Rosną wpływy Agory z Heliosa, AMS, Yieldbirda i sprzedaży "GW". Strata wskutek zmiany rachunkowości
W trzecim kwartale br. Agora zanotowała wzrost wpływów ze sprzedaży o 13,3 proc. do 293,3 mln zł oraz 3,1 mln zł straty netto. Mocno wzrosły przychody firmy z kin Helios, AMS prasy i Next Film, a duży spadek nastąpił w pionie poligraficznym.
Przychody grupy kapitałowej Agora z usług reklamowych w minionym kwartale wyniosły 134,1 mln zł, co wobec 122,3 mln zł rok wcześnie oznacza wzrost o 9,6 proc.
Jeszcze mocniej zwiększyły się wpływy pozareklamowe w kinach Helios: z biletów o 14,5 proc. do 63 mln zł, a ze sprzedaży barowej o 35,1 proc. do 28,5 mln zł. Natomiast przychody z działalności filmowej podskoczyły z 1,7 do 4,4 mln zł, a ze sprzedaży wydawnictw zwiększyły się o 6,8 proc. do 31,4 mln zł.
Natomiast przychody z działalności poligraficznej skurczyły się w dół o 31,7 proc. do 11,2 mln zł. W połowie br. Agora zamknęła swoje drukarnie w Pile i Tychach, w ramach zwolnień grupowych pożegnała się z ich 147 pracownikami. Obecnie przygotowuje się do sprzedaży nieruchomości po obu zakładach.
- To był świetny kwartał dla Grupy Agora. Wszystkie nasze największe biznesy wypracowały wyższe przychody i lepsze wyniki operacyjne. Sukces modelu subskrypcyjnego „Gazety Wyborczej” potwierdzają zarówno rekordowa liczba ponad 200 tys. prenumerat cyfrowych, jak i systematycznie rosnące wpływy ze sprzedaży treści Wyborcza.pl - komentuje prezes Agory Bartosz Hojka.
Wynik netto w dół wskutek MSSF 16
W trzech kwartałach br. grupa Agora zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych o 9,6 proc. do 871,5 mln zł. Jednocześnie jej koszty operacyjne zwiększyły się o 7,8 proc. do 871,9 mln zł. W efekcie wynik operacyjny poprawił się z 13,8 mln zł straty do 0,4 mln zł straty.
Mocno wzrosły natomiast koszty finansowe, głównie wskutek wdrożenia nowego standardu rachunkowości MSSF 16. W pierwszych trzech kwartałach ub.r. firma miała 25,8 mln zł wpływów finansowych (głównie dzięki 26,7 mln zł ze sprzedaży ponad 40 proc. udziałów Stopklatki), a od stycznia do września br. - 14,6 mln zł kosztów finansowych. W konsekwencji wynik netto Agory zmniejszył się z 7,1 mln zł zysku do 13,1 mln zł straty.
Firma w komunikacie prasowym podkreśla, że bez uwzględnienia MSSF 16 w minionym kwartale jej zysk EBITDA wyniósł 27,8 mln zł, zysk operacyjny - 6,2 mln zł, a zysk netto - 7,5 mln zł.
Ubyło 229 etatów, ale więcej na wynagrodzenia
Wydatki Agory na usługi obce w minionym kwartale wzrosły o 2,8 proc. do 105,3 mln zł, natomiast w ujęciu trzech kwartałów zmalały o 0,1 proc. do 311,1 mln zł.
- Ta pozycja kosztowa istotnie wzrosła w segmencie Film i Książka ze względu na wyższe koszty czynszów w kinach, odpłatności za kopie filmowe oraz koszty związane z działalnością gastronomiczną i filmową. Segment Internet odnotował zwiększenie kosztu usług obcych o 52 proc. do kwoty 26,3 mln zł, co było związane z wyższymi nakładami na dzierżawę powierzchni reklamowych, głównie przez spółkę Yieldbird - opisano w sprawozdaniu firmy.
Nakłady na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze zwiększyły się o 2,4 proc. do 247,2 mln zł w trzech kwartałach br., a o 2,6 proc. do 78,8 mln zł w samym minionym kwartale. - Największy wzrost tej kategorii wydatków miał miejsce w segmencie Film i Książka w związku z rozwojem sieci Helios oraz działalności gastronomicznej, a ich ograniczenie nastąpiło w pozostałych segmentach operacyjnych Grupy Agora i związane było głównie z niższym zatrudnieniem etatowym - komentuje to Agora.
Na koniec września stałe zatrudnienie w firmie wynosiło 2 514 etatów, o 229 mniej niż rok wcześniej. - Spadek ten wynika głównie z niższego zatrudnienia w zrestrukturyzowanej działalności poligraficznej oraz działalności prasowej, także w segmencie Internet i w pionach wspomagających. Wzrost zatrudnienia miał natomiast miejsce w segmencie Film i Książka - opisano w sprawozdaniu.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Dużo więcej niż rok wcześniej firma wydała na amortyzację (wzrost o 78,4 proc. do 115,8 mln zł w trzech kwartałach br.) oraz reklamę i reprezentację (49,8 mln zł, po wzroście o 12,4 proc.).
Agora z serią przejęć, negocjuje kredyt
W lutym br. Agora za 130,7 mln zł kupiła 40 proc. udziałów Eurozetu (nadawcy m.in. Radia ZET), w ramach umowy zyskała też możliwość przejęcia do 2022 roku pozostałych 60 proc. jego udziałów od czeskiej spółki SFS Ventures. Wykorzystała do tego 75 mln zł z limitu kredytowego uzyskanego w maju 2017 roku. Postępowanie w sprawie tej transakcji podjął UOKiK. W październiku Agora złożyła do UOKiK-u wniosek o zgodę na kupno pozostałych 60 proc. udziałów Eurozetu.
Jesienią ub.r. i w czerwcu br. Agora wzięła udział w dwóch rundach finansowania czeskiej spółki ROI Hunter zajmującej się marketingiem internetowym. W efekcie przejęła 24 proc. jej udziałów za ok. 4,4 mln euro. We wrześniu skorzystała z oferty kupna za 7,7 mln zł 32 proc. akcji spółki Online Technologies HR, dzięki czemu ma już 79,8 proc. jej kapitału.
Natomiast w połowie lipca należąca do Agory spółka AMS przejęła 60 proc. udziałów spółki Piano Group, operatora sieci MoveTV obejmującej ponad 900 ekranów w 191 klubach fitness w całej Polsce. Zapłaciła na razie 6,5 mln zł zaliczki.
Od marca Agora razem ze swoimi spółkami zależnymi AMS i Helios prowadzi negocjacje z konsorcjum banków dotyczące kredytu o wartości do 500 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Rosną wpływy Agory z Heliosa, AMS, Yieldbirda i sprzedaży "GW". Strata wskutek zmiany rachunkowości