SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Agora ze wzrostem wpływów o 11 proc. i 3,4 mln zł straty. Więcej z biletów, filmów i sprzedaży „Gazety Wyborczej”

W minionym kwartale grupa kapitałowa Agora zanotowała wzrost wpływów sprzedażowych netto o 10,9 proc. do 308,4 mln zł, 37,9 mln zł zysku EBITDA oraz 3,4 mln zł straty netto. Zwiększyły się jej przychody w kinach Helios, ze sprzedaży „Gazety Wyborczej”, a zmalały w pionach internetu, radia i druku.

Przychody sprzedażowe grupy Agora zwiększyły się w skali roku z 278 do 308,4 mln zł. Wpływy z reklam zmalały o 8,2 proc. do 110,3 mln zł, a z usług poligraficznych - o 8,3 proc. do 14,3 mln zł.

Za to w kinach Helios przychody ze sprzedaży biletów poszły w górę o 16 proc. do 76,8 mln zł, ze sprzedaży barowej - o 28,8 proc. do 30,9 mln zł, a z działalności filmowej - z 5 do 27,7 mln zł. W tym ostatnim przypadku wzrost nastąpił głównie z uwagi na wprowadzenie przez spółkę Next Film do kin filmów „Underdog”, „MiszMasz, czyli Kogel Mogel 3” i „Całe szczęście”.

Jednocześnie koszty operacyjne grupy Agora zwiększyły się o 16,2 proc. do 307,9 mln zł. Najmocniej wzrosły wydatki na amortyzację (o 60,5 proc. do 37,4 mln zł), restrukturyzację (z 1,4 do 5,6 mln zł), zużycie materiałów i energii oraz wartość sprzedanych towarów i materiałów (o 11,8 proc. do 41,6 mln zł), a także usługi obce (o 5,7 proc. do 114,3 mln zł).

Nieznacznie zmalały natomiast nakłady na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze - o 0,7 proc. do 83,1 mln zł.

Od początku br. Agora stosuje nowy standard rachunkowości MSSF 16. Zgodnie z nim w zeszłym kwartale zanotowała 0,5 mln zł zysku operacyjnego (wobec 13,1 mln zł przed rokiem), 37,9 mln zł zysku EBITDA (w pierwszym kwartale ub.r. wyniósł on 36,3 mln zł) oraz 3,4 mln zł straty netto (wobec 9,7 mln zł zysku netto rok wcześniej).

Na koniec marca br. Agora miała do dyspozycji 30,2 mln zł w gotówce, na rachunkach i lokatach bankowych oraz 73,9 mln zł zainwestowane w krótkoterminowe papiery wartościowe. Jednocześnie zadłużenie grupy kapitałowej tytułu kredytów i leasingu wynosiło 654,1 mln zł (z czego 477,1 mln zł to zobowiązania z tytułu leasingu wynikające ze standardu MSSF 16).

Pod koniec lutego Agora wspólnie z czeską spółką SFS Ventures podpisała umowę kupna Eurozetu - za 40 proc. jego udziałów zapłaciła ok. 130 mln zł, a do połowy 2022 roku będzie mogła kupić od wspólnika pozostałe. W połowie marca firma wraz ze swoimi spółkami zależnymi AMS i Helios zaczęła negocjacje z konsorcjum banków dotyczące kredytu o wartości do 500 mln zł.

Agora zwraca uwagę, że na jej wyniki rentowności w minionym kwartale wpłynęło 5,6 mln zł kosztów restrukturyzacji (głównie zwolnień grupowych w pionie druku), a rok wcześniej - 13,9 mln zł ze sprzedaży nieruchomości w Gdańsku i Warszawie, 1,4 mln zł rezerw na zwolnienia grupowe i 0,6 mln zł odpisu należności od Ruchu. Bez uwzględnienia tych czynników firma zgodnie z MSSF 16 zanotowała w pierwszym kwartale br. 1,1 mln zł zysku netto, 6,1 mln zł zysku operacyjnego i 43,5 mln zł zysku EBITDA.

W kinach Helios sprzedano w minionym kwartale 4,15 mln biletów (19 proc. więcej niż rok wcześniej), co przełożyło się na wzrost wpływów z ich sprzedaży o 15,8 proc. do 76,8 mln zł, ze sprzedaży barowej o 28,8 proc. do 30,9 mln zł oraz reklam kinowych o 9,5 proc. do 6,9 mln zł.

Przychody Wydawnictwa Agora zwiększyły się o 11,2 proc. do 11,9 mln zł, oficyna sprzedała 0,3 mln egz. książek oraz płyt z muzyką i filmami.

Koszty operacyjne według standardu MSSF 16 zwiększyły się o 35,7 proc. do 133,7 mln zł. Nakłady na usługi obce poszły w górę o 23,6 proc. do 61,8 mln zł, głównie wskutek wyższych czynszów za wynajem kin Helios i wyższych odpłatności dla producentów filmowych. Natomiast koszty wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych wzrosły o 21,9 proc. do 16,7 mln zł, m.in. w uwagi na otwarcie nowych kin Helios, rozwój działalności gastronomicznej i podwyższenie minimalnej stawki godzinowej z 13,7 zł do 14,7 zł.

Zysk EBITDA segmentu filmowo-książkowego według MSSF 16 wyniósł 45,1 mln zł, wobec 24,5 mln zł rok wcześniej.

Helios w ub.r. zainwestował w spółkę Foodio Concepts, która zaczęła uruchamiać lokale Papa Diego z potrawami meksykańskimi i Van Dog z hot-dogami. Obecnie działa 13 takich lokali w 7 miastach. Natomiast w kwietniu br. Helios uzyskał zgodę UOKiK-u na inwestycję w sieć burgerowni PasiBus.

W segmencie prasowym wpływy zmalały o 6,6 proc. do 46,4 mln zł, a koszty operacyjne o 10,7 proc. do 48,5 mln zł. Mocno zmalały przychody z czasopism: sprzedażowe o 21,6 proc. do 2,9 mln zł, a reklamowe o 14 proc. do 14,8 mln zł, co jest związane m.in. z zamknięciem przez Agorę jesienią ub.r. pism „Cztery Kąty”, „Ładny Dom”, „Dziecko” i „Niezbędnik Ogrodnika”.

W przypadku „Gazety Wyborczej” przychody sprzedażowe wzrosły o 7 proc. do 24,4 mln zł, a wpływy reklamowe spadły o 14 proc. do 14,8 mln zł. Wpływy sprzedażowe zwiększyły się dzięki wzrostowi sprzedaży prenumerat cyfrowych „GW”, z których na koniec ub.r. korzystało 170,5 tys. użytkowników.

Koszty wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych w tym pionie zmalały o 9,7 proc. do 23,4 mln zł, a reprezentacji i reklamy - o 20,4 proc. do 4,3 mln zł.

Pion prasowy Agory nadal notuje stratę EBITDA, przy czym w skali roku zmalała ona z 4,3 do 1,8 mln zł.

Zajmująca się reklamą zewnętrzną Grupa AMS zanotowała w zeszłym kwartale 35,9 mln zł wpływów (tyle samo co przed rokiem) oraz wzrost kosztów operacyjnych o 7,1 proc. do 34,8 mln zł. Według MSSF 16 wydatki na amortyzację zwiększyły się z 4,9 do 7 mln zł, a nakłady na utrzymanie systemu zmalały z 13,4 do 11,5 mln zł.

Zysk EBITDA nieznacznie zmalał - z 8,2 do 8,1 mln zł.

W pionie internetowym łącznie wpływy zmniejszyły się w skali roku o 6,5 proc. do 37,6 mln zł, a przychody reklamowe - o 4,7 proc. do 32,8 mln zł. Agora tłumaczy to niższymi przychodami reklamowymi grupy Gazeta.pl po zamknięciu w listopadzie ub.r. sieci afiliacyjnej Agora Performance.

Jednocześnie koszty operacyjne tego segmentu zmalały o 3,7 proc. do 36,2 mln zł, głównie dzięki spadkowi wydatków na wynagrodzenia o 10,4 proc. do 12,9 mln zł. Natomiast zysk EBITDA spadł z 3,8 do 2,8 mln zł.

Segment radiowy Agory zanotował spadek wpływów o 15 proc. do 22,1 mln zł, a jego przychody reklamowe zmalały o 18,8 proc. do 17,7 mln zł. Firma zaznacza, że cały rynek reklamy radiowej w Polsce stracił w minionym kwartale 5 proc.

Pion radiowy ograniczył wydatki na usług obce o 30,9 proc. do 7,6 mln zł. Natomiast koszty wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych wzrosły z 8,1 do 8,6 mln zł, a amortyzacji - z 1 do 1,7 mln zł (według MSSF 16).

Zgodnie z tym standardem zysk EBITDA zmalał w skali roku z 3,3 do 2,8 mln zł.

Z kolei w pionie poligraficznym wpływy zmalały o 9,2 proc. do 15,8 mln zł, a wydatki operacyjne zwiększyły się o 24,5 proc. do 23,9 mln zł, głównie w związku ze wzrostem nakładów ma materiały, energię i usługi produkcyjne o 20,5 proc. do 10,6 mln zł oraz kosztów restrukturyzacji z 1,4 do 4,9 mln zł.

Ta restrukturyzacja to zwolnienia grupowe osób zatrudnionych w drukarniach w Pile i Tychach, które do czerwca mają zostać zamknięte. W kwietniu pożegnano się ze 142 pracownikami.

Wynik EBITDA segmentu zmalał z 0,2 mln zł zysku do 6,6 mln zł straty.

Dołącz do dyskusji: Agora ze wzrostem wpływów o 11 proc. i 3,4 mln zł straty. Więcej z biletów, filmów i sprzedaży „Gazety Wyborczej”

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Krasawica
Strata w niczym nie zniechęca zarząd Agory przed wypłatą 23 mln zł dywidendy z kapitału zapasowego.
Jak wiadomo, nie pierwszy raz.
Tak trzymać, chłopaki (i dziewczyny).
odpowiedź
User
hehe
Strata w niczym nie zniechęca zarząd Agory przed wypłatą 23 mln zł dywidendy z kapitału zapasowego.
Jak wiadomo, nie pierwszy raz.
Tak trzymać, chłopaki (i dziewczyny).


ciekawe co banki na to, bo te wieczne straty i wypłaty dywidendy raczej nie gwarantują spłaty tych kilkuset milionów złotych kredytu.
odpowiedź
User
Sandzi
Cały czas im rośnie A wyniki NA minusie
odpowiedź