5 mld zł przychodów i 280 mln zł zysku Cyfrowego Polsatu po trzech kwartałach
Grupa Cyfrowy Polsat zanotowała w trzech kwartałach br. 4,9 mld zł przychodów i 280 mln zł zysku netto. Spółki wchodzącej w jej skład świadczyły łącznie 16,5 mln usług. Liczba abonentów usług telewizyjnych platformy oscyluje cały czas wokół 3,5 mln.
Z raportu finansowego wynika, że w pierwszych trzech kwartałach br. przychody Grupy Cyfrowy Polsat uplasowały się na poziomie 4,889 mld zł wobec 2,110 mld zł w analogicznym okresie ub.r., zaś w III kwartale br. wyniosły one 2,420 mld zł względem 677 mln zł rok wcześniej. Trzeba dodać, ze tegoroczne dane obejmują również wyniki spółki Metelem Holding Company, właściciela sieci komórkowej Plus, które są konsolidowane od dnia 7 maja br., czyli daty finalizacji jej zakupu przez Cyfrowy Polsat.
Grupa Cyfrowy Polsat w okresie od stycznia do września br. zanotowała zysk operacyjny na poziomie 1,05 mld zł, podczas gdy rok wcześniej wynosił on 583 mln zł. W samym III kwartale br. spółka wypracowała 432 mln zł zysku operacyjnego wobec 203 mln zł w III kwartale ub.r.
Zysk netto Grupy w pierwszych trzech kwartałach br. wyniósł 279 mln zł, podczas gdy rok temu było to 352 mln zł. Natomiast biorąc pod uwagę wyłącznie III kwartał wartości te wyglądały następująco: 48 mln zł i 176 mln zł. Zysk netto w tym okresie okazał się zatem wyraźnie lepszy od oczekiwań analityków, których konsensus był na poziomie 41,7 mln zł.
Na dzień 30 września br. Grupa Cyfrowy Polsat miała 16,5 mln RGU, czyli aktywnych usług generujących przychody, co oznacza spadek o 1,1 proc. względem końca III kwartału 2013 roku.
Liczba RGU usług kontraktowych wyniosła 12,23 mln, o 2,7 proc. mniej niż rok wcześniej. Składało się na to 4,34 mln RGU płatnej telewizji (wzrost o 4,4 proc.), w tym 806 tys. aktywnych usług multiroom (wzrost o 18,5 proc.). Oznacza to, że z płatnej telewizji Cyfrowego Polsatu korzysta cały czas ok. 3,5 mln abonentów.
Spółka miała też 6,62 mln RGU telefonii komórkowej (spadek o 3,2 proc.) i 1,27 mln RGU internetu (wzrost o 38,9 proc.). Z kolei liczba klientów usług kontraktowych ogółem wyniosła 6,18 mln, o 1,6 proc. mniej niż rok wcześniej.
Średnie ARPU na klienta w segmencie usług kontraktowych w III kwartale br. wyniosło 86,5 zł (spadek o 1,2 proc.), wskaźnik churn uplasował się na poziomie 8,8 proc. (spadek o 0,2 pkt. proc.), zaś wskaźnik nasycenia RGU na jednego klienta wyniósł 1,98 (wzrost o 4,4 proc.).
Natomiast liczba RGU usług przedpłaconych Cyfrowego Polsatu na koniec III kwartału br. uplasowała się na poziomie 4,22 mln, po spadku względem II kwartału ub.r. o 10,6 proc
Z usługi SmartDOM, od momentu jej uruchomienia w połowie lutego 2014 roku do końca III kwartału br., skorzystało ponad 380 tys. klientów, którzy posiadali łącznie ponad 1,2 mln aktywnych usług.
RGU (Revenue Generating Unit) - Pojedyncza, aktywna usługa płatnej telewizji, dostępu do Internetu lub telefonii komórkowej, świadczona w modelu kontraktowym lub przedpłaconym.
Klient - Osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadającą osobowości prawnej, posiadająca co najmniej jedną, aktywną usługę świadczoną w modelu kontraktowym.
ARPU kontrakt - Średni miesięczny przychód od Klienta wygenerowany w danym okresie rozliczeniowym (uwzględnia przychody z interconnect).
ARPU pre-paid - Średni miesięczny przychód od RGU pre-paid wygenerowany w danym okresie rozliczeniowym (uwzględnia przychody z interconnect).
Churn - Rozwiązanie umowy z Klientem w drodze wypowiedzenia, windykacji lub innych działań, skutkujące tym, że po skutecznym rozwiązaniu umowy, Klient nie posiada żadnej aktywnej usługi świadczonej w modelu kontraktowym.
Wskaźnik churn prezentuje stosunek liczby klientów, którym dezaktywowano ostatnią usługę (w drodze wypowiedzenia, jak i dezaktywacji w wyniku działań windykacyjnych lub z innych przyczyn) w okresie ostatnich 12 miesięcy do średniorocznej liczby klientów w tym 12 miesięcznym okresie.
Dołącz do dyskusji: 5 mld zł przychodów i 280 mln zł zysku Cyfrowego Polsatu po trzech kwartałach