Kto dziś czyta prasę? PBC w raporcie chwali się jej wynikami i pozycją
– 8 na 10 osób w Polsce w wieku 15-75 lat czyta prasę drukowaną lub cyfrową – wynika z danych Polskiego Badania Czytelnictwa. W raporcie “Prasa się liczy. Trendy 2024/2025”, przedstawiano kluczowe informacje na temat tego rynku. Pokazują one prasę w bardzo pozytywnym świetle.

Na początek ważne zastrzeżenie - PBC prasę dzieli na drukowaną i cyfrową. Ta druga to e-wydania (repliki tytułu drukowanego), subskrypcje cyfrowe (cyfrowe zbiory treści) oraz strony www marek prasowych.
Jak podaje raport, największym wydawcą prasy drukowanej w Polsce jest Wydawnictwo Bauer z udziałem 42,9% w liczbie rozpowszechnionych egzemplarzy prasy drukowanej (m.in. “Twój Styl”, “Tele Tydzień” “Show”, “Pani”, “Na Żywo”, “Rewia”, “Świat i Ludzie”, “Chwila dla Ciebie”, "Życie na Gorąco”, “Twoje Imperium”).
Kolejne miejsca w rankingu zajmują Ringier Axel Springer Polska (14,0%, wydawca “Faktu”, „Przeglądu Sportowego”, „Newsweek Polska” i „Forbesa"), Polska Press (11,1%, wydawca dzienników regionalnych), Time (7,1%, wydawca dziennika „Super Express” oraz „Muratora”), Agora (3,9%, wydawca „Gazety Wyborczej” oraz „Wysokich Obcasów Extra”), Gremi Media (3,1%, wydawca dzienników „Rzeczpospolita” i „Parkiet”).

Ponad miliard złotych na zakup prasy
Zgodnie z raportem PBC, prasa ma wysoki zasięg we wszystkich grupach wiekowych. Po wydania drukowane, e-wydania i subskrypcje cyfrowe sięgają czytelnicy, którzy płacą za dostęp do treści. W 2024 wydali oni na zakup prasy ponad miliard złotych. W serwisach internetowych tytułów prasowych treści są dostępne w większości za darmo.
Czytaj więcej: "Rzeczpospolita” rozstaje się z korespondentką z Brukseli. Pracowała w gazecie ponad 30 lat
Druk w parze z wydaniami cyfrowymi
W dziennikach, tygodnikach opinii i wybranych segmentach tematycznych magazynów, prasa drukowana jest rozwijana jednocześnie z prasą cyfrową. W segmentach magazynów kobiecych, magazynów telewizyjnych, dla dzieci czy większości branżowych, to nadal druk stanowi podstawową formę dostępu do treści.
Osoby czytające prasę jednocześnie sięgają po prasę drukowaną i cyfrową albo czytają tylko prasę drukowaną lub tylko cyfrową. Wraz z wiekiem czytelników rośnie intencjonalny wybór prasy drukowanej jako głównego źródła informacji.

Wśród kobiet w wieku 40 lat i więcej aż 52% czytelniczek wybiera prasę drukowaną jako główne źródło informacji. Wśród mężczyzn w wieku 40 lat i więcej prasa drukowana jest wybierana jako wiodące źródło informacji przez 47% czytelników. Dla blisko 30% kobiet i mężczyzn w wieku 15-24 prasa drukowana jest głównym źródłem informacji.
Jak podaje raport, pluralizm i wolność mediów, to dwie podstawowe wartości na których opiera się nowoczesny system medialny. Prasa wywiązuje się z nich w stopniu ponad przeciętnym. Treści prasowe są wiarygodne i sprawdzone, opierają się na potrzebach czytelników, analizują każde zagadnienie z różnych punktów widzenia, dotyczą szerokiego spektrum tematów. Często powstają w odpowiedzi na bieżące wydarzenia czy nowości rynkowe. Czytelnicy doceniają tę jakość oraz formę komunikacji i dlatego sięgają po prasę.
Według badań PBC, 69 proc. czytelników interesuje się ważnymi problemami społecznymi (dlatego redakcje tak często organizują różne akcje społeczne), a 88 proc. jest otwartych na opinie i poglądy innych osób.
Reklama w prasie opłaca się
Zgodnie z najnowszymi badaniami przeprowadzonymi w Wielkiej Brytanii, kampanie reklamowe w prasie cechuje największy zwrot z inwestycji. Dotyczy to zarówno całkowitego zwrotu (ROI w ciągu 24 miesięcy od ukazania się reklamy) jak i krótkoterminowego (ROI w ciągu 13 tygodni od emisji reklamy).
Czytaj więcej: W Polsce w 2024 roku sprzedało się ponad 280 mln egzemplarzy prasy. Liderem „Fakt”
Kampanie prasowe wyprzedzają pod względem zyskowności kampanie w innych mediach m.in. w telewizji, radiu czy online. Badania zostały przeprowadzone na reklamach o wartości 1,8 miliarda funtów brytyjskich zleconych w 10 rodzajach mediów, dla 141 marek w 14 kategoriach produktowych.
Dla 74 proc. czytelników reklamy są źródłem użytecznych informacji, a dla 69 proc. czytelników wiarygodnych informacji. Prawdopodobieństwo zobaczenia reklamy w prasie wynosi aż 91 proc. a średni czas kontaktu z reklamą to 7 sekund.
Średni czas czytania prasy jest wysoki i nadal rosnący. W 2024 roku mediana wynosiła 71 minut, a w 2018 były to 52 minuty (wzrost o 37 proc.). Procent czytelników czytających godzinę lub więcej prasę dziennie wynosi 58. Jak się okazuje, im wyższe wykształcenie i dochód tym dłuższy czas czytania prasy.
Czytaj więcej: Dzienniki ubijają dołki sprzedażowe. Dwóm ubyło prawie 20 proc.
Prasa drukowana ma strukturę czytelników podobną do populacji w wieku 25-54, nieco niższą w grupach młodszych a wyższą w starszych. Prasę cyfrową czytają czytelnicy w każdym wieku, nieco mniej w wieku 55+. To kobiety częściej czytają prasę niż mężczyźni. Czytelnikami prasy są osoby z różnym poziomem wykształcenia.
Dołącz do dyskusji: Kto dziś czyta prasę? PBC w raporcie chwali się jej wynikami i pozycją
Oczywiście mam na myśli miesięczniki.