BuzzFeed przywrócił krytyczny tekst o kampanii Dove i przyznał się do błędu
Serwis BuzzFeed zdecydował się na usunięcie opublikowanego wcześniej artykułu krytykującego nową kampanię reklamową firmy Dove. Po zarzutach o to, że nie chce narażać się swojemu reklamodawcy, serwis przywrócił tekst. - Zawaliłem sprawę. Usunięcie artykułu było naruszeniem wszelkich naszych standardów - przyznał Ben Smith, redaktor naczelny BuzzFeed.
W ubiegłym tygodniu na łamach serwisu BuzzFeed pojawił się materiał autorstwa Arabelle Sicardi, który otwarcie krytykował nową kampanię reklamową firmy Dove.
W reklamie „Choose Beautiful” kobiety miały do wyboru dwa wejścia do jednego sklepu. Pierwsze wejście opatrzono napisem „Beautiful” (Piękna), na drugim umieszczono słowo „Average” (Przeciętna). W klipie pokazano odpowiedzi kobiet pytanych o to, dlaczego wybrały drzwi z określonym napisem.
Sicardi napisała w swoim tekście, że reklama Dove jest protekcjonalna i stawia wygląd zewnętrzny oraz urodę ponad innymi cechami, które mogą stanowić o wartości kobiet, takimi jak inteligencja czy zalety charakteru.
Materiał, opublikowany przez BuzzFeed w środę, w czwartek został usunięty. Zamiast tekstu pojawiła się krótka notatka wyjaśniająca, że artykuł nie był spójny z linią prowadzoną przez redakcję serwisu.
Po wycofaniu materiału o Dove w sieci pojawiły się artykuły (m.in. w serwisie Gawker) oraz komentarze internautów oskarżające szefostwo BuzzFeed o to, że tekst usunięto z obawy przed reakcją produkującego kosmetyki Dove koncernu Unilever, który mógłby zareagować wycofaniem swoich reklam z serwisu.
W odpowiedzi na krytykę w ubiegły piątek kontrowersyjny artykuł został przywrócony na łamy BuzzFeed. Jednocześnie Ben Smiths, redaktor naczelny witryny, w mailu skierowanym do pracowników przyznał, że usunięcie materiału było błędem. - Zawaliłem sprawę - przyznał Smiths. - Usunięcie artykułu było naruszeniem naszych standardów. Zareagowałem zbyt impulsywnie na osobistą opinię, która pojawiła się na naszych lamach, i popełniłem błąd -zaznaczył naczelny BuzzFeed. Jednocześnie zdecydowanie zaprotestował przeciwko sugestii, że usunięcie artykułu było związane z naciskami ze strony firmy Dove.
Appreciate the criticism. We just reinstated two posts and I sent this note to staffers. pic.twitter.com/YodxHiQmt2
— Ben Smith (@BuzzFeedBen) kwiecień 10, 2015
Sprawa usuniętego i przywróconego tekstu na temat reklamy Dove to w ostatnim okresie nie pierwszy przykład chwiejnej postawy redakcji BuzzFeedu na krytyczne materiały o działaniach i produktach konkretnych firm. Wcześniej serwis zdecydował się usunąć wpis autorstwa Toma Chiversa, który napisał, że znana gra „Monopoly” jest straszna i nikt nie powinien w nią grać. Następnie, na fali krytyki związanej z tekstem na temat Dove, wpis Chiversa został przywrócony z adnotacją, że poprzednie jego usunięcie odbyło się z naruszeniem obowiązujących w BuzzFeed standardów.
I've meant to say this for ages. Monopoly is a DREADFUL game. Dreadful. You must never play it http://t.co/bIO2IBGuOY pic.twitter.com/J8RiLw4tVw
— Tom Chivers (@TomChivers) marzec 12, 2015
Dołącz do dyskusji: BuzzFeed przywrócił krytyczny tekst o kampanii Dove i przyznał się do błędu