Platformy streamingowe wydają miliardy na oryginalne treści
Rozwój platform streamingowych doprowadził do dwucyfrowego wzrostu wydatków na treści programowe na całym świecie. Z prognozy Ampere Analysis wynika, że do końca 2021 roku przekroczą one 220 mld dolarów.
Inwestycje w treści programowe wzrosną tym samym o 14 proc. w porównaniu z 2020 rokiem. To ponad 20 mld dolarów większe inwestycje niż w ub.r. Tylko Apple TV+, Disney+, HBO Max, Peacock i Paramount+ zainwestowały ponad 8 mld dolarów w oryginalne treści w 2021 roku. Mniej pieniędzy na treści programowe przeznaczają prywatne i publiczne stacje telewizyjne. Wszystko przez ograniczenie wydatków na reklamę na początku pandemii koronawirusa. Pomimo widocznego w tym roku ożywienia, inwestycje tradycyjnych stacji telewizyjnych w program są mniejsze niż w 2019 roku.
Comcast, Disney i Netflix wydają najwięcej
Platformy streamingowe w obliczu rosnącej konkurencji zwiększyły wydatki programowe o 20 proc. w porównaniu z ub.r. i o 50 proc. w porównaniu z 2019 rokiem. Łącznie pochłonęły one 50 mld dolarów.
- Spodziewamy się, że w 2022 roku inwestycje w treści przekroczą 230 mld dolarów, głównie dzięki subskrypcyjnym serwisom streamingowym, ponieważ walka na arenie oryginalnych treści nasila się - zarówno w USA, jak i na rynkach globalnych, które są coraz bardziej kluczowe dla wzrostu - ocenia Hannah Walsh, kierownik ds. badań w Ampere Analysis.
Netflix spośród samych serwisów streamingowych inwestuje najwięcej w treści programowe. Jego wydatki stanowią 30 proc. dokonywanych przez platformy streamingowe i 6 proc. inwestycji programowych wszystkich nadawców i serwisów na świecie. W 2021 roku zainwestował 14 mld dolarów. Więcej, bo 22,7 mld wydał Comcast, Disney (cały koncern, łącznie z kanałami telewizyjnymi i spółkami zależnymi) - 18,6 mld i Google (15,2 mld).
- Comcast i Disney inwestują znaczne środki w prawa sportowe, co - wraz z ich ogromnymi inwestycjami w oryginalne treści - przyczyniło się do ich wiodącej pozycji w zestawieniu- zauważyła Walsh. - Prawa sportowe stanowią ponad jedną trzecią wydatków Comcast i Disneya w 2021 roku - dodała.
Nowe platformy streamingowe w Polsce
2022 rok będzie debiutem nowych platform streamingowych w Polsce. Już na początku przyszłego roku powinien zadebiutować serwis HBO Max, który zastąpi HBO Go. Nadawca nie zdradza jeszcze dokładnej daty startu, ani promocji, które będą mu towarzyszyły. W krajach nordyckich i Hiszpanii dla nowych użytkowników przewidziano obniżkę cen. Jeśli zarejestrowali się w ciągu pierwszego miesiąca, mogą płacić połowę mniejszą subskrypcję.
Latem nad Wisłą pojawi się platforma streamingowa Disney+. Jej debiut przesunięto o rok m.in. z w związku z pandemią koronawirusa. Poza produkcjami Disneya w ofercie nie zabraknie treści od National Geographic, Marvela i FX. Disney+ na wielu rynkach oferuje filmy, dokumenty i seriale w jakości 4K. Obecnie najbogatszą ofertę w tej jakości posiadają Netflix i YouTube. W tradycyjnych platformach typu Canal+, Polsat Box można znaleźć tylko pojedyncze kanały w 4K (np. Canal+ 4K Ultra HD, Eleven Sports 1 4K).
W przyszłym roku m.in. w Polsce ma pojawić się też platforma SkyShowtime. Poza Sky, gigantem rynku platform cyfrowych w Europie treści do niej dostarczy m.in. ViacomCBS. Debiut ten może sporo namieszać na rynku. Niewykluczone, że SkyShowtime pójdzie w ślady brytyjskiego, niemieckiego i włoskiego Sky i zaoferuje niedrogie telewizory do streamingu Sky Glass także w Polsce.
Netflix ma na całym świecie ponad 213,6 mln subskrybentów i jest najpopularniejszą platformą streamingową. Drugie miejsce zajmuje Amazon Prime Video z ponad 200 mln. Disney+ na świecie ma 118,1 mln subskrybentów, a HBO Max 69,4 mln. W listopadzie br. serwis Netflix w Polsce osiągnął rekordowe wyniki. Odwiedziło go 13 mln internautów.
Dołącz do dyskusji: Platformy streamingowe wydają miliardy na oryginalne treści