Co i jak kupowaliśmy przez internet w grudniu?
Polscy internauci w ostatnich miesiącach ub.r. wyjątkowo wcześnie zaczęli dokonywać świątecznych zakupów, a najczęściej i najchętniej nabywane były produkty dziecięce - wynika z badania IRCenter i SW Resaerch.
W grudniu zaobserwowano spadek deklarowanej popularności zakupów internetowych - o 4 pkt proc. w skali miesiąca, do 68 proc. Potwierdza to malejąca w drugiej połowie grudnia liczba wyszukiwań w Google słowa „Allegro” - dla wielu będącego synonimem zakupów przez internet (w ostatnim miesiącu 90 proc. osób robiących zakupy w sieci kupowało właśnie w tym serwisie). Możliwe, że użytkownicy zaczęli robić zakupy przedświąteczne już pod koniec listopada i na samym początku grudnia (w listopadzie zaobserwowano spory wzrost popularności e-commerce w innych badaniach IRCenter).
Internauci najczęściej kupują ubrania, kosmetyki i książki. Są to kategorie, w których zawsze obserwuje się wysokie wyniki sprzedaży w okresie przedświątecznym. W grudniu również tak było, aczkolwiek wartości te zmalały w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Wzrosło natomiast zainteresowanie artykułami dziecięcymi, grami i oprogramowaniem, co przełożyło się bezpośrednio na zakup. Wpłynęło to na wzrost zainteresowania sklepem Empik.com, powszechnie kojarzonym z dokonywaniem zakupów świątecznych.
Oprócz podstawowych informacji o zakupach w internecie, zmierzono również efekt ROPO. Wśród internautów odsetek osób, które najpierw szukają w internecie informacji o opinii i cenie produktu, a dopiero później kupują ten produkt w sklepie stacjonarnym (to tzw. efekt ROPO), wyniósł 16 proc. Bardziej popularne jest odwrotne zachowanie (tzw. odwrócone ROPO), do którego przyznaje się co trzeci badany.
Klasyczny i odwrócony efekt ROPO są mniej popularne w przypadku przeglądania i kupowania produktów na telefonie komórkowym lub tablecie..
Polscy internauci najrzadziej szukają opinii o produktach na portalach społecznościowych, a najczęściej zaglądają w tym celu do samych e-sklepów i porównywarek cenowych.
Najczęściej wybieranym sposobem dostarczenia produktów kupionych w internecie są przesyłki pocztowe i kurierskie oraz odbiór osobisty.
"E-commerce Track" to badanie realizowane przez IRCenter i SW Research realizowane metodą CAWI, raz na miesiąc na reprezentatywnej grupie co najmniej 500 internautów.
Dołącz do dyskusji: Co i jak kupowaliśmy przez internet w grudniu?