Audi łączy się z uliczną sygnalizacją świetlną w Düsseldorfie
Audi uruchomiło w Düsseldorfie projekt połączenia z sygnalizacją świetlną w mieście. Kierowcy samochodów tej marki mogą zobaczyć na ekranach swoich aut informacje dotyczące ok. 150 sygnalizacji świetlnych.
Düsseldorf jest drugim w Europie – po Ingolstadt – miastem, w którym Audi wdraża usługę informowania o sygnalizacji świetlnej – Audi Ampelinformation. Rozwiązanie to ma zwiększyć szanse kierowców na złapanie tzw. „zielonej fali”. Wczesnym latem tego roku większość skrzyżowań w Düsseldorfie – ok. 450 z 600 – włączonych będzie do tej sieci.
Na usługę Audi Ampelinformation składają się dwie funkcje: doradca optymalizacji prędkości przed zielonym światłem (Green Light Optimized Speed Advisory - GLOSA) i „czas do zielonego” (Time-to-Green). GLOSA oblicza i doradza odpowiednią prędkość, tak by kierowca złapał „zieloną falę”. Funkcja wskazuje np. obowiązujące ograniczenie prędkości, dzięki któremu kierowca dojedzie do kolejnych świateł na zielonym. Prowadzący samochody nie muszą niepotrzebnie przyspieszać, nie są zestresowani i jeżdżą bezpieczniej. GLOSA może również zasugerować stopniowe zmniejszanie prędkości na około 250 metrów przed sygnalizacją świetlną, tak by kierowca Audi i samochody jadące za nim dotarły do skrzyżowania, gdy światła zmienią się na zielone. Redukuje to nieefektywny ekonomicznie ruch uliczny.
To rozwiązanie pozwala zredukować ilość spalanego paliwa
Jeśli zatrzymanie się na czerwonym świetle jest jednak nieuniknione, zegar odlicza sekundy, które pozostały do następnej fazy światła zielonego (Time-to-Green). Z wielu badań wynika, że dzięki połączeniu w sieć samochodu i sygnalizacji świetlnej, kierowcy przemieszczają się po mieście efektywniej. W ramach projektu pilotażowego Audi było w stanie zredukować zużycie paliwa o ok. 15 procent.
- Uruchamiając usługę Audi Ampelinformation chcemy poprawić wygodę kierowców, zwiększyć bezpieczeństwo ruchu drogowego i zachęcić do oszczędnego stylu jazdy – wszystko z myślą o przyszłości - mówi Andre Hainzlmaier, szef działu rozwoju aplikacji, usług połączonych i Smart City w Audi. - By to zrobić, musimy dokładnie przewidzieć, jak będą zachowywały się światła w ciągu najbliższych dwóch minut. Dokładne prognozy są tu jednak największym wyzwaniem. Większość sygnalizatorów reaguje zmiennie na natężenie ruchu i stale dostosowuje odstępy czasu, w jakich przełączają się między czerwonym a zielonym.
Audi i jego partner technologiczny w tym projekcie, firma Traffic Technology Services (TTS), opracowały złożony algorytm analityczny, który z trzech źródeł: z programu sterującego sygnalizacją świetlną; z danych komputera rejestrującego ruch drogowy w czasie rzeczywistym na podstawie obrazów z kamer ulicznych, detektorów zatopionych w nawierzchni drogi, danych o nadjeżdżających autobusach i tramwajach oraz z przycisków, które naciskają piesi; jak również z danych historycznych, oblicza dokładne prognozy.
Audi Ampelinformation w modelach Audi e-tron, A4, A6, A7, A8, Q3, Q7 i Q
- Samochody przy przekraczaniu sygnalizacji świetlnej wysyłają anonimowe dane na serwer Audi, który sprawdza, czy rzeczywiste wskazania odpowiadają prognozowanym danym. Dopiero potem informacja o światłach jest usuwana z wyświetlacza w samochodzie - wyjaśnia Hainzlmaier.
Projekt Audi Ampelinformation miał swą premierę w roku 2016 w Las Vegas. Dziś usługi V2I dostępne są dla ponad 10 tysięcy skrzyżowań w Ameryce Północnej, w tym dla 2000 na Manhattanie w Nowym Jorku i dla ok. 1600 w okolicach Waszyngtonu. Audi jest pierwszym na świecie producentem samochodów łączącym swoje seryjnie produkowane modele z uliczną sygnalizacją świetlną.
Usługa Audi Ampelinformation dostępna jest w modelach Audi e-tron, A4, A6, A7, A8, Q3, Q7 i Q8 wyprodukowanych od połowy lipca 2019 (rok modelowy 2020). Warunkami wstępnymi jej aktywacji jest posiadanie na pokładzie samochodu pakietu Audi connect Navigation & Infotainment oraz funkcji rozpoznawania znaków drogowych na podstawie obrazów pozyskiwanych z kamery.
Dołącz do dyskusji: Audi łączy się z uliczną sygnalizacją świetlną w Düsseldorfie