Wirtualna Polska kupuje turystycznego giganta z Niemiec. Wyda na to ponad miliard złotych
Spółka WP Holding podpisała ramową umowę nabycia 100 proc. akcji spółki Invia Group, działającej głównie w Niemczech, ale posiadającej też serwisy w Austrii, Szwajcarii, Czechach, Słowacji, Węgrzech i w Polsce. Po połączeniu ze spółkami wchodzącymi w skład WP Holding, powstanie jedna z największych grup turystycznych w Europie. Wartość transakcji to ponad miliard złotych.
Invia Group operuje w krajach niemieckojęzycznych, gdzie generuje większość przychodów, a także w Czechach, Słowacji, Węgrzech i Polsce. Obejmuje takie marki jak: Ab-in-den-Urlaub.de, Fluege.de, Invia.cz, Invia.sk, Invia.hu czy Travelplanet.pl. W ciągu ostatniego roku przejmowana grupa wysłała na wakacje zagraniczne ponad 2 mln turystów, wygenerowała 183 mln euro przychodów ze sprzedaży i 37 mln euro skorygowanego zysku EBITDA.
W wyniku transakcji powstanie struktura, która obejmie główne marki turystyczne w Niemczech, Szwajcarii i Austrii (Ab-in-den-Urlaub.de, Fluege.de), Polsce (Wakacje.pl, Travelplanet.pl, Nocowanie.pl), w Czechach i na Słowacji (Invia.cz, Hotele.cz, Spa.cz), na Węgrzech (Szallas.hu, Invia.hu), Rumunii (Travelminit.ro, Litoralulromanesc.ro). Te marki zapewniają dostęp do kompleksowej oferty turystycznej, obejmującej zarówno podróże krajowe, jak i zagraniczne. Sprzedają one usługi turystyczne o łącznej wartości ponad 2,5 mld euro. W sumie segment turystyczny WP Holding będzie obecny na 9 europejskich rynkach, na każdym z nich będzie posiadał wiodące marki turystyczne.
Największa inwestycja polskiej niepaństwowej spółki w Niemczech
– W przypadku uzyskania zgód regulatorów, wg naszych danych, będzie to największa inwestycja polskiej, niepaństwowej spółki w Niemczech i piąta największa zagraniczna transakcja M&A takiej spółki w historii. Dzięki skali rynków zachodnioeuropejskich i potencjale wzrostu regionu CEE powstanie jedna z największych grup turystycznych w Europie. To ważny moment w rozwoju WP, bo po raz pierwszy w naszej historii większość przychodów i zysków będzie generowana przez działalność turystyczną – mówi Jacek Świderski, prezes zarządu Wirtualna Polska Holding.
– WP Holding wszedł w segment turystyczny w 2015 roku poprzez przejęcie serwisu Wakacje.pl. Dzisiaj spółka jest 11-krotnie większa niż w momencie zakupu. Za sukcesem Wakacje.pl stoi świetny zespół, ale także wsparcie holdingu oraz zaawansowane kompetencje marketingowe WP. Po połączeniu z Invia Group chcemy wykorzystać te umiejętności i zbudować regionalnego lidera, który kompleksowo odpowiada na potrzeby klientów i skutecznie konkuruje z globalnymi platformami technologicznymi – dodaje Adam Rogaliński, wiceprezes Wirtualna Polska Holding S.A. odpowiedzialny za przeprowadzenie akwizycji.
Jarosław Czernek i Adam Rogaliński
WP Holding rozszerzy działalność o Niemcy, Austrię i Szwajcarię
Według szacunków Euromonitora rynek turystyczny w Europie jest wart około 600 mld euro i stale rośnie. Niemcy stanowią największą część tego rynku – odpowiadają aż za 19% wydatków Europejczyków na turystykę, to sześciokrotnie więcej niż Polska. Europa Środkowo-Wschodnia, to region o stosunkowo małym udziale w wartości rynku, ale o największym potencjale wzrostu. Transakcja pozwoli WP Holding być beneficjentem wzrostu wydatków na turystykę w CEE oraz poprzez rozpoczęcie działalności w regionie DACH (Niemcy, Austria, Szwajcaria) istotnie zwiększyć adresowalny rynek i zbudować odpowiednią skalę niezbędną do rozwoju działalności międzynarodowej w sektorze travel - podano w komunikacie.
