SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Google, Apple i Microsoft najcenniejszymi markami technologicznymi świata (Top 20)

Google wyprzedziło Apple i odzyskało status najcenniejszej marki świata, a jednocześnie lidera wśród marek technologicznych w rankingu BrandZ Top 100 za rok 2016 według Millward Brown.

Google wyprzedziło Apple dzięki 32-proc. wzrostowi, który pozwolił mu osiągnąć najwyższą w historii wartość marki wynoszącą 229,2 mld USD. Apple z wartością na poziomie 228,5 mld USD zanotowało spadek o 8% względem wyniku osiągniętego w 2015 r.

Według autorów rankingu, Google odnosi sukcesy dzięki nieustannym innowacjom, zwiększeniu przychodów z reklam oraz rozwojowi usług w tzw. chmurze (cloud computing). Z kolei Apple notuje trend wzrostowy związany z innowacjami raz na dwa lata, choć jednocześnie utrzymuje w tajemnicy swoje procesy badawczo-rozwojowe. Ten fakt w połączeniu z wyhamowaniem dynamiki sprzedaży produktu Apple Watch, a także brakiem nowego telefonu, który wytyczałby kierunek rozwoju rynku, znalazł swoje odbicie w wycenie ubiegłorocznego lidera za rok 2016.

>>> Google przed Apple i Microsoftem. Amazon urósł najbardziej, Coca-Cola poza dziesiątką (100 najcenniejszych marek świata)

Drugi rok z kolei najszybsze tempo wzrostu w rankingu wśród marek technologicznych zanotował Facebook. Wskaźnik wzrostu jego wartości wyniósł 44%, a jego wartość sięgnęła 102,6 mld USD. Dzięki temu marka ta po raz pierwszy znalazła się w pierwszej dziesiątce. Stało się tak za sprawą wprowadzenia nowych funkcji, jak np. Friends' Day, Disaster Alert czy transmisja wideo na żywo na platformie społecznościowej. Dodatkowo Facebook pozyskał nowe treści od szeregu wydawców.

Ogólnie rzecz biorąc, miniony rok trudno zaliczyć do triumfów sektora nowych technologii. Po ubiegłorocznym wzroście wynoszącym 24% (łączna wartość marek technologicznych z Top 20), w rankingu za rok 2016 wzrost wyniósł 6%. Firmy sprzętowe z reguły wypadają słabiej, a nowe obszary biznesowe, takie jak akcesoria typu wearable, zegarki oraz internet rzeczy nie przyniosły jeszcze ani korzyści finansowych, ani wzmocnienia pozycji marek.

>>> Toyota najcenniejszą marką motoryzacyjną (Top 10)

Jedną z firm, która oparła się podziałowi na hardware i usługi, jest Huawei. Ten producent smartfonów po raz pierwszy wszedł do pierwszej dwudziestki rankingu w ostatnim roku. Marka ta odnotowała wzrost o 22%, do poziomu 18,7 mld USD, dzięki swojej obecności na rynku smartfonów w Chinach, a w pozostałych krajach świata stała się głównym rywalem Apple'a.

>>> Amazon najcenniejszą globalną marką w sektorze handlu detalicznego (Top 20)

Kolejna marka, która po raz pierwszy pojawiła się w Top 20 dla branży technologicznej, to Netflix, z wyceną wartości na poziomie 9,2 mld USD.

Udział marek segmentu B2B w łącznej wartości Top 20 dla sektora technologicznego spadł z 56% w 2006 r. do 26% w najnowszym rankingu.

Ranking najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands jest prowadzony przez firmę Millward Brown z grupy WPP. Badanie łączy w sobie wskaźniki wartości marek oparte na wywiadach z ponad 3 milionami konsumentów na całym świecie, które dotyczą tysięcy globalnych marek konsumenckich oraz marek z segmentu business-to-business. Następnie przeprowadzana jest analiza wyników finansowych i biznesowych każdej z firm (na podstawie danych dostarczanych przez Bloomberg i Kantar Retail). Kluczowym elementem przy określaniu wartości marki jest jej postrzeganie przez konsumentów. W rankingu brane są pod uwagę różnice regionalne, ponieważ wskaźniki udziału marek w budowaniu wartości mogą być znacząco odmienne w różnych krajach.

Dołącz do dyskusji: Google, Apple i Microsoft najcenniejszymi markami technologicznymi świata (Top 20)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl