Wieczorami widzowie najchętniej wybierają TVN. TVP Seriale zyskują dzięki „Ranczu”
TVN był w marcu br. liderem oglądalności w paśmie prime-time. Drugie miejsce w grupie wszystkich widzów zajęła TVP1, a w grupie 16-49 - Polsat. Wzrosty w pierwszej dziesiątce kanałów zanotowały tylko TVP Seriale i TVN24.
W marcu br. w godz. 18.00-23.00 udział TVN w całym rynku telewizyjnym wynosił 15,80 proc. Kanał ten stracił co prawda względem marca ub.r. o 1,92 proc., ale awansował z drugiej pozycji. Z pierwszego na drugie miejsce spadła Jedynka tracąc aż 13,56 proc. i notując wynik na poziomie 15,04 proc. Trzecie miejsce zajął Polsat (14,24 proc., spadek o 2,93 proc.), a poza podium znalazła się Dwójka (13,40 proc., - 3,53 proc.).
TVN w zeszłym miesiącu był najpopularniejszy w paśmie wieczornym także w grupie komercyjnej, kluczowej dla reklamodawców. Jego udział tam wyniósł 17,05 proc., o 1,96 proc. mniej niż rok wcześniej, ale stacja utrzymała pierwszą pozycję. Druga lokata należała do Polsatu, który zanotował spadek o 3,69 proc. do 16,46 proc.
- W przypadku TVN i Polsatu spadki w marcu br. przyhamowały - to efekt dobrych ramówek. Rok wcześniej udział największych komercyjnych nadawców w czasie oglądania widzów 16-49 lat stopniał względem marca 2012 roku o kilkanaście proc. - mówi Wirtualnemedia.pl Anna Piotrowska, TV media manager z domu mediowego MEC.
Polsat wiosną wprowadził na antenę dwa cieszące się dużą popularnością widowiska - w piątki o 20.00 emituje „Dancing with The Stars. Taniec z Gwiazdami”, który notuje w grupie komercyjnej 20,62 proc. udziału (więcej na ten temat), a w soboty o 22.00 nadaje show „Twoja twarz brzmi znajomo” (25,49 proc., dowiedz się więcej). Z kolei hitem w TVN pozostają m.in. „Kuchenne rewolucje” (22,90 proc.) czy „X Factor” (21,57 proc.).
O wiele większe spadki zanotowały zajmujące kolejne miejsca TVP1 i TVP2. Udział Jedynki spadł o 15,31 proc. do 11,62 proc., a Dwójki - od 8,19 proc. do 11,32 proc. Anna Piotrowska, TV media manager z domu mediowego MEC zwraca uwagę, że w marcu 2013 roku TVP1 przyciągało widzów meczami polskiej reprezentacji, transmisjami z konklawe czy hitowym serialem o Annie German.
Spadki udziału w prime-time notują jednak nie tylko główni gracze, ale także trzy kolejne stacje nadające na multipleksie naziemnym. Wynik zajmującej piąte miejsce TV Puls zmalał w tym ujęciu o 2,12 proc., TVN7 stracił 0,33 proc., a TV4 – aż 14,05 proc.
- Jeszcze rok temu w marcu 2013 r. w porównaniu z marcem 2012 r. obserwowaliśmy skokowe wzrosty tych stacji (w ujęciu całodobowym), które korzystały wówczas z zasięgowego napędu, jaki zapewniła im obecność na multipleksach. Dziś mają już większą konkurencję w postaci kolejnych kanałów i wydaje się, że tylko mocne inwestycje w ramówkę mogą im pozwolić na dalsze znaczące wzrosty - uważa Anna Piotrowska.
Zdaniem Piotrowskiej, największym rozczarowaniem w marcu 2014 roku wydaje się być wynik TV4. - Przykład tej stacji pokazuje, że nie wystarczy być na multipleksie, by zdobywać widzów. W ub.r. stacja zadbała o ciekawszą dla widzów ofertę filmową (Kevin, „Dirty dancing”, „Pani Doubtfire”) - wprawdzie nie nowości, ale samograje - podkreśla Piotrowska.
W pierwszej dziesiątce kanałów wzrosty udziału zanotowały tylko TVN24 i TVP Seriale. Anna Piotrowska podkreśla, że TVP Seriale dalszy sukces zawdzięczają m.in. „Ranczu” - Polacy kochają ten serial, a w marcu stacja emitowała go prawie dwie godziny dziennie, o jedną trzecią dłużej niż rok wcześniej - mówi nam TV media manager z MEC.
Top 10 kanałów w prime-time w grupie wszystkich widzów
Wszyscy 4+ | |||
Marzec 2013 | Marzec 2014 | ||
Stacja | SHR % | Stacja | SHR % |
TVP1 | 17,40% | TVN | 15,80% |
TVN | 16,11% | TVP1 | 15,04% |
Polsat | 14,67% | Polsat | 14,24% |
TVP2 | 13,89% | TVP2 | 13,40% |
TV4 | 3,13% | TV PULS | 3,02% |
TV PULS | 2,98% | TVN7 | 2,58% |
TVN7 | 2,59% | TV4 | 2,45% |
TVP INFO | 2,38% | TVP INFO | 1,98% |
TVN24 | 2,02% | TVN24 | 1,94% |
Polsat2 | 1,46% | Polsat2 | 1,35% |
Top 10 kanałów w prime-time w grupie komercyjnej
16-49 | |||
Marzec 2013 | Marzec 2014 | ||
Stacja | SHR % | Stacja | SHR % |
TVN | 17,39% | TVN | 17,05% |
Polsat | 17,09% | Polsat | 16,46% |
TVP1 | 13,72% | TVP1 | 11,62% |
TVP2 | 12,33% | TVP2 | 11,32% |
TV PULS | 3,30% | TV PULS | 3,23% |
TV4 | 3,12% | TVN7 | 2,98% |
TVN7 | 2,99% | TV4 | 2,65% |
TVN24 | 1,35% | TVN24 | 1,37% |
Polsat2 | 1,31% | TVP Seriale | 1,28% |
TVP INFO | 1,20% | Polsat2 | 1,19% |
Dołącz do dyskusji: Wieczorami widzowie najchętniej wybierają TVN. TVP Seriale zyskują dzięki „Ranczu”