Andrzej Siezieniewski: Radio pozostało analogową wyspą, a powinno iść z duchem czasu i przejść na emisję cyfrową
- Jesteśmy skoncentrowani dzisiaj na myśleniu o przyszłości, ponieważ świat, w którym działamy zmienia się bardzo intensywnie. Technologie narzucają sposób działania takiemu medium jakim jest Polskie Radio. Nie możemy tego nie uwzględniać - mówi Andrzej Siezieniewski, prezes Polskiego Radia, o planach rozwoju na najbliższe lata.
W rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Andrzej Siezieniewski, prezes Polskiego Radia, tłumaczy, że w ciągu najbliższych trzech do pięciu lat nadawca zamierza kontynuować przejście na emisję cyfrową i zwiększać zasięg anten w technologii DAB+.
- Kurs, jaki Polskie Radio obrało 1 października 2013 roku, czyli rozpoczęcie nadawania cyfrowego, daje gigantyczną szansę usunięcia wad, które uniemożliwiają realizowanie dzisiaj naszych zadań wobec wszystkich słuchaczy - wyjaśnia Andrzej Siezieniewski. - Program II i IV to są sieci młode, częściowo tylko pokrywające teren naszego kraju. Nie jesteśmy w stanie tej wady w systemie analogowym usunąć, ponieważ nie ma już częstotliwości, którymi moglibyśmy się posługiwać, zatem nie ma możliwości zbudowania tych sieci. Zmianę tej sytuacji może przynieść tylko przejście na emisję cyfrową, co zresztą jest naturalną konsekwencją cywilizacyjnego rozwoju - dodaje.
Prezes Polskiego Radia podkreśla, że w momencie, w którym uda się zbudować cyfrową sieć emisji i odbioru sygnału radiowego nadawca będzie mógł precyzyjnie zaadresować pięć dodatkowych programów do konkretnych makrogrup społecznych. - Ludzie chcą dostać ofertę, która najbardziej odpowiada ich potrzebom, które są różne - stąd mamy informacyjne Polskie Radio 24 czy rozrywkowe Radio Rytm. Ale także planujemy uruchomienie radia edukacyjnego czy kanału dla seniorów, którzy pragną pozostać w klimatach bliższych ich sercu i nie muszą się naginać do muzyki i klimatów, które są im obce - zaznacza Prezes Polskiego Radia. - Musimy pamiętać o każdej grupie społecznej. Chcielibyśmy sformatować nasza ofertę programową w taki sposób, żeby zaspokoić oczekiwania różnych grup społecznych. Jest to możliwe, ponieważ dysponujemy ogromnym potencjałem, zarówno archiwalnym, jak i wytwórczym - podkreśla Siezieniewski.
Prezes PR zauważa, że w obecnych czasach właściwie wszystko w środkach masowego przekazu jest cyfrowe - wymienia tu telewizję, fotografię i muzykę. - Funkcjonujemy w świecie cyfrowym. Jedynie radio pozostało jeszcze analogową wyspą. Jeżeli radio chce nadal pełnić swą publiczna misję - a przecież musi to robić - powinno iść z duchem czasu i przejść na emisję cyfrową. Zlikwiduje to wszelkie bariery analogowe - zaznacza Andrzej Siezieniewski.
Europejska Unia Nadawców (EBU), w zarządzie której zasiada prezes Polskiego Radia, opublikowała w ub.r. raport „Vision2020”, w którym starała się wytyczyć ścieżki rozwoju mediów. - Nie uzyskano jednolitego obrazu poza świadomością, że media - czyli ten aparat wytwórczy - muszą być otwarte i elastyczne na wyzwania jakie stawiają przed nimi technologia i indywidualni odbiorcy. Ponieważ odbiorca bardzo szybko przyzwyczaja się do tego, co jest mu potrzebne. Chce to mieć, a my musimy mu to dać - mówi Siezieniewski, opowiadając o przyszłości Polskiego Radia.
Dołącz do dyskusji: Andrzej Siezieniewski: Radio pozostało analogową wyspą, a powinno iść z duchem czasu i przejść na emisję cyfrową
Może się mylę, ale moim zdaniem starsi ludzie pozostaną przy analogowych odbiornikach, młodzi pozostaną w internecie.