SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Duży precedens: WP rezygnuje z audytu w Mediapanelu. „Żadnych korzyści”

Wirtualna Polska Holding z końcem 2024 roku usunęła ze swoich serwisów i aplikacji skrypty pozwalające na pomiar ich odwiedzalności w badaniu Mediapanel – dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. Od stycznia wyniki tych witryn w badaniu będą szacowane.

Siedziba Wirtualnej Polski, fot. Shutterstock Siedziba Wirtualnej Polski, fot. Shutterstock

Usunięcie skryptów od Mediapanelu oznacza, że w ramach tego badania ruch w serwisach i aplikacji Wirtualnej Polski Holding nie będzie już mierzony. Będzie szacowany na podstawie aktywności w internecie 130 tys. użytkowników biorących udział w badaniu.

– Decyzję o zamiarze wypięcia skryptów zakomunikowaliśmy PBI i Gemiusowi już kilka miesięcy temu. Z samym wypięciem czekaliśmy na wygaśnięcie umowy na oskryptowanie, co nastąpiło z końcem grudnia 2024 roku – przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl Michał Siegieda, rzecznik prasowy i dyrektor ds. komunikacji w Wirtualnej Polsce Holding.

CZYTAJ TEŻ: E-commerce w natarciu. Wydawcy Onetu i WP gonią Interię (Mediapanel z grudnia)

Dlaczego wydawca zdecydował się na ten ruch? – Decyzja była pochodną spostrzeżeń wynikających z przygotowywania do migracji naszych serwisów na nową platformę technologiczną. W efekcie wypięliśmy m.in. okodowanie Google, które tak jak Gemiusa, nie przynosi nam żadnych korzyści biznesowych. Przy decyzji dotyczącej Gemiusa kierowaliśmy się też faktem, że nasi globalni konkurenci, będąc w wynikach Mediapanelu, nie posiadają takiego oskryptowania – wylicza Siegieda. – Oczywiście jest szereg partnerów, których skrypty nadal mamy na naszych stronach, jak chociażby retargeterzy – zaznacza.

Ciekawe w tej wypowiedzi jest wskazanie konkurencji. WP nie ma tu na myśli innych grup wydawniczych, które są oskryptowane, ale big techy, jak Google czy Metę. 

Wirtualna Polska dalej w Mediapanelu, ale już bez skryptów

I oni faktycznie skryptów Mediapanelu nie mają wpiętych w swoich witrynach. Natomiast najwięksi wydawcy w Polsce mają oskryptowane swoje główne domeny. Całkowicie bez skryptów funkcjonują np. serwisy Iberionu czy Grupy PTWP, zaś grupy jak Ringier Axel Springer, Polsat-Interia, Agora, Polska Press, DGP Infor, TVN, Burda Media, Bonnier Business Polska, Gremi Media, TVP, Polskie Radio, RMF FM, naTemat, Wprost, wPolityce i inni, w Mediapanelu widnieją jako oskryptowani.

Naszym zdaniem brak skryptów nie powinien mieć wpływu na wyniki serwisów WP w Mediapanelu. Jesteśmy zainteresowani, aby były w nim prezentowane, tak jak naszych globalnych konkurentów – podkreśla Michał Siegieda.

I faktycznie tak jest. Prezentowany wynik WP przez pierwsze 12 dni stycznia nie tylko nie spadł, ale bywa nawet lepszy niż w poprzednich miesiącach. 

Spółki odpowiadające za Mediapanel nie komentują ruchu Wirtualnej Polski. – Oskryptowanie serwisu jest technicznym i produktowym elementem działania każdego wydawcy, które nie podlega ocenie ani firmy badawczej (Polskie Badania Internetu), ani firmy realizującej badanie (Gemius) – przekazały nam obie spółki we wspólnym komunikacie.

Oskryptowanie to intratny biznes. Wydawcy w Polsce płacą Gemiusowi za audyt site centric zależnie od tego, ile użytkowników mają w danym miesiącu. Im jest ich więcej, tym większe faktury dostają do opłacenia. 

CZYTAJ TEŻ: Wirtualna Polska inwestuje miliard w turystykę. Jest wniosek do UOKiK

Wirtualna Polska, tak samo jak Agora, Ringier Axel Springer Polska, Interia i Allegro, ma 13,64 proc. udziałów w spółce Polskie Badania Internetu. Natomiast po 4,55 proc. jej walorów należy do Cyfrowego Polsatu, ZPR Media, Polska Press i Grupy RMF.

– Chcemy pozostać aktywnym członkiem PBI, wspierając organizację, zwłaszcza w zakresie szukania rozwiązań, poprawiających przyszłość rynku reklamy w świecie bez cookies, który nadchodzi i zagraża samemu istnieniu badania. Mamy nadzieję, że nasza decyzja być może także podniesie priorytet pracy nad tym projektem – mówi Michał Siegieda.

W 2023 roku Polskie Badania Internetu wypracowały 3,92 mln zł przychodów i 118,1 tys. zł zysku netto, wobec 3,41 mln zł wpływów i 306,1 tys. zł zysku rok wcześniej.

Dołącz do dyskusji: Duży precedens: WP rezygnuje z audytu w Mediapanelu. „Żadnych korzyści”

23 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Dex
Od kiedy WN stało się częścią WP, co chwila piszą o WP. WM staje się zachwalaczem WP.
25 3
odpowiedź
User
Mali
Komentarz testowy
10 0
odpowiedź
User
Mali
Komentarz testowy przeszedł, ale już krytyczny tekst wobec tego tekstu nie :)
16 0
odpowiedź