Ceny benzyn na stacjach mogą przestać spadać, diesel może drożeć
Ceny benzyn na stacjach nadal spadały w mijającym tygodniu. Niemożna wykluczyć, że w najbliższych dniach na rynku detalicznym cenybenzyn ustabilizują się gdyż na rynku hurtowym I połowa miesiącaupływa pod znakiem podwyżek, co powinno się przyczynić dozahamowania obniżek na stacjach, poinformowało Biuro MaklerskieReflex w swoim komentarzy tygodniowym. Eksperci zaznaczają, żekorekt cen w górę mogą się natomiast spodziewać właściciele diesli.
Średnie ceny detaliczne u poszczególnych dystrybutorówpaliw
Euro 95 | Superplus 98 | ON | LPG | |
PKN Orlen | 4,27 | 4,5 | 3,68 | 1,99 |
St. Lotos | 4,27 | 4,52 | 3,69 | 1,95 |
Koncerny | 4,26 | 3,7 | 1,99 | |
prywatni | 4,27 | 4,49 | 3,68 | 1,95 |
średnia 15-10-2009 | 4,27 | 4,49 | 3,69 | 1,97 |
średnia 16-10-2008 | 4,31 | 4,55 | 4,22 | 2,27 |
Poniżej komentarz rynkowy BM Reflex
Najbardziej dynamicznie w ostatnich dniach zmieniają się cenygazu na stacjach. Po tym jak na znacznej części stacji w barwachOrlenu już w ubiegłym tygodniu odnotowaliśmy podwyżki rzędu do 10groszy na litrze, ceny LPG rosły też na pozostałych stacjach. W tymtygodniu największe korekty średnio 7 gr/l odnotowaliśmy nastacjach Lotosu i prywatnych. Średnio za litr autogazu płacimy 1,97zł/l, tj. 5 groszy więcej niż przed tygodniem i 9 groszy na litrzewięcej niż 1 października. W kolejnych tygodniach średnio wzrostycen cen gazu mogą być kontynuowane do poziomu 2,10 zł/l.
Mniej niż w ubiegłym tygodniu płacimy za benzyny Eurosuper 95 iSuperplus 98 odpowiednio o około 2 i 3 grosze na litrze. Cenybenzyn spadły do poziomu 4,27 za litr bezołowiowej 95 i 4,49 zalitr Superplus 98. Nie można wykluczyć, że w najbliższych dniach narynku detalicznym ceny benzyn ustabilizują się. Na rynku hurtowym Ipołowa miesiąca upływa bowiem pod znakiem podwyżek co powinno sięprzyczynić do zahamowania obniżek na stacjach.
Jednocześnie dotychczasowych podwyżek hurtowych cen benzyn nienależy traktować jako sygnał odwrócenia tendencji. W okresie od 1do 16 października ceny benzyny bezołowiowej 95 w hurcie wzrosły o15 groszy na litrze, natomiast ceny diesla są wyższe o około 5 - 6groszy na litrze. Ponieważ poziom marży utrzymywał się narelatywnie wysokim poziomie właściciele stacji dotychczas niepodnosili cen, ale przy kontynuacji wzrostów na poziomie hurtuwzrośnie ryzyko podwyżek. Korekt cen w górę mogą się natomiastspodziewać właściciele diesli i chociaż ceny w hurcie wzrosły wanalizowanym okresie mniej niż benzyny to niższy poziom marży możeskłonić właścicieli stacji do szybszej reakcji na podwyżki. W tymtygodni średnia cena oleju napędowego wzrosła o 1 grosz na litrze wstosunku do ubiegłego tygodnia, czyli do poziomu 3,69 zł/l.
Ceny listopadowych kontraktów na ropę WTI na giełdzie NYMEX dziśw nocy w handlu elektronicznym osiągnęły poziom 78,17 $/bbl.Kwietniowa seria kontraktów wygasających w marcu 2010 roku przebiłanatomiast poziom 80$/bbl. Ropa Brent (ICE) wyceniana jest około1,5$ niżej. Ceny znalazły się na najwyższym poziomie od połowypaździernika 2008 roku. Rynek jest już wysoko w kategoriachtechnicznych, jednak pierwsze silne poziomy oporu znajdują się wrejonie 80-82$, wsparcia automatycznie podniosły się do góry ipierwszy silny poziom wsparcia to rejon 76$. Póki co oczekiwaniasezonowego spadku cen ropy w końcówce roku nijak mają się dorzeczywistości.
Impetu wzrostowego cenom ropy dodało dalsze osłabienie dolara -kurs EUR/USD wzrósł do najwyższego poziomu od sierpnia 2008 roku,amerykańskie indeks Dow Jones przebił poziom 10 000 pkt.
Poza tym długoterminowe oczekiwania zmian popytu na ropę sąbardzo optymistyczne dla długoterminowych wzrostowych perspektywrynku. OPEC i Międzynarodowa Agencja Energii w najnowszychraportach po raz kolejny optymistyczniej spojrzały na szacunkiświatowej konsumpcji ropy. Międzynarodowa Agencja Energiizrewidowała w górę prognozy wzrostu popytu na ropę w 2010 roku.Poza tym skala spadku konsumpcji ropy w 2009 roku ma być o 0,2 mlnbbl/d mniejsza. Korekta prognoz popytu jest wynikiem przyjęciabardziej optymistycznych prognoz co do skali światowego wzrostugospodarczego (za IMF). Wszystko wskazuje więc na to, że trzecikwartał 2009 roku kiedy światowa kosumpcja ropy była 1,2 mln bbl/dniższa niż w roku 2008 był ostatnim kwartałem kiedy tempo wzrostuświatowego popytu na ropę było ujemne. W IV kwartale tego rokupowinniśmy obserwować już wzrost konsumpcji ropy. W roku 2010 popytna ropę ma wzrosnąć 1,4 mln bbl/d (do poziomu 86,1 mln bbl/d) czyli0,35 mln bbl/d więcej niż sza! cowano miesiąc temu. Co więcj wsierpniu po raz pierwszy od kilkunastu miesięcy spadły zapasy ropyw krajach OECD. Choć nadal są one na wysokim poziomie 60,7 dnipokrywających konsumpcję tak najprawdopodobniej szczytowy ichpoziom mamy za sobą. OPEC w najnowszym "Monthly Oil Market Report"za sprawą oznak ożywienia w światowej gospodarce zrewidował w góręo 0,2 mln bbl/d prognozy światowego popytu na ropę w 2010 roku. Tymsamym według najnowszych szacunków światowy popyt na ropę w 2010roku będzie 0,7 mln bbl/d (0,8%) wyższy niż w roku obecnym.
Chiny utrzymują nadal wysoki poziom importu ropy. We wrześniuchiński import ropy był 14,4% wyższy niż przed rokiem. Poza tym wokresie styczeń-wrzesień import ropy osiągnął poziom o 8,2% wyższyw porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. W USAkonsumpcja produktów ropopochodnych utrzymuje się na poziomie 2,1%powyżej poziomu z roku ubiegłego. Stosunkowo wysoki jak na tę poręroku jest poziom konsumpcji benzyn - 5,3% wyższy niż przed rokiemco w sytuacji rozpoczęcia przestojów remontowych w amerykańskichrafineriach przekłada się na duży spadek zapasów benzyn. W ostatnimtygodniu rezerwy benzyn w USA spadły aż 5,3 mln bbl. Natomiastpoziom wykorzystania mocy przerobowych amerykańskich rafineriiwyniósł 80,9% czyli był najniższym od lutego tego roku. Ogólnierzecz biorąc w tym roku ze zrozumiałych powodów poziom produkcji wamerykańskich rafineriach jest wyjątkowo niski.
Dołącz do dyskusji: Ceny benzyn na stacjach mogą przestać spadać, diesel może drożeć