Urządzenia mobilne niezbędne podczas wakacji (infografika)
Dla 62% Polaków Wi-Fi w hotelu to informacja, od której zależy czy pojadą w dane miejsce na wakacje. 42% będzie podczas wakacji aktywnie używać mediów społecznościowych, 65% dzielić się zdjęciami, a 39% zamelduje się przynajmniej raz w ciekawym miejscu - wynika z badania Mobile Institute.
Polacy stają się coraz bardziej społeczeństwem mobilnym, w którym wyjazd na wakacje bez komórki nie jest praktycznie możliwy. Badani często mówią: "bez smartfona czuję się jakoś dziwnie, jakby mi czegoś brakowało", "urządzenie z dostępem do sieci sprawia, że czuję się bezpieczniej", "smartfon to moje niezawodne źródło rozrywki", "smartfon to mój najlepszy aparat, zawsze można uchwycić piękno chwili", czy "zabieram wszędzie smartfona, bo muszę być w kontakcie, zawsze!".
70% internautów posiada urządzenia mobilne i wykonuje na nich na co dzień średnio 5 aktywności tzw. "smart", czyli takich, które nie są możliwe na klasycznych "komórkach". Czy smartfon lub tablet to już także nasi nieodłączni towarzysze, nawet podczas urlopu? Z badania Mobile Institute wynika, że tak. 47% osób posiadających w gospodarstwie domowym urządzenie mobilne wykorzystuje je już do przygotowań przed urlopem. Nie tylko kupujemy mobilnie produkty i usługi związane z wakacjami, ale także sprawdzamy wszelkie informacje o miejscu pobytu i przygotowujemy tzw. mobilny pakiet rozrywkowy, czyli pobieramy na urządzenie mobilne filmy, książki i gry oraz kompletujemy muzykę. 12% respondentów importuje na urządzenie mobilne także komplet dokumentów związanych z zaplanowanymi wakacjami.
Na urlop swój smartfon weźmie 95% jego posiadaczy, podczas gdy wskaźnik dla "zwykłej komórki" wyniósł 53%. Smartfon będzie aktywnie wykorzystywany podczas całego urlopu do kontaktu z bliskimi (36%), dokumentacji wyjazdu (30%), jako budzik (24%), a także jako mapa i nawigacja (18%).
Smartfon pomaga Polakom realizować zadania w wielu podstawowych i jednocześnie niezwykle ważnych obszarach życia. Badani wskazali ich 16. Przede wszystkim zapewnia kontakt z bliskimi, a w związku z tym 16% z nas daje też poczucie bezpieczeństwa. Rozwija także nasze życie społeczne, pozwalając na dokumentację wakacji (30%) i dzielenie się wrażeniami na bieżąco (8%). Realizuje też wiele funkcji informacyjnych: pozwala wyszukiwać lokalizacje (18%), informacje i opinie o zwiedzanych miejscach (12%), konsultować zakup pamiątek (10%), czy w końcu płacić. 17% z nas chce mieć smartfon po prostu zawsze pod ręką.
32% badanych wykorzystuje do zakupów wakacyjnych urządzenia mobilne, a z tego 50% kupuje przed wakacjami ubrania. Prawie tyle samo rezerwuje noclegi. A na wakacjach zamiast w pełni odpoczywać, pracuje 32% kobiet i 40% mężczyzn, także z wykorzystaniem mobilnego dostępu do sieci.
Jednym z najczęstszych zastosowań smartfonów na wakacjach jest dzielenie się zdjęciami ze znajomymi. 55% zabierających ze sobą urządzenia mobilne dzieli się zdjęciami z wakacji. 35% spośród nich przesyła zdjęcia swoim bliskim mailowo, 25% publikuje zdjęcia w social media po powrocie z wakacji, a 13% jak tylko ma dostęp do Wi-Fi. Kobiety (16%) częściej niż mężczyźni (9%) publikują zdjęcia z wakacji każdego dnia po powrocie do hotelu. Natomiast mężczyźni częściej niż kobiety przesyłają zdjęcia mailowo (44% vs 28%). Mailowo przesyłają zdjęcia najczęściej osoby w wieku 55+. Im urlopowicz młodszy, tym częściej dzieli się zdjęciami jak najszybciej. Nastolatki (15-18 lat) najczęściej dzielą się wrażeniami i zdjęciami gdy tylko zdarzy się coś ciekawego (22%).
Lubimy też pokazywać światu gdzie aktualnie jesteśmy, co widzieliśmy i zwiedzaliśmy. Jedną z najczęściej wykonywanych aktywności w sieci podczas urlopu jest meldowanie się w ciekawych miejscach i dzielenie wrażeniami z tych miejsc. Robi tak 39% internautów aktywnych w sieci podczas urlopu (16% internautów ogółem). Kobiety meldują się w różnych miejscach nieco częściej niż mężczyźni (40% vs 38%). Najczęściej meldujemy się gdy odwiedzamy atrakcje turystyczne, ale i w zwykłych miejscach kojarzących się z dobrym wakacyjnym nastrojem, np. na plaży.
Miarą naszego przywiązania do smartfonów jest lista przedmiotów, które wolelibyśmy zapomnieć jadąc na wakacje zamiast urządzenia mobilnego. 27% badanych Polaków wolałoby nie zabrać biżuterii, 18% zegarka, 15% książki, 8% stroju kąpielowego, a 6% kluczy. Na bezludnej wyspie 20% z nas jako jedyny przedmiot z cywilizowanego świat chciałoby mieć właśnie smartfon lub tablet, a dopiero na drugim miejscu (18%) jest scyzoryk, wybierany zresztą głównie przez mężczyzn. Kolejne miejsca zajmują: książka (17%), coś do ubrania (9%), latarka (6%) i ulubiony drink (5%).
Badanie "Smart Wakacje" zostało zrealizowane przez Mobile Institute na zlecenie Allegro w okresie 20-27 czerwca 2015 r. metodą CAWI, czyli ankiet elektronicznych (responsywnych) publikowanych w internecie. W ramach badania zebrano odpowiedzi od 1059 Polaków, użytkowników internetu w wieku 15 i więcej lat. Pod uwagę wzięto tylko całkowicie wypełnione ankiety badawcze. Zbadana grupa jest reprezentatywna dla internautów w Polsce pod względem wieku, płci i wielkości miejsca zamieszkania.
Dołącz do dyskusji: Urządzenia mobilne niezbędne podczas wakacji (infografika)