Agora po kupnie Eurozetu mocno rośnie w reklamie. Ponad 47 mln zł zysku w pierwszej połowie 2023 roku
W zeszłym kwartale grupa Agora osiągnęła wzrost przychodów o 24,9 proc. do 326,9 mln zł, a po przejęciu kontrolnego pakietu Eurozetu jej wpływy reklamowe poszły w górę o 40 proc. Firma drugi kwartał z rzędu zanotowała dodatnią rentowność netto, w całym półroczu jej zysk netto wyniósł 47,2 mln zł.
Przychody reklamowe grupy Agora w drugim kwartale zwiększyły się rok do roku o 40,2 proc. do 181,8 mln zł. W pionie radiowym nastąpił wzrost aż o 225,5 proc. do 71,6 mln zł, związany głównie z przejęciem kontrolnego pakietu udziałów Eurozetu.
Agora pod koniec lutego, po prawomocnym uchyleniu przez sąd zakazu wydanego przez prezesa UOKiK, za 9,17 mln euro przejęła od SFS Ventures 11 proc. udziałów Eurozetu, stając się większościowym udziałowcem nadawcy (ma 51 proc. jej kapiału).
Kwartalne przychody całego pionu radiowego grupy Agora poszły w górę z 27,5 do 80 mln zł. Przy sporo niższym wzroście kosztów operacyjnych (z 26,5 do 65,3 mln zł) zysk EBITDA poszybował z 3,3 do 19,3 mln zł, a zysk operacyjny - z 1 do 14,7 mln zł.
Z kolei przychody grupy Agora z reklam zewnętrznych w minionym kwartale poszły w górę o 12,5 proc. do 50,4 mln zł, głównie dzięki większej liczbie kampanii realizowanych na citylightach i nośnikach city transport. Za to w segmencie internetowym firmy wpływy z reklam zmalały o 13,5 proc. do 33,4 mln zł. - W największym stopniu o spadku przychodów reklamowych zdecydowała niższa sprzedaż reklam internetowych przez spółkę Yieldbird, głównie z powodu zmian w portfolio klientów, zmian wynikających z rozwijania współpracy w modelu SaaS oraz ograniczenia sprzedaży usług reklamowych - wyjaśniono w sprawozdaniu.
Wzrosty także w kinach Helios
Sprzedaż biletów do kin Helios przyniosła 42,1 mln zł (o 7,7 proc. więcej niż przed rokiem), a sprzedaż barowa w kinach - 25,1 mln zł (9,1 proc. w górę rok o roku). Natomiast przychody ze sprzedaży „Gazety Wyborczej”, czasopism, książek i płyt zwiększyły się o 2,1 proc. do 33,9 mln zł.
Wzrosty nastąpiły też w obszarze gastronomicznym obejmującym głównie sieć Pasibus (o 5,9 proc. do 10,7 mln zł), działalności filmowej (o 6,9 proc. do 3,1 mln zł) i kategorii określonej jako pozostała (o 26,9 proc. do 30,2 mln zł).
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
- Drugi kwartał tego roku potwierdza tendencję wzrostową w przychodach Grupy Agora. Wpłynęła na to dobra koniunktura na rynku reklamy, szczególnie widoczna w reklamie zewnętrznej, ale też – co bardzo nas cieszy – powrót kin do normalnego funkcjonowania. Zauważamy też pierwsze pozytywne efekty wspólnej oferty sprzedażowej Grupy Eurozet - komentuje w komunikacie Anna Kryńska-Godlewska, członkini zarządu Agory.
Wydatki operacyjne grupy Agora w drugim kwartale zwiększyły się znacząco słabiej niż wpływy - o 19,2 proc. do 326,2 mln zł. Kwotowo najmocniej wzrosły wydatki na usługi obce (z 87,9 do 112,5 mln zł) oraz koszy pracownicze (z 91,6 do 105 mln zł).
Kwartalny zysk EBITDA firmy poszedł w górę z 26,1 do 44,8 mln zł, wynik operacyjny - z 11,8 mln zł straty do 0,7 mln zł zysku, a wynik netto - z 17,6 mln zł straty do 12,5 mln zł zysku. Rentowność netto mocno poprawiły korzystne dla spółki zmiany kursów walutowych - w zeszłym kwartale zapewniły 28,5 mln zł wpływów, wobec 3 mln zł kosztów rok wcześniej.
- W ostatnim kwartale - jak wszyscy przedsiębiorcy - borykaliśmy się z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności, ale mimo to uzyskaliśmy wyraźną poprawę wyników rok do roku - podkreśla Anna Kryńska-Godlewska.
Agora z dwoma zyskownymi kwartałami, akcje o trzy czwarte droższe
W pierwszym kwartale br. grupa Agora przy wzroście wpływów o 16,9 proc. do 295,8 mln zł zwiększyła zysk EBITDA z 17,6 do 35,7 mln zł. Jej wynik netto poprawił się o 68 mln zł do 34,7 mln zł zysku.
W efekcie w całym półroczu firma osiągnęła wzrost przychodów o 20,9 proc. do 622,7 mln zł, spadek straty operacyjnej z 34,5 do 4,3 mln zł i poprawę rentowności netto z 50,7 mln zł straty do 47,2 mln zł zysku.
Poprzednio grupa Agora w 12 kwartałach z rzędu notowała straty netto, ponieważ zwłaszcza kina Helios i zajmująca się reklamą zewnętrzną grupa AMS mocno ucierpiały wskutek epidemii. W 2020 roku wpływy grupy Agora skurczyły się z 1,25 mld do 836,5 mln zł, a strata netto sięgnęła 130,2 mln zł. Rok później firma zanotowała 965,9 mln zł przychodów i 46,6 mln zł straty netto, a w ub.r. 1,11 mld zł wpływów i 105,7 mln zł straty netto.
W czwartek na koniec sesji giełdowej za akcję Agory płacono 8,30 zł, co daje kapitalizację w wysokości 392,2 mln zł. Od początku stycznia br. kurs spółki wzrósł o 73 proc.
Na początku lipca Agora sprzedała za 19,65 mln zł netto działkę z budynkiem w Tychach, w którym przez lata funkcjonowała drukarnia. Zaznaczono, że wpływ tej transakcji na skonsolidowany wynik operacyjny firmy w drugim kwartale br. może wynieść ok. 1,5 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Agora po kupnie Eurozetu mocno rośnie w reklamie. Ponad 47 mln zł zysku w pierwszej połowie 2023 roku