiej wiarygodności”, takich jak Breitbart, Drudge Report i Sputnik News, została dostarczona przez Google.
Naukowcy przeanalizowali reklamy w witrynach z listy zatytułowanej „Fałszywe, wprowadzające w błąd, Clickbait-y i/lub satyryczne źródła wiadomości” stworzonej przez Melissę Zimdars, badaczkę z Merrimack College. To ok. 1700 wydawców. Jako fałszywe (tzn. wypełnione pseudonauką i prostymi kłamstwami) lub o niskiej wiarygodności zidentyfikowano 545 witryn.
Badania przeprowadzone przez Bozarth i Budak wskazują, że chociaż wielcy gracze, tacy jak Google, uzyskują niewielkie przychody z reklam w tych witrynach z fake newsami, nadal są „odpowiedzialni za dostarczanie znacznej części reklam na fałszywych i niskiej jakości witrynach informacyjnych”.
Ponadto „badacze odkryli, że "10 najbardziej wiarygodnych serwerów reklamowych", takich jak Lockerdome i Outbrain, stanowi 66,7 proc. fałszywego i 55,6 proc. ruchu reklamowego niskiej jakości.
Dziesięć największych firm reklamowych miało otrzymywać z ruchu na witrynach z fałszywymi wiadomościami kwoty od 985,7 tys. do 1,15 mln dol. miesięcznie.co stanowi znikomą część ich rocznych dochodów.
Google usunęły reklamy z ponad 1,3 mld stron internetowych, które miały naruszyć jej zasady w 2020 roku.
Dołącz do dyskusji: Google odpowiada za blisko połowę reklam na stronach z fake newsami