Agora z przekąsek w kinach Helios zarabia więcej niż ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” i w radiu (analiza)
W trzech kwartałach br. Agora osiągnęła duże wzrosty wpływów w kinach Helios, reklamie zewnętrznej i pionie internetowym (m.in. dzięki Yielbirdowi). Zwiększyły się przychody ze sprzedaży „Gazety Wyborczej”, a zmalały z reklam w niej. Po spadkowym półroczu w trzecim kwartale wzrosły wpływy w segmencie radiowym.
Zdecydowanie największym pionem operacyjnym grupy Agora - zarówno pod względem przychodów, jak i zysku EBITDA, jest segment filmowo-książkowym. W trzech kwartałach br. jego wpływy wrosły w skali roku o 31,1 proc. do 364,6 mln zł, a w samym minionym kwartale - o 28,6 proc. do 122,6 mln zł.
9,7 mln biletów sprzedanych w kinach Helios
W kinach Helios w ujęciu trzech kwartałów przychody ze sprzedaży biletów poszły w górę o 14,5 proc. do 179 mln zł, ze sprzedaży barowej - o 31,2 proc. do 77,3 mln zł, a z emisji reklam - o 13,6 proc. do 22,5 mln zł. W trzech kwartałach br. sprzedano w Heliosie 9,7 mln biletów (18,5 proc. więcej niż rok wcześniej), a tylko w minionym kwartale - 3,4 mln (po wzroście o 20,5 proc. w skali roku). Agora podkreśla, że to wyższe wzrosty niż w przypadku łącznej frekwencji w kinach, która według Boxoffice.pl poszła w górę o 4,5 proc. (według metodologii serwisu w kinach Helios wzrost wyniósł 12,6 proc.).
Na koniec września do Heliosa należało 48 kin. W br. zostanie uruchomione jeszcze jedno (w Legionowie), w przyszłym roku mają zostać uruchomione trzy (w Żorach, Ostrowie Wielkopolskim i Opolu), a w 2021 roku dwa (w Koszalinie i Pile). Jednocześnie firma przebudowuje niektóre sale do wyższego standardu Helios Dream. Przez minione 17 miesięcy uruchomiono 10 takich sal. W salach Helios Dream przeciętna cena biletu to 27 zł.
Przychody spółki Next Film zajmującej się koprodukcją i dystrybucją filmów w trzech kwartałach br. wyniosły 37,1 mln zł, ponad cztery razy więcej niż przed rokiem (8,8 mln zł). Firma w br. wprowadziła do kin sześć filmów: „Underdog”, „Kogel Mogel - Miszmasz”, „Całe szczęście”, „Słodki koniec dnia”, „Na bank się uda” oraz „Piłsudski”. Ten drugi obejrzało w kinach prawie 2,4 mln osób.
Natomiast przychody Wydawnictwa Agora zwiększyły się w skali roku o 16,4 proc. do 32,6 mln zł i w trzech kwartałach br. Oficyna sprzedała w tym okresie ok. 0,9 mln egz. książek, płyt CD i DVD.
Z kolei koszty operacyjne pionu filmowo-książkowego od stycznia do września br. wyniosły 342,1 mln zł, o 29,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Według nowego standardu rachunkowości MSSF 16 wydatki na usługi obce zmalały o 0,9 proc. do 128,9 proc., natomiast na amortyzację zwiększyły się aż o 180,6 proc. do 62,3 mln zł.
Natomiast koszty wynagrodzeń i innych świadczeń pracowniczych poszły w górę o 33,9 proc. do 51,7 mln zł („wynikały one przede wszystkim ze wzrostu zatrudnienia związanego z większą liczbą kin sieci Helios, wzrostu minimalnej stawki godzinowej z 13,7 zł do 14,7 zł oraz z rozwoju działalności na rynku gastronomicznym”), a materiałów, energii oraz wartości sprzedanych towarów i materiałów - o 43,7 proc. do 35,5 mln zł („wynikało z wyższej sprzedaży w barach kinowych, zwiększenia liczby obiektów w sieci kin Helios oraz rozwoju działalności na rynku gastronomicznym”).
Dzięki uwzględnieniu standardu MSFF 16 mocno wzrosły wskaźniki rentowności tego pionu: zysk operacyjny EBIT o 90 proc. do 26,6 mln zł, marża EBITDA o 11,3 pkt proc. do 24,5 proc., a zysk EBITDA o 142,4 proc. do 89,2 mln zł. Według poprzedniego standardu zysk EBIT zwiększył się o 60,7 proc. do 22,5 mln zł, a zysk EBITDA o 26,9 proc. do 46,7 mln zł.
Papa Diego i Van Dog na razie na minusie
Od jesieni ub.r. należąca do Heliosa spółka Foodio Concepts rozwija sieć lokali gastronomicznych Papa Diego i Van Dog, natomiast wiosną ub.r. Helios zainwestował 10 mln zł we właściciela sieci Pasibus.
Na koniec września działało 12 lokali Papa Diego, cztery sieci Van Dog i cztery lokale Pasibus stworzone we współpracy z Heliosem. Na bieżący kwartał zaplanowano uruchomienie czterech lokali Pasibus i dwóch Papa Diego.
W sprawozdaniu Agory zaznaczono, że działalność Foodio Concepts miała negatywny wpływ na rentowność segmentu filmowo-książkowego. - Głównie ze względu na fakt, że w obecnej, początkowej fazie rozwoju tego przedsięwzięcia koszty związane z uruchamianiem kolejnych lokali gastronomicznych przewyższają przychody generowane przez tą działalność - wyjaśniono.
8 proc. więcej ze sprzedaży „Gazety Wyborczej”, mniej z magazynów i reklam
W segmencie prasowym, do którego w br. włączono klasyfikowaną wcześniej jako osobny pion działalność poligraficzną, Agora w trzech kwartałach zanotowała spadek przychodów o 9,4 proc. do 190,6 mln zł, a tylko w minionym kwartale - o 9,6 proc. do 63,2 mln zł.
W górę poszły jedynie wpływy ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” - w ujęciu trzech kwartałach o 8,4 proc. do 72 mln zł. W sierpniu br. średnia sprzedaż ogółem „GW” wynosiła 84 572 egz., o 5,5 proc. mniej niż rok wcześniej (dane ZKDP). Natomiast portal Wyborcza.pl we wrześniu zanotował 6,96 mln realnych użytkowników i 64,46 mln odsłon (według badania Gemius/PBI).
W serwisach internetowych „GW” od 2014 roku obowiązuje subskrypcyjny model dostępu do treści. Na koniec września br. korzystało z niego 200 tys. użytkowników, wobec 170,5 tys. na koniec ub.r. Z kolei większość wydań drukowanych „Gazety Wyborczej” z początkiem listopada br. zdrożała o 50 groszy, a poprzednią podwyżkę wprowadzono rok wcześniej.
Natomiast przychody „Gazety Wyborczej” ze sprzedaży reklam zmalały o 10,4 proc. do 52,4 mln zł w trzech kwartałach br. Jeszcze mocniej skurczyły się wpływy z magazynów: ze sprzedaży o 22,3 proc. do 8,7 mln zł, a z reklam o 36,4 proc. do 9,6 mln zł. Jest to związane z faktem, że w październiku ub.r. Agora zakończyła wydawanie magazynów „Cztery Kąty”, „Ładny Dom”, „Dziecko” i „Niezbędnik Ogrodnika”.
Działalność poligraficzna firmy zanotowała spadek wpływów o 24,3 proc. do 36,7 mln zł. Z końcem czerwca br. Agora zamknęła drukarnie w Tychach i Pile, wcześniej zwalniając z nich 147 pracowników. Obecnie przygotowuje się do sprzedaży nieruchomości, w których działały drukarnie.
Koszty operacyjne pionu prasowego zmalały o 14,4 proc. do 202,6 mln zł od stycznia do września br. Przede wszystkim zmalały wydatki na materiały, energię oraz wartość sprzedanych towarów i materiałów (o 12,9 proc. do 64,2 mln zł) oraz wynagrodzenia i inne świadczenia pracownicze (o 8,3 proc. do 80,7 mln zł). Nieco więcej wydano natomiast na amortyzację (wzrost o 1,6 proc. do 6,4 mln zł) oraz reklamę i reprezentację (o 0,5 proc. do 20,3 mln zł), a dużo więcej na restrukturyzację (o 36,1 proc. do 4,9 proc.).
Mimo dużej poprawy wskaźniki rentowności pionu prasowego nie przekroczyły zera. Strata EBIT zmniejszyła się z 26,3 do 12 mln zł, a strata EBITDA - z 20 do 5,6 mln zł.
AMS zyskuje po przejęciu Piano Group
W pionie reklamy zewnętrznej przychody w trzech kwartałach br. zwiększyły się w skali roku o 6,8 proc. do 128,7 mln zł, a w samym trzecim kwartale - o 12,9 proc. do 42,1 mln zł. Większy wzrost w zeszłym kwartale wynika m.in. z tego, że od połowy lipca uwzględniane są wyniki spółki Piano Group - operatora sieci MoveTV obejmującej ponad 900 ekranów w 191 klubach fitness w całym kraju - której 60 proc. udziałów przejęła należąca do Agory firma AMS. Na razie AMS zapłacił 6,5 mln zł zaliczki.
Agora w sprawozdaniu podkreśla też dużą liczbę kampanii na nośnikach citylight premium i cyfrowych oraz pozytywny wpływ kampanii przed wyborami parlamentarnymi.
Koszty operacyjne segmentu outdoorowego zwiększyły się znacznie słabiej od wpływów - o 5,7 proc. do 110,2 mln zł. Dzięki temu polepszyła się zyskowność: zysk EBIT wzrósł o 14,2 proc. do 18,5 mln zł, a zysk EBITDA o 32,5 proc. do 40,8 mln zł.
Pion internetowy napędzany przez Yieldbird
W pionie internetowym przychody od stycznia do września br. wpływy wyniosły 134,3 mln zł (6,2 proc. więcej niż rok wcześniej), a w samym trzecim kwartale br. wzrosły w skali roku o 21,1 proc. do 48,2 proc.
- Głównym czynnikiem odpowiadającym za wzrost wpływów segmentu były istotnie wyższe przychody ze sprzedaży reklam wypracowane przez spółkę Yieldbird oraz konsolidacja metodą pełną od września 2019 r. spółki Online Technologies HR - wyliczono w raporcie Agory. Kontrolny pakiet udziałów Online Technologies HR firma kupiła we wrześniu br., płacąc 7,7 mln zł.
Agora zaznaczyła, że negatywnie na przychody pionu internetowego wpłynęły zamknięcie sieci Agora Performance w listopadzie ub.r. oraz niższe wpływy Goldenline i Domiporta.
Koszty operacyjne segmentu internetowego wzrosły bardziej od wpływów - o 9,3 proc. do 124,4 mln zł w trzech kwartałach br., a o 25,3 proc. do 44,6 mln zł w minionym kwartale.
Kwotowo najmocniej w górę poszły wydatki na usługi obce - o 25,2 proc. do 70,5 mln zł od stycznia do września br., a o 52 proc. do 26,3 mln zł w trzecim kwartale. - Największy wpływ na zwiększenie wydatków na usługi obce miały wyższe koszty dzierżawy powierzchni reklamowych w spółce Yieldbird - wyjaśniono w sprawozdaniu Agory.
Za to nakłady na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze zmalały o 8,5 proc. do 37,8 mln zł w trzech kwartałach br. To głównie efekt zmniejszenia zatrudnienia etatowego w pionie Gazeta.pl oraz w spółce Goldenline.
W ujęciu trzech kwartałów zysk EBIT zmniejszył się o 22 proc. do 9,9 mln zł, a zysk EBITDA o 8 proc. do 15 mln zł.
Radio po półroczu spadków ze wzrostem wpływów w trzecim kwartale
Segment radiowy Agory w minionym kwartale osiągnął wzrost przychodów o 12,8 proc. do 25,6 mln zł, ale z racji spadków w pierwszej połowie roku w ujęciu trzech kwartałów wpływy zmalały o 3 proc. do 75,6 mln zł.
Firma w sprawozdaniu zauważa, że jest to zgodne ze zmianą koniunktury na całym rynku reklamy radiowej: w pierwszym półroczu jego wartość zmalała o 1,3 proc. do 338 mln zł (według danych Starcomu), za to w trzecim kwartale nastąpił wzrost o 11,7 proc.
Do Agory należą cztery rozgłośnie. Według badania Radio Track w trzecim kwartale br. Radio Złote Przeboje miało 3 proc. udziału w rynku słuchalności, TOK FM - 1,9 proc., Radio Pogoda - 1 proc., a Rock Radio - 0,4 proc.
Natomiast wydatki operacyjne pionu radiowego w trzech kwartałach br. wyniosły 68,3 mln zł, o 0,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Nakłady na usług obce zmalały o 18 proc. do 25 mln zł, na amortyzację zwiększyły się o 76,7 proc. do 5,3 mln zł, na reprezentację i reklamę o 35 proc. do 8,1 mln zł, a na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze o 6,3 proc. do 25,2 mln zł.
W ujęciu trzech kwartałów zysk EBIT zmalał z 9,9 do 7,3 mln zł, a zysk EBITDA z 12,9 do 12,6 mln zł, natomiast tylko w minionym kwartale ten pierwszy wskaźnik wzrósł z 1,8 do 2,6 mln zł, a drugi z 2,8 do 4,4 mln zł.
Agora z serią przejęć, negocjuje kredyt
W lutym br. Agora za 130,7 mln zł kupiła 40 proc. udziałów Eurozetu (nadawcy m.in. Radia ZET), w ramach umowy zyskała też możliwość przejęcia do 2022 roku pozostałych 60 proc. jego udziałów od czeskiej spółki SFS Ventures. Wykorzystała do tego 75 mln zł z limitu kredytowego uzyskanego w maju 2017 roku. Postępowanie w sprawie tej transakcji podjął UOKiK. W październiku Agora złożyła do UOKiK-u wniosek o zgodę na kupno pozostałych 60 proc. udziałów Eurozetu.
Jesienią ub.r. i w czerwcu br. Agora wzięła udział w dwóch rundach finansowania czeskiej spółki ROI Hunter zajmującej się marketingiem internetowym. W efekcie przejęła 24 proc. jej udziałów za ok. 4,4 mln euro. Ponadto w br. przejęła pakiety udziałów Online Technologies HR i Piano Group.
Od marca Agora razem ze swoimi spółkami zależnymi AMS i Helios prowadzi negocjacje z konsorcjum banków dotyczące kredytu o wartości do 500 mln zł.
Łącznie Agora w trzecim kwartale br. zanotowała wzrost wpływów ze sprzedaży o 13,3 proc. do 293,3 mln zł oraz 3,1 mln zł straty netto, a od stycznia do września br. - 871,5 mln zł (9,6 proc. więcej niż rok wcześniej) i 13,1 mln zł straty netto (wobec 7,1 mln zł zysku przed rokiem).
Dołącz do dyskusji: Agora z przekąsek w kinach Helios zarabia więcej niż ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” i w radiu (analiza)