Sigma Bis z pierwszym zyskiem. Poniżej połowy wpływów od Orlenu i PZU
W ub.r. agencja mediowa Sigma Bis, należąca do Orlenu i PZU, przy wzroście przychodów o 83 proc. do 349,57 mln zł pierwszy raz osiągnęła dodatnią rentowność. Coraz mniej obrotów pochodzi od jej właścicieli - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.
Przychody Sigma Bis w ub.r. poszły w górę ze 191,18 do 349,57 mln zł, wszystkie wypracowano z usług marketingowych dla klientów. Agencja działalność operacyjną zaczęła na przełomie 2019 i 2020 roku, opierając biznes na obsłudze swoich akcjonariuszy: Orlenu (ma 66 proc. jej walorów) i PZU (34 proc.).
W 2020 roku zapewnili oni agencji całość wpływów wynoszących 92 mln zł. Wraz z pozyskiwaniem kolejnych klientów udział właścicieli w przychodach malał: w 2021 roku wyniósł 64,2 proc., a w ub.r. 42,1 proc.
Przychody od grupy Orlen w ub.r. zwiększyły się z 96,78 do 124,9 mln zł, a te od grupy PZU zmalały z 26,12 do 22,36 mln zł. Szerszy strumień obrotów popłynął jednak od innych klientów. Sigma Bis w sprawozdaniu wyliczyła, że pozyskała w ub.r. kilkunastu, m.in. resorty rolnictwa, finansów i sprawiedliwości, Instytut Książki, PKP Intercity, TVP, kancelarię premiera, Urząd Transportu Kolejowego i Bank Pekao.
Sigma Bis z ponad 100 pracownikami
Wydatki operacyjne agencji też poszły w górę, ale znacznie słabiej niż wpływy - o 79,2 proc., ze 192,21 do 344,44 mln zł. Koszty usług obcych, czyli głównie powierzchni reklamowych w mediach kupowanych na potrzeby kampanii klientów, zwiększyły się ze 176,78 do 321,14 mln zł.
Natomiast koszty pracownicze wzrosły z 14,52 do 22,22 mln zł, z czego wydatki na pensje z 12,25 do 18,24 mln zł. Na koniec ub.r. w agencji pracowało 119 osób, o 19 więcej niż rok wcześniej.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Koszty finansowe spółki poszły w górę z 614 tys. do 1,01 mln zł, a wpływy finansowe - z 23 do 180 tys. zł. W ub.r. zapłaciła 818 tys. zł podatku dochodowego.
Wskaźniki rentowności Sigma Bis wzrosły powyżej zera. Wynik operacyjny poszedł w górę z 1,04 mln zł straty do 5,15 mln zł zysku, a wynik netto - z 1,63 mln zł straty do 4,33 mln zł zysku. W 2020 roku spółka też była na minusie, z 2,08 mln zł straty netto.
Orlen i PZU dopłaciły 9,2 mln zł
Zeszłoroczny zysk netto Orlen i PZU przeznaczyły na pokrycie jej wcześniejszych strat. Ponadto w ub.r. dokapitalizowały agencję kwotą 9,18 mln zł (Orlen objął akcje za 6,06 mln zł, a PZU za 3,12 mln zł).
Sigma Bis szacuje, że za ub.r. powinna uplasować się na ósmym-siódmym miejscu rankingu agencji mediowych w Polsce według instytutu badawczego RECMA. W br. chciałaby awansować na szóstą lokatę.
Firma zamierza też rozwijać nowe kompetencje w obszarach pokrewnych wobec komunikacji. Natomiast jako wyzwanie wskazała „utrzymanie posiadanego zespołu specjalistów na rynku, na którym panuje duża konkurencja oraz fluktuacja wyspecjalizowanych kadr”.
Dołącz do dyskusji: Sigma Bis z pierwszym zyskiem. Poniżej połowy wpływów od Orlenu i PZU