– Połączenie sił z WP Holding stanowi wyjątkową okazję dla Grupy Invia do kontynuowania rozwoju i realizacji ambitnych celów na europejskim rynku turystyki. Jesteśmy dumni, że zespół Invia Group, dzięki swojemu doświadczeniu i zaangażowaniu, stanie się częścią organizacji zdolnej kształtować przyszłość branży w Europie. Ta transakcja otwiera zupełnie nowe możliwości skalowania naszej działalności i wzmacniania pozycji rynkowej w kluczowych regionach. Chciałbym również podziękować naszym dotychczasowym właścicielom, CITIC Group i Rockaway Capital, za ośmioletnią owocną współpracę – podkreśla Boris Raoul, prezes zarządu Invia Group.
WP kupi akcje od dotychczasowych akcjonariuszy tj. CITIC Europe Holding oraz Rockaway Capital – europejskiej grupy inwestycyjnej zarządzającej portfelem o wartości 2,3 mld euro, obejmującym private equity, venture capital, blockchain i aktywa cyfrowe oraz nieruchomości.
– Grupa Invia była kluczowym aktywem w naszym portfelu i dowodem naszych możliwości w budowaniu oraz przekształcaniu firm w liderów ich sektorów. Od momentu przejęcia działalności Invia w regionie CEE w 2016 roku, rozszerzyliśmy działalność na region DACH, konsolidując grupę. Dzięki naszemu wsparciu Invia z powodzeniem przeszła przez pandemię, wzmacniając swoją pozycję. WP Holding jako strategiczny gracz w sektorze turystycznym jest świetnie przygotowany, aby przejąć Grupę Invia jako stabilną, dobrze zrównoważoną i dobrze pozycjonowaną firmę oraz kontynuować jej rozwój. Transakcja umożliwia wejście w kolejny etap ewolucji i stworzenie razem z WP europejskiego lidera w obszarze turystyki. Chcielibyśmy serdecznie podziękować wszystkim koleżankom i kolegom w Grupie Invia za ich ciężką pracę i wkład oraz życzymy im, jak i WP, wszystkiego najlepszego w kolejnym rozdziale ich podróży – mówi Jarosław Czernek, investment partner w funduszu Rockaway Capital.
Transakcja wymaga zgody regulatorów z Polski i Chin
W ramach transakcji WP przejmie 100 proc. akcji Invia Group SE za ponad 1 mld zł. Cena może zostać powiększona o przyrost gotówki netto do dnia zamknięcia transakcji. Transakcja dojdzie do skutku po spełnieniu się warunków zawieszających tj. uzyskaniu zgody prezesa polskiego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz zgody regulatora chińskiego.
Pod koniec września obszar turystyczny WP Holdingu powiększył się wraz z przejęciem za 16,7 mln euro 80 proc. udziałów spółki Creative Eye, do której należy rumuńska platforma turystyczna Litoralul Romanesc.
W trzecim kwartale 2024 r. przychody sprzedażowe Wirtualnej Polski Holding sięgnęły 437,38 mln zł, rosnąc rok do roku o 7,9 proc. Te gotówkowe zwiększyły się o 8,3 proc. do 429,73 mln zł. Najmocniej przyczynił się do tego właśnie pion turystyczny, który w trzecim kwartale wypracował swoje najwyższe wyniki. Od lipca do września br. jego wpływy poszły w górę r/r o 12,2 proc. do 208,39 mln zł, zaś skorygowany zysk EBITDA - z 83,36 do 85,33 mln zł.
- Nasz biznes turystyczny kolejny rok z rzędu zamyka trzeci kwartał - kluczowy w tym ong.bszarze - bardzo solidnymi wzrostami - stwierdził wtedy komunikacie giełdowym Jacek Świderski.
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska kupuje turystycznego giganta z Niemiec. Wyda na to ponad miliard złotych