Wydawcy internetowi podsumowują zeszły rok i prognozują, co zmieni się w nowym
W nowej odsłonie naszego podsumowania roku oddajemy głos menedżerom wydawców internetowych i organizacji z tej branży. O najważniejszych wydarzeniach, zmiana i trendach 2021 roku oraz prognozach na 2022 rok mówią przedstawiciele Wirtualnej Polski, Gazeta.pl, Interii, Grupy naTemat, Trojmiasto.pl, IAB Polska i PBI.
Michał Brański, chief strategy officer w Wirtualna Polska Holding
Wydarzenie roku
Za wydarzenie 2021 roku uznaję "postawienie kropki nad i" w temacie cyfryzacji i przewagi online nad offline. Portale zrównały się (wygrały?) z gazetami w rankingach cytowalności, przypieczętowując dominację w obszarze newsów. Kto pamięta jakąś ważną produkcję tradycyjnej TV, która mogłaby konkurować z ofertą SVoD (Netflix, HBO, Prime Video i Apple TV+)? Jakiego produktu zamówionego online nie możemy mieć na progu domu lub w pobliskim paczkomacie w czasie poniżej 36h, nie zastanawiając się, czy damy radę zaparkować i czy będzie tłok w galerii handlowej?
Najważniejsze trendy w 2021 roku
Internet jest tak różnorodny, rozwija się w stosunku do offline w psich latach. Jest rogiem obfitości, czy też hydrantem. Metaverse, web3 (crypto, NFT art, gaming skrzyżowany z blockchainem, quick commerce (patrz: Lisek, Jush itp.), creator economy do potęgi (już nie tylko życie z miliona widzów na YouTube lub followersów na Instagramie, lecz spore kariery oparte o 1000 fanów na Patronite). A wreszcie ofensywa produktów audio - podcasty, Clubhouse i Twitter Spaces, wchodzący do mainstreamu Discord.
Najważniejsze trendy w 2022 roku
TikTok, quick commerce, buy now pay later na sterydach... Tak jak eksplozja i skala tych trzech zjawisk w ostatnich 2-3 latach była zaskoczeniem, tak wierzę, że na koniec 2022 na liście "wydarzeń roku" znajdą się fenomeny, które nie są prostą ekstrapolacją dzisiejszych trendów, lecz czymś zupełnie nowym. Może to metaverse (ale nie w wydaniu Meta/Facebook), lecz zdecentralizowany będzie polem zażartej walki o pierwszeństwo? Mój przyjaciel, który w AR siedzi od lat, pół żartem pół serio twierdzi, że "płaski internet się skończył". Oczywiście, bzdura..., ale i jakaś prawda o tym, że może następny "instagram" i "tik tok" będą w 3D?
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021
Pandemia uświadomiła nam wszystkim, ile przyjętych wcześniej reguł działania jest de facto sztucznym wytworem i koleinami. Jak plastyczny jest świat, a my zdolni do adaptacji. A dwa? Rewersem przyspieszonej cyfryzacji jest zaostrzona walka o talent ludzki. Zjawisko faworyzujące dużych, którzy osiągają z każdej zainwestowanej w cyfryzację złotówki zwrot większy niż średni i mali. Tu znowu z odsieczą przychodzi ŚMP oprogramowanie chmurowe (tzw. SaaS), do którego wszyscy mamy równy dostęp.
Największe wyzwanie na 2022 rok
Z punktu widzenia graczy lokalnych w 2022 roku największym wyzwaniem jest nie osiadać na laurach i odbierać udziały rynkowe globalnym tech gigantom. Niestety, regulacje europejskie czasem zamiast wyrównywać zasady gry nakładają obowiązki (compliance), które - w relacji do skali biznesu - są większym obciążeniem dla graczy lokalnych niż globalnych. Tzw. regulatory capture, tyle że wynikające po prostu z niedoinformowania regulatorów. Słuszne są choćby restrykcje dot. tzw. 3rd-party cookies i zbierania danych o konsumentach poza kontrolą, lecz drugą stroną medalu jest utrudnienie w dostarczaniu użytkownikom dopasowanych treści i reklam.
Agnieszka Siuzdak, dyrektor pionu Gazeta.pl
Wydarzenie roku
Wszystkie znaki na niebie i w raportach rynkowych wskazują na to, że 2021 będzie pierwszym rokiem, w którym internet wyprzedzi telewizję w wydatkach na reklamę w Polsce. Osiągnięcie największego udziału w torcie reklamowym to wydarzenie symboliczne i zapowiedź przyszłości, w której wszystkie media są cyfrowe, a dominacja internetu niepodważalna i oczywista.
Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022
Jednym z najbardziej wyrazistych trendów tego roku był rozwój cyfrowego audio i podcastów, a więc druga młodość najbardziej intymnego medium, czyli radia. Na całym świecie, także w Polsce, obserwowaliśmy niezwykle dynamiczne wzrosty słuchalności cyfrowych treści audio, które na pewno się nie zatrzymają w kolejnych latach.
W 2021 roku w dalszym ciągu istotne było zaangażowanie marek, co przekładało się na nowy język marketingowy, podkreślający wagę równości, odpowiedzialności społecznej i ochrony klimatu. Na szczęście już nie tylko konsumenci mają być bardziej ekologiczni w swoich wyborach. Coraz więcej mówi się o tym również po stronie biznesu. Koncepcja ESG, być może w sposób dość toporny, bo powiązany z raportowaniem, ale jednak skutecznie wymusza na przedstawicielach organizacji biznesowych samoświadomość dotyczącą wpływu ich biznesu np. na środowisko.
Kolejny rok prowadzenia biznesu w czasie globalnej pandemii oznaczał także konieczność wymyślenia nowych zasad rządzących kulturą korporacyjną czy employer brandingiem w sytuacji przewagi zdalnych i hybrydowych modeli pracy. Gazeta.pl już w zeszłym roku ogłosiła model elastyczny, a w tym roku zrobił to m.in. Ringer Axel Springer Polska.
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021
Pandemia sprawia, że rośnie waga internetu na rynku reklamy, rynku uwagi, ale też po prostu w życiu każdego z nas. Z jednej strony przekłada się to na zwiększony udział reklamy internetowej w torcie reklamowym, ale z drugiej oznacza także zwiększoną konkurencję. Im więcej czasu spędzamy w sieci, tym ważniejsze staje się, by był to jak najbardziej wartościowy czas. Stąd wzmożony wyścig wydawców, aby tworzyć treści coraz bardziej jakościowe, lepiej dopasowane do potrzeb i angażujące odbiorców.
Największe wyzwanie na 2022 rok
Największym wyzwaniem dla wydawców internetowych na 2022 rok i kolejne lata będzie balansowanie pomiędzy potrzebami reklamodawców, którym zależy na precyzyjnym targetowaniu i najwyższej możliwej jakości powierzchni reklamowej, a potrzebami czytelników, oczekujących ochrony prywatności i najwyższej możliwej jakości doświadczenia z treścią. W Gazeta.pl traktujemy obie te perspektywy jako równie ważne. Udało się nam połączyć wysoką jakość powierzchni reklamowej, w tym np. najwyższy wśród największych polskich portali wskaźnik viewability display, z dużą szybkością ładowania stron i programem działań mających na celu zachowanie prywatności użytkowników. Wiemy jednak, że kolejne wyzwania na tym polu wciąż są przed nami.
Piotr Witwicki, redaktor naczelny Grupy Interia
Wydarzenie roku
Na miano wydarzenia roku 2021 zdecydowanie zasługuje ogólnopolski protest mediów, który odbył się pod hasłem „Media bez wyboru”. Była to akcja bez precedensu w naszym kraju. 10 lutego największe ogólnopolskie i lokalne media (portale, prasa, radio i telewizja) solidarnie przeciwstawiły się wprowadzeniu dodatkowego podatku od reklam. Polacy w tym dniu zamiast ulubionych treści mogli zobaczyć jedynie czarne komunikaty informujące o proteście.
Forma protestu miała uświadomić naszemu społeczeństwu, jak ważną rolę pełnią zróżnicowane i niezależne media. Dostarczamy nie tylko rzetelne informacje z Polski i świata, ale także zapewniamy rozrywkę oraz wpływamy na rozwój polskiej kultury. Osłabienie albo częściowa likwidacja mediów uderzyłaby w samych odbiorców, którzy dzięki m.in. reklamom mają bezpłatny dostęp do swoich ulubionych treści.
Jestem bardzo dumny z tego, że w proteście wzięła udział Grupa Interia. Cieszymy się, że m.in. nasze działania przyczyniły się do zatrzymania prac nad projektem, który mógłby szkodliwie i nieodwracalnie wpłynąć na rynek medialny w Polsce.
Najważniejsze trendy w 2021 roku
W mijającym roku z powodu kilku poważnych kryzysów bardzo mocno ucierpiał wizerunek Facebooka. Pokazały one bowiem, że platforma Marka Zuckerberga wcale nie jest tak bezpiecznym i przyjaznym miejscem, jak do tej pory sądziliśmy. Liczne nieprawidłowości ujawniła Frances Haugen. Była Menadżerka Facebooka oskarżyła swojego pracodawcę o celowe budowanie podziałów społecznych i promowanie treści generujących negatywne emocje. Do listy największych potknięć Facebooka w 2021 moglibyśmy dodać globalną awarię serwerów, która 4 października uniemożliwiła użytkownikom na całym świecie korzystanie z usług tej i innych platform wchodzących w skład Meta Platforms (Instagram, Messenger, Whatsapp). Wielkie oburzenie światowej opinii publicznej wzbudził też ogromny wyciek danych osobowych prawie 1,5 mld użytkowników Facebooka.
Warto również wspomnieć o zwiększonym zainteresowaniu tematyką ekologiczną wśród największych wydawców w Polsce. Ten zielony trend objawia się na kilku poziomach. Przede wszystkim wydawcy edukują i zachęcają swoich użytkowników do większej troski o środowisko. Nieoceniona jest tutaj rola serwisów ekologicznych. Jednym z nich jest Zielona Interia, która w ciągu kilku miesięcy od powstania zyskała zaufanie wielu użytkowników (w najlepszych miesiącach prawie 600 tys. RU), co pokazuje duże zapotrzebowanie na rzetelne i merytoryczne materiały z tej kategorii. Dodatkowo w ciągu tego roku wydawcy wsparli działania organizowane przez liczne fundacje i instytucje proekologiczne. Grupa Interia dołączyła do m.in. Stowarzyszenia Program Czysta Polska, które prowadzi działania edukacyjne, przybliżające korzyści, jakie płyną z ekologicznego trybu życia, a także informuje i promuje najważniejsze inicjatywy i tematy związane z ekologią.
Trend na rok 2022
Coraz większe zainteresowanie wzbudza idea minimalizmu cyfrowego. Jednym z jej największych propagatorów jest amerykański badacz Cal Newport. Minimalizm cyfrowy zakłada stopniowe i celowe ograniczanie czasu spędzanego w Internecie. Częścią tego procesu jest m.in. zawężenie „playlisty” odwiedzanych platform, portali i aplikacji. Jeśli ten trend rozwinie się w Polsce, to wydawcy będą musieli dostosować swoje działania i podejście do treści do nowej ekonomii uwagi. Grupa Interia jest przygotowana na takie zmiany. Nasza nowa strona – zgodnie z hasłem Twoje wszystko – oferuje w jednym miejscu błyskawiczny i komfortowy dostęp do materiałów z różnych segmentów tematycznych oraz całego bogactwa treści multimedialnych, w tym programów Grupy Polsat Plus.
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Pandemia, pomimo całej swojej szkodliwości, była bodźcem, który przyśpieszył proces cyfryzacji w Polsce. Obecnie większość naszej aktywności odbywa się w wirtualnej rzeczywistości. Przez Internet robimy zakupy, zamawiamy jedzenie, załatwiamy sprawy urzędowe, pracujemy, spotykamy się z przyjaciółmi, kształcimy nasze dzieci i rozwijamy swoje pasje i zainteresowania.
Beneficjentami tego trendu są także portale internetowe, w których użytkownicy coraz częściej szukają rzetelnych informacji, opinii ekspertów, wiadomości sportowych albo po prostu rozrywki. Media nowej generacji w czasie pandemii - w przeciwieństwie do wielu innych branż - dynamicznie się rozwijają, co ma m.in. wpływ na ich atrakcyjność na rynku pracy. Coraz częściej z portalami rozpoczynają współpracę dziennikarze tytułów prasowych oraz specjaliści z innych segmentów biznesu.
Największe wyzwanie na 2022 rok
Dużym wyzwaniem dla wydawców jest zapowiadana przez Google na rok 2023 blokada dostępu do trzeciorzędowych party cookies, które zawierają informacje o przyzwyczajeniach i preferencjach użytkowników. Do tej pory były one wykorzystywane przez wydawców do efektywnego dystrybuowania treści oraz reklam. Według badań StatCounter w Polsce obecnie ponad 70 % wszystkich internautów korzysta z przeglądarki Google Chrome – najlepiej pokazuje to skale zmian, które nas czekają.
Rok 2022 będzie więc dla wydawców czasem testowania i wdrażania rozwiązań, które umożliwią dalsze precyzyjne targetowanie bez korzystania z danych zawartych w trzeciorzędowych party cookies. W tym celu Grupa Interia już na początku 2021 roku rozpoczęła współpracę z największymi dostawcami technologii na świecie.
Dołącz do dyskusji: Wydawcy internetowi podsumowują zeszły rok i prognozują, co zmieni się w nowym
Myślę, że chciałbyś/chciałabyś być takim Januszem jak Brański, którego firma wyceniana jest na ponad miliard zł. A że gada rzeczy niezrozumiałe, to inny temat.