SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Agora z przekąsek w kinach Helios zarabia więcej niż ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” i w radiu (analiza)

W trzech kwartałach br. Agora osiągnęła duże wzrosty wpływów w kinach Helios, reklamie zewnętrznej i pionie internetowym (m.in. dzięki Yielbirdowi). Zwiększyły się przychody ze sprzedaży „Gazety Wyborczej”, a zmalały z reklam w niej. Po spadkowym półroczu w trzecim kwartale wzrosły wpływy w segmencie radiowym.

Zdecydowanie największym pionem operacyjnym grupy Agora - zarówno pod względem przychodów, jak i zysku EBITDA, jest segment filmowo-książkowym. W trzech kwartałach br. jego wpływy wrosły w skali roku o 31,1 proc. do 364,6 mln zł, a w samym minionym kwartale - o 28,6 proc. do 122,6 mln zł.

9,7 mln biletów sprzedanych w kinach Helios

W kinach Helios w ujęciu trzech kwartałów przychody ze sprzedaży biletów poszły w górę o 14,5 proc. do 179 mln zł, ze sprzedaży barowej - o 31,2 proc. do 77,3 mln zł, a z emisji reklam - o 13,6 proc. do 22,5 mln zł. W trzech kwartałach br. sprzedano w Heliosie 9,7 mln biletów (18,5 proc. więcej niż rok wcześniej), a tylko w minionym kwartale - 3,4 mln (po wzroście o 20,5 proc. w skali roku). Agora podkreśla, że to wyższe wzrosty niż w przypadku łącznej frekwencji w kinach, która według Boxoffice.pl poszła w górę o 4,5 proc. (według metodologii serwisu w kinach Helios wzrost wyniósł 12,6 proc.).

Na koniec września do Heliosa należało 48 kin. W br. zostanie uruchomione jeszcze jedno (w Legionowie), w przyszłym roku mają zostać uruchomione trzy (w Żorach, Ostrowie Wielkopolskim i Opolu), a w 2021 roku dwa (w Koszalinie i Pile). Jednocześnie firma przebudowuje niektóre sale do wyższego standardu Helios Dream. Przez minione 17 miesięcy uruchomiono 10 takich sal. W salach Helios Dream przeciętna cena biletu to 27 zł.

Przychody spółki Next Film zajmującej się koprodukcją i dystrybucją filmów w trzech kwartałach br. wyniosły 37,1 mln zł, ponad cztery razy więcej niż przed rokiem (8,8 mln zł). Firma w br. wprowadziła do kin sześć filmów: „Underdog”, „Kogel Mogel - Miszmasz”, „Całe szczęście”, „Słodki koniec dnia”, „Na bank się uda” oraz „Piłsudski”. Ten drugi obejrzało w kinach prawie 2,4 mln osób.

Natomiast przychody Wydawnictwa Agora zwiększyły się w skali roku o 16,4 proc. do 32,6 mln zł i w trzech kwartałach br. Oficyna sprzedała w tym okresie ok. 0,9 mln egz. książek, płyt CD i DVD.

Z kolei koszty operacyjne pionu filmowo-książkowego od stycznia do września br. wyniosły 342,1 mln zł, o 29,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Według nowego standardu rachunkowości MSSF 16 wydatki na usługi obce zmalały o 0,9 proc. do 128,9 proc., natomiast na amortyzację zwiększyły się aż o 180,6 proc. do 62,3 mln zł.

Natomiast koszty wynagrodzeń i innych świadczeń pracowniczych poszły w górę o 33,9 proc. do 51,7 mln zł („wynikały one przede wszystkim ze wzrostu zatrudnienia związanego z większą liczbą kin sieci Helios, wzrostu minimalnej stawki godzinowej z 13,7 zł do 14,7 zł oraz z rozwoju działalności na rynku gastronomicznym”), a materiałów, energii oraz wartości sprzedanych towarów i materiałów - o 43,7 proc. do 35,5 mln zł („wynikało z wyższej sprzedaży w barach kinowych, zwiększenia liczby obiektów w sieci kin Helios oraz rozwoju działalności na rynku gastronomicznym”).

Dzięki uwzględnieniu standardu MSFF 16 mocno wzrosły wskaźniki rentowności tego pionu: zysk operacyjny EBIT o 90 proc. do 26,6 mln zł, marża EBITDA o 11,3 pkt proc. do 24,5 proc., a zysk EBITDA o 142,4 proc. do 89,2 mln zł. Według poprzedniego standardu zysk EBIT zwiększył się o 60,7 proc. do 22,5 mln zł, a zysk EBITDA o 26,9 proc. do 46,7 mln zł.

Papa Diego i Van Dog na razie na minusie

Od jesieni ub.r. należąca do Heliosa spółka Foodio Concepts rozwija sieć lokali gastronomicznych Papa Diego i Van Dog, natomiast wiosną ub.r. Helios zainwestował 10 mln zł we właściciela sieci Pasibus.

Na koniec września działało 12 lokali Papa Diego, cztery sieci Van Dog i cztery lokale Pasibus stworzone we współpracy z Heliosem. Na bieżący kwartał zaplanowano uruchomienie czterech lokali Pasibus i dwóch Papa Diego.

W sprawozdaniu Agory zaznaczono, że działalność Foodio Concepts miała negatywny wpływ na rentowność segmentu filmowo-książkowego. - Głównie ze względu na fakt, że w obecnej, początkowej fazie rozwoju tego przedsięwzięcia koszty związane z uruchamianiem kolejnych lokali gastronomicznych przewyższają przychody generowane przez tą działalność - wyjaśniono.

8 proc. więcej ze sprzedaży „Gazety Wyborczej”, mniej z magazynów i reklam

W segmencie prasowym, do którego w br. włączono klasyfikowaną wcześniej jako osobny pion działalność poligraficzną, Agora w trzech kwartałach zanotowała spadek przychodów o 9,4 proc. do 190,6 mln zł, a tylko w minionym kwartale - o 9,6 proc. do 63,2 mln zł.

W górę poszły jedynie wpływy ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” - w ujęciu trzech kwartałach o 8,4 proc. do 72 mln zł. W sierpniu br. średnia sprzedaż ogółem „GW” wynosiła 84 572 egz., o 5,5 proc. mniej niż rok wcześniej (dane ZKDP). Natomiast portal Wyborcza.pl we wrześniu zanotował 6,96 mln realnych użytkowników i 64,46 mln odsłon (według badania Gemius/PBI).

W serwisach internetowych „GW” od 2014 roku obowiązuje subskrypcyjny model dostępu do treści. Na koniec września br. korzystało z niego 200 tys. użytkowników, wobec 170,5 tys. na koniec ub.r. Z kolei większość wydań drukowanych „Gazety Wyborczej” z początkiem listopada br. zdrożała o 50 groszy, a poprzednią podwyżkę wprowadzono rok wcześniej.

Natomiast przychody „Gazety Wyborczej” ze sprzedaży reklam zmalały o 10,4 proc. do 52,4 mln zł w trzech kwartałach br. Jeszcze mocniej skurczyły się wpływy z magazynów: ze sprzedaży o 22,3 proc. do 8,7 mln zł, a z reklam o 36,4 proc. do 9,6 mln zł. Jest to związane z faktem, że w październiku ub.r. Agora zakończyła wydawanie magazynów „Cztery Kąty”, „Ładny Dom”, „Dziecko” i „Niezbędnik Ogrodnika”.

Działalność poligraficzna firmy zanotowała spadek wpływów o 24,3 proc. do 36,7 mln zł. Z końcem czerwca br. Agora zamknęła drukarnie w Tychach i Pile, wcześniej zwalniając z nich 147 pracowników. Obecnie przygotowuje się do sprzedaży nieruchomości, w których działały drukarnie.

Koszty operacyjne pionu prasowego zmalały o 14,4 proc. do 202,6 mln zł od stycznia do września br. Przede wszystkim zmalały wydatki na materiały, energię oraz wartość sprzedanych towarów i materiałów (o 12,9 proc. do 64,2 mln zł) oraz wynagrodzenia i inne świadczenia pracownicze (o 8,3 proc. do 80,7 mln zł). Nieco więcej wydano natomiast na amortyzację (wzrost o 1,6 proc. do 6,4 mln zł) oraz reklamę i reprezentację (o 0,5 proc. do 20,3 mln zł), a dużo więcej na restrukturyzację (o 36,1 proc. do 4,9 proc.).

Mimo dużej poprawy wskaźniki rentowności pionu prasowego nie przekroczyły zera. Strata EBIT zmniejszyła się z 26,3 do 12 mln zł, a strata EBITDA - z 20 do 5,6 mln zł.

AMS zyskuje po przejęciu Piano Group

W pionie reklamy zewnętrznej przychody w trzech kwartałach br. zwiększyły się w skali roku o 6,8 proc. do 128,7 mln zł, a w samym trzecim kwartale - o 12,9 proc. do 42,1 mln zł. Większy wzrost w zeszłym kwartale wynika m.in. z tego, że od połowy lipca uwzględniane są wyniki spółki Piano Group - operatora sieci MoveTV obejmującej ponad 900 ekranów w 191 klubach fitness w całym kraju - której 60 proc. udziałów przejęła należąca do Agory firma AMS. Na razie AMS zapłacił 6,5 mln zł zaliczki.

Agora w sprawozdaniu podkreśla też dużą liczbę kampanii na nośnikach citylight premium i cyfrowych oraz pozytywny wpływ kampanii przed wyborami parlamentarnymi.

Koszty operacyjne segmentu outdoorowego zwiększyły się znacznie słabiej od wpływów - o 5,7 proc. do 110,2 mln zł. Dzięki temu polepszyła się zyskowność: zysk EBIT wzrósł o 14,2 proc. do 18,5 mln zł, a zysk EBITDA o 32,5 proc. do 40,8 mln zł.

Pion internetowy napędzany przez Yieldbird

W pionie internetowym przychody od stycznia do września br. wpływy wyniosły 134,3 mln zł (6,2 proc. więcej niż rok wcześniej), a w samym trzecim kwartale br. wzrosły w skali roku o 21,1 proc. do 48,2 proc.

- Głównym czynnikiem odpowiadającym za wzrost wpływów segmentu były istotnie wyższe przychody ze sprzedaży reklam wypracowane przez spółkę Yieldbird oraz konsolidacja metodą pełną od września 2019 r. spółki Online Technologies HR - wyliczono w raporcie Agory. Kontrolny pakiet udziałów Online Technologies HR firma kupiła we wrześniu br., płacąc 7,7 mln zł.

Agora zaznaczyła, że negatywnie na przychody pionu internetowego wpłynęły zamknięcie sieci Agora Performance w listopadzie ub.r. oraz niższe wpływy Goldenline i Domiporta.

Koszty operacyjne segmentu internetowego wzrosły bardziej od wpływów - o 9,3 proc. do 124,4 mln zł w trzech kwartałach br., a o 25,3 proc. do 44,6 mln zł w minionym kwartale.

Kwotowo najmocniej w górę poszły wydatki na usługi obce - o 25,2 proc. do 70,5 mln zł od stycznia do września br., a o 52 proc. do 26,3 mln zł w trzecim kwartale. - Największy wpływ na zwiększenie wydatków na usługi obce miały wyższe koszty dzierżawy powierzchni reklamowych w spółce Yieldbird - wyjaśniono w sprawozdaniu Agory.

Za to nakłady na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze zmalały o 8,5 proc. do 37,8 mln zł w trzech kwartałach br. To głównie efekt zmniejszenia zatrudnienia etatowego w pionie Gazeta.pl oraz w spółce Goldenline.

W ujęciu trzech kwartałów zysk EBIT zmniejszył się o 22 proc. do 9,9 mln zł, a zysk EBITDA o 8 proc. do 15 mln zł.

Radio po półroczu spadków ze wzrostem wpływów w trzecim kwartale

Segment radiowy Agory w minionym kwartale osiągnął wzrost przychodów o 12,8 proc. do 25,6 mln zł, ale z racji spadków w pierwszej połowie roku w ujęciu trzech kwartałów wpływy zmalały o 3 proc. do 75,6 mln zł.

Firma w sprawozdaniu zauważa, że jest to zgodne ze zmianą koniunktury na całym rynku reklamy radiowej: w pierwszym półroczu jego wartość zmalała o 1,3 proc. do 338 mln zł (według danych Starcomu), za to w trzecim kwartale nastąpił wzrost o 11,7 proc.

Do Agory należą cztery rozgłośnie. Według badania Radio Track w trzecim kwartale br. Radio Złote Przeboje miało 3 proc. udziału w rynku słuchalności, TOK FM - 1,9 proc., Radio Pogoda - 1 proc., a Rock Radio - 0,4 proc.

Natomiast wydatki operacyjne pionu radiowego w trzech kwartałach br. wyniosły 68,3 mln zł, o 0,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Nakłady na usług obce zmalały o 18 proc. do 25 mln zł, na amortyzację zwiększyły się o 76,7 proc. do 5,3 mln zł, na reprezentację i reklamę o 35 proc. do 8,1 mln zł, a na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze o 6,3 proc. do 25,2 mln zł.

W ujęciu trzech kwartałów zysk EBIT zmalał z 9,9 do 7,3 mln zł, a zysk EBITDA z 12,9 do 12,6 mln zł, natomiast tylko w minionym kwartale ten pierwszy wskaźnik wzrósł z 1,8 do 2,6 mln zł, a drugi z 2,8 do 4,4 mln zł.

Agora z serią przejęć, negocjuje kredyt

W lutym br. Agora za 130,7 mln zł kupiła 40 proc. udziałów Eurozetu (nadawcy m.in. Radia ZET), w ramach umowy zyskała też możliwość przejęcia do 2022 roku pozostałych 60 proc. jego udziałów od czeskiej spółki SFS Ventures. Wykorzystała do tego 75 mln zł z limitu kredytowego uzyskanego w maju 2017 roku. Postępowanie w sprawie tej transakcji podjął UOKiK. W październiku Agora złożyła do UOKiK-u wniosek o zgodę na kupno pozostałych 60 proc. udziałów Eurozetu.

Jesienią ub.r. i w czerwcu br. Agora wzięła udział w dwóch rundach finansowania czeskiej spółki ROI Hunter zajmującej się marketingiem internetowym. W efekcie przejęła 24 proc. jej udziałów za ok. 4,4 mln euro. Ponadto w br. przejęła pakiety udziałów Online Technologies HR i Piano Group.

Od marca Agora razem ze swoimi spółkami zależnymi AMS i Helios prowadzi negocjacje z konsorcjum banków dotyczące kredytu o wartości do 500 mln zł.

Łącznie Agora w trzecim kwartale br. zanotowała wzrost wpływów ze sprzedaży o 13,3 proc. do 293,3 mln zł oraz 3,1 mln zł straty netto, a od stycznia do września br. - 871,5 mln zł (9,6 proc. więcej niż rok wcześniej) i 13,1 mln zł straty netto (wobec 7,1 mln zł zysku przed rokiem).

Dołącz do dyskusji: Agora z przekąsek w kinach Helios zarabia więcej niż ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” i w radiu (analiza)

20 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Krasavcyk
Tytuł artykułu, to pojazd roku
odpowiedź
User
Tomek
Czyli popcorn wiecej warty niz bazgroly Adasia?
odpowiedź
User
kolp
wyglada na to ze lepiej wychodzi sie na sprzedazy frytek niz ideolo..
odpowiedź