SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Kto dziś czyta prasę? PBC w raporcie chwali się jej wynikami i pozycją

– 8 na 10 osób w Polsce w wieku 15-75 lat czyta prasę drukowaną lub cyfrową – wynika z danych Polskiego Badania Czytelnictwa. W raporcie “Prasa się liczy. Trendy 2024/2025”, przedstawiano kluczowe informacje na temat tego rynku. Pokazują one prasę w bardzo pozytywnym świetle. 

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

Na początek ważne zastrzeżenie - PBC prasę dzieli na drukowaną i cyfrową. Ta druga to e-wydania (repliki tytułu drukowanego), subskrypcje cyfrowe (cyfrowe zbiory treści) oraz strony www marek prasowych. 

Jak podaje raport, największym wydawcą prasy drukowanej w Polsce jest Wydawnictwo Bauer z udziałem 42,9% w liczbie rozpowszechnionych egzemplarzy prasy drukowanej (m.in. “Twój Styl”, “Tele Tydzień” “Show”, “Pani”, “Na Żywo”, “Rewia”, “Świat i Ludzie”, “Chwila dla Ciebie”, "Życie na Gorąco”, “Twoje Imperium”). 

Kolejne miejsca w rankingu zajmują Ringier Axel Springer Polska (14,0%, wydawca “Faktu”, „Przeglądu Sportowego”, „Newsweek Polska” i „Forbesa"), Polska Press (11,1%, wydawca dzienników regionalnych), Time (7,1%, wydawca dziennika „Super Express” oraz „Muratora”), Agora (3,9%, wydawca „Gazety Wyborczej” oraz „Wysokich Obcasów Extra”), Gremi Media (3,1%, wydawca dzienników „Rzeczpospolita” i „Parkiet”).

Ponad miliard złotych na zakup prasy

Zgodnie z raportem PBC, prasa ma wysoki zasięg we wszystkich grupach wiekowych. Po wydania drukowane, e-wydania i subskrypcje cyfrowe sięgają czytelnicy, którzy płacą za dostęp do treści. W 2024 wydali oni na zakup prasy ponad miliard złotych. W serwisach internetowych tytułów prasowych treści są dostępne w większości za darmo.  

Czytaj więcej: "Rzeczpospolita” rozstaje się z korespondentką z Brukseli. Pracowała w gazecie ponad 30 lat

Druk w parze z wydaniami cyfrowymi

W dziennikach, tygodnikach opinii i wybranych segmentach tematycznych magazynów, prasa drukowana jest rozwijana jednocześnie z prasą cyfrową. W segmentach magazynów kobiecych, magazynów telewizyjnych, dla dzieci czy większości branżowych, to nadal druk stanowi podstawową formę dostępu do treści.

Osoby czytające prasę jednocześnie sięgają po prasę drukowaną i cyfrową albo czytają tylko prasę drukowaną lub tylko cyfrową. Wraz z wiekiem czytelników rośnie intencjonalny wybór prasy drukowanej jako głównego źródła informacji.

Wśród kobiet w wieku 40 lat i więcej aż 52% czytelniczek wybiera prasę drukowaną jako główne źródło informacji. Wśród mężczyzn w wieku 40 lat i więcej prasa drukowana jest wybierana jako wiodące źródło informacji przez 47% czytelników. Dla blisko 30% kobiet i mężczyzn w wieku 15-24 prasa drukowana jest głównym źródłem informacji.

Jak podaje raport, pluralizm i wolność mediów, to dwie podstawowe wartości na których opiera się nowoczesny system medialny. Prasa wywiązuje się z nich w stopniu ponad przeciętnym. Treści prasowe są wiarygodne i sprawdzone, opierają się na potrzebach czytelników, analizują każde zagadnienie z różnych punktów widzenia, dotyczą szerokiego spektrum tematów. Często powstają w odpowiedzi na bieżące wydarzenia czy nowości rynkowe. Czytelnicy doceniają tę jakość oraz formę komunikacji i dlatego sięgają po prasę.  

Według badań PBC, 69 proc. czytelników interesuje się ważnymi problemami społecznymi (dlatego redakcje tak często organizują różne akcje społeczne), a 88 proc. jest otwartych na opinie i poglądy innych osób.

Reklama w prasie opłaca się

Zgodnie z najnowszymi badaniami przeprowadzonymi w Wielkiej Brytanii, kampanie reklamowe w prasie cechuje największy zwrot z inwestycji. Dotyczy to zarówno całkowitego zwrotu (ROI w ciągu 24 miesięcy od ukazania się reklamy) jak i krótkoterminowego (ROI w ciągu 13 tygodni od emisji reklamy).

Czytaj więcej: W Polsce w 2024 roku sprzedało się ponad 280 mln egzemplarzy prasy. Liderem „Fakt”

Kampanie prasowe wyprzedzają pod względem zyskowności kampanie w innych mediach m.in. w telewizji, radiu czy online. Badania zostały przeprowadzone na reklamach o wartości 1,8 miliarda funtów brytyjskich zleconych w 10 rodzajach mediów, dla 141 marek w 14 kategoriach produktowych. 

Dla 74 proc. czytelników reklamy są źródłem użytecznych informacji, a dla 69 proc. czytelników wiarygodnych informacji. Prawdopodobieństwo zobaczenia reklamy w prasie wynosi aż 91 proc. a średni czas kontaktu z reklamą to 7 sekund.

Średni czas czytania prasy jest wysoki i nadal rosnący. W 2024 roku mediana wynosiła 71 minut, a w 2018 były to 52 minuty (wzrost o 37 proc.). Procent czytelników czytających godzinę lub więcej prasę dziennie wynosi 58. Jak się okazuje, im wyższe wykształcenie i dochód tym dłuższy czas czytania prasy.

Czytaj więcej: Dzienniki ubijają dołki sprzedażowe. Dwóm ubyło prawie 20 proc.

Prasa drukowana ma strukturę czytelników podobną do populacji w wieku 25-54, nieco niższą w grupach młodszych a wyższą w starszych. Prasę cyfrową czytają czytelnicy w każdym wieku, nieco mniej w wieku 55+. To kobiety częściej czytają prasę niż mężczyźni. Czytelnikami prasy są osoby z różnym poziomem wykształcenia. 

Dołącz do dyskusji: Kto dziś czyta prasę? PBC w raporcie chwali się jej wynikami i pozycją

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Techno
Badania czy zgadywania?
3 1
odpowiedź
User
Fred
A wyniki za 2024Q4 to kiedy? Zawsze były miesiąc i 4 tygodnie po danym kwartale. Odkąd przeszli na kwartalne podawanie danych, nigdy nie było takiego opóźnienia. Nigdy! Czemu jest?
1 0
odpowiedź
User
Fred
A wyniki za 2024Q4 to kiedy? Zawsze były miesiąc i 4 tygodnie po danym kwartale. Odkąd przeszli na kwartalne podawanie danych, nigdy nie było takiego opóźnienia. Nigdy! Czemu jest?

Oczywiście mam na myśli miesięczniki.
0 0
odpowiedź