SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Agora za 25 mln euro wchodzi w biznes kinowy

Agora podpisała przedwstępną umowę dotyczącą nabycia 84 proc. akcji spółki Centrum Filmowe "Helios", podała spółka w komunikacie. Łączna cena nabycia akcji wyniesie ok. 25 mln euro, ale może zostać podwyższona o kwotę nie wyższą niż około 1 mln euro po przeprowadzeniu badania finansowego Helios.

Agora zamierza odkupić akcje CF Helios od funduszy: Nova Polonia Private Equity Fund, LLC i Nederlandse Financierings-Maatschappij voor Ontwikkelingslanden N.V.

"Transakcja nabycia akcji CF "Helios" S.A. jest spójna z długoterminową strategią grupy, która zakłada dywersyfikację źródeł jej przychodów i rozszerzanie zakresu działalności w rozwijających się sektorach szeroko rozumianych mediów. Dodatkowym efektem będzie lepsza pozycja na rynku rozrywki i zmniejszenie zależności wyniku grupy od kondycji rynku reklamy" - powiedział prezes Agory Piotr Niemczycki.

Łączna cena nabycia 84% akcji Helios wyniesie 25.000.609,76 EUR. Cena nabycia może zostać podwyższona o kwotę nie wyższą niż 1.063.100 EUR, w zależności od rezultatu badania przez zewnętrznego eksperta stanu zobowiązań Helios.

"Akcjonariusze Helios mają prawo pierwszeństwa nabycia akcji Helios, a także prawo przyłączenia się do zbycia akcji, czyli żądania, aby w związku z nabyciem 84% akcji Helios, Agora nabyła także akcje Helios posiadane przez innych akcjonariuszy"- podano w komunikacie.

Zawarcie ostatecznej umowy uzależnione jest m.in. od uzyskania zgody prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na dokonanie koncentracji.

Helios, bezpośrednio i poprzez spółkę zależną Kinoplex prowadzi sieć kin wielosalowych w całej Polsce i posiada ok. 22% udziału w krajowym rynku multipleksów.

Sieć tworzy 26 kin: 24 multipleksy i 2 kina tradycyjne, które posiadają łącznie 140 ekranów i ponad 31 tys. foteli.

Spółka skupia swoją działalność głównie w miastach średniej wielkości (poniżej 250 tys. mieszkańców) i w tym segmencie jest liderem. Kina sieci Helios i Kinoplex są również obecne w największych miastach Polski.

Główne źródła przychodów Heliosa to sprzedaż biletów i sprzedaż barowa (odpowiednio 74% i 21% skonsolidowanych przychodów w 2009 r.).

Udział Grupy Helios (Helios plus Kinoplex) w łącznej liczbie biletów do kina sprzedanych w polskich multipleksach w 2009 r. wyniósł około 24%.
 


PRZEMYSŁAW SAWALA-URYASZ, UNICREDIT CAIB
To nieoczekiwana informacja, przynajmniej dla mnie. To jednak dobra wiadomość, nastąpi dywersyfikacja w segment acykliczny o innym profilu ryzyka. Raczej nie widzę synergii kontentowych, może uda się wypracować synergie w kanalizowaniu reklam do kin. Ale trzeba pamiętać, że rynek reklam kinowych jest niewielki.
Helios ma bardzo silną pozycję w mniejszych miastach, twierdzi, że ma udział 50-procentowy w miastach o około 250.000 mieszkańców. Ma to swoje dobre strony, jako, że nie ściera się z większymi graczami. Firma może także wykorzystać swoją silną pozycję rynkową do uzyskania dobrych marż. I jest jeszcze trochę miejsca do wzrostu na rynku mniejszych miast. Zakładam, że Helios jest firmą dochodową, a takich biznesów nie kupuje się z dyskontem.

LESZEK IWASZKO, KBC SECURITIES
Jeśli chodzi o finansowanie tej transakcji, to Agora miała fundusze już od dłuższego czasu, których nie wykorzystywała. Zakup jest dywersyfikacją, wejściem w zupełnie nowy obszar. Co prawda oczekiwania były, że będzie to internet lub telewizja. Kina są oddalone, widzę niewiele synergii.
Cena wydaje się dobra, wskaźnik FV/EBITDA Heliosa wynosi 6,6, a CCI ma 9-10. Spore dyskonto, chociaż trzeba brać pod uwagę, że Cinema City działa nie tylko w Polsce.
Trudno przewidzieć jaka będzie reakcja rynku. Jest to spore zaskoczenie, może być odbierane jako próba kupienia czegokolwiek, jakichś aktywów, które można powiedzieć, że należą do mediów, ale są słabo związane z bieżącą działalnością. Słabość Agory to uzależnienie od spadku rynku prasy i słabe upozycjonowanie w portfelach reklamowych, zbyt mało mediów elektronicznych.
 

Dołącz do dyskusji: Agora za 25 mln euro wchodzi w biznes kinowy

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
gsdgsd
Dobrze wiedzieć które kina omijać !!!!
odpowiedź
User
Kasia
a teraz dziennikarze będą dostawać zamiast pieniędzy za teksty darmowe bilety na filmy, których nikt nie chce oglądać! To znowu obiży honoraria, ale zatrudni się darmowych stażystów i jakoś to pójdzie!
odpowiedź