SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Republika atakuje WOŚP. Czy dojdzie do eksodusu reklamodawców?

Czy po tym, jak Telewizja Republika wspiera akcję wymierzoną przeciwko Jerzemu Owsiakowi i Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy możemy spodziewać się eksodusu reklamodawców z jej anteny na miarę tego sprzed roku, wywołanego słowami Jana Pietrzaka? Zapytaliśmy o to tych, którzy wciąż się w niej reklamują.

fot. Adam Burakowski/Wojciech Olkusnik/East News fot. Adam Burakowski/Wojciech Olkusnik/East News

Kilka dni temu Telewizja  Republika zaczęła zachęcać widzów, by zamiast wspierać Wielką Orkiestrę Świątecznje Pomocy, zasilić finansowo jej zbiórkę. W serwisie internetowym stacji podkreślono, że akcja „Nie daję Owsiakowi, wspieram Republikę” została zainicjowana przez Kluby „Gazety Polskiej”. Zaznaczono, że „to kolejne wsparcie tysięcy widzów naszej stacji, którzy codziennie wspierają nas na różne sposoby i jak mogą, promują stację wszędzie, tam gdzie potrzeba”. Według Republiki to ta stacja „naprawdę pomaga powodzianom” z południowo-zachodniej Polski.

- Już od samego początku, wraz z wielką szczodrością widzów zebraliśmy ogromne pieniądze dla powodzian, które pozwoliły np. wyremontować szkołę podstawową. Organizowaliśmy i organizujemy pomoc w postaci darów - wyliczono. - A Jerzy Owsiak? Kluczy jak zawsze i nie potrafi odpowiedzieć na pytanie odnośnie pieniędzy, które dostał od państwa oraz zebrał, na co zostały wydane. Na każde pytanie ze strony dziennikarzy, ucieka albo w wulgarny sposób reaguje - dodano.

Przypomniano, że Owsiak od lat z niechęcią odnosi się do TV Republika. - Tylko dlatego, że domagaliśmy się odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące Fundacji WOŚP, pieniędzy ze zbiórek, etc. To wszystko spowodowało, że Owsiak nas wpisał – jak Tusk – na czarną listę mediów z którymi nie rozmawia - stwierdzono.

Donald Tusk: zbiórka na media chore na nienawiść 

Do akcji TV Republika odniósł się Donald Tusk. - Ruszyła akcja pisowskiej telewizji „Nie daję Owsiakowi, wspieram Republikę”. Wielka Orkiestra zbiera na dzieci chore na raka, oni zbierają na swoje media chore na nienawiść. To już u nich tradycja - napisał na platformie X.

Z szefem rządu polemizowali przedstawiciele TV Republika. - Owsiak po prostu nie chce dokładnie rozliczyć się ze swojej zbiórki. Pokazać ile jego fundacja ma na koncie. Powiedzieć ile dotąd przekazał powodzianom z pieniędzy, które dostał od spółek skarbu państwa - stwierdził Jarosław Olechowski. - To Pan jest chory z nienawiści do Polski i Polaków. W myśl hasła „polskość to nienormalność” metodycznie niszczy Pan wszystko co kochamy: tradycję, kulturę, wspólnotę, dumę narodową. Działania Pana rządu rujnują polskie rodziny i polską gospodarkę. Fur Deutschland - dodał.

W obronie Jerzego Owsiaka i WOŚP stanął m.in. kanał TVN24, który w wydanym w środę oświadczeniu potępił nagonkę na twórcę Orkiestry, za którą stoją “osoby i media, które same organizują zbiórki, ale w interesie własnym, a nie społecznym”.

Będzie bojkot ze strony reklamodawców?

Warto w tym miejscu przypomnieć, że niemal równo rok temu, na antenie Republiki Jan Pietrzak mówił o barakach dla uchodźców, a Marek Król - o czipowaniu i tatuowaniu imigrantów. Te wypowiedzi spowodowały, że na zakończenie emisji swoich reklam na antenie tego kanału zdecydowało się wielu reklamodawców. Proces ten zapoczątkowały wówczas mBank i IKEA, a potem zaczęli dołączać do nich kolejni reklamodawcy, m.in. Wedel, Tarczyński, Provident, Media Expert i wielu innych.

Czy obecne wzywanie przez Republikę do bojkotu wpłat na rzecz WOŚP wywoła podobny efekt? Okazuje się, że nie. Zdecydowana większość firm, która przed rokiem przestała reklamować się w tej stacji, już swoich reklam na jej antenie nie emituje. Z kolei te, które tam są - w odpowiedzi na nasze pytania nie mówią nic o wstrzymaniu emisji reklam.

Ale po kolei. Wśród największych reklamodawców Republiki w grudniu i listopadzie 2024 roku były związane z jego nadawcą tytuły “Gazeta Polska”, “Nowe państwo” (to zapewne reklamy w ramach umów barterowych) czy prawicowy tytuł “Do Rzeczy+” Pokaźne liczby spotów emitowały w tych miesiącach wybrane farmaceutyki, jak np. D-Vitum, Collaflex, Destresan, Ibum, Ulgix, ale one reklamują się tam praktycznie nieprzerwanie. I nawet akcje z Pietrzakiem czy Królem tych emisji nie wstrzymały.

W Republice reklamują się też marki Plus i Polsat Box - zapewne za sprawą tego, że brokerem czasu reklamowego w tej stacji jest biuro reklamy Polsat Media.

Dominują spoty Lidla, Media Markt, Perły, Winiar

Ale poza tym w grudniu w Republice było sporo reklam takich marek, jak: suplementu No-sweet (738), Lidl (314), Media Markt (273), woj. lubelskie (127), piwo Perła (107), Winiary (63), Hellena (54), Half Price (41), Wawel (34), piwo Łomża, STS, Jacobs, Velobank i kilka innych.

Zapytaliśmy większość z nich, czy mają świadomość tego, że reklamy ich marek są emitowane w Republice i czy zareagują na wzywanie przez stację do bojkotu WOŚP.

Przedstawiciele marek Winiary i Hellena byli zaskoczoni informacjami, że ich reklamy są emitowane w Republice. Joanna Kąkol, rzeczniczka prasowa firmy Colian, która jest producentem Oranżady Hellena. najpierw przekazała nam, że dom mediowy przekazał firmie, że emisja spotów Helleny była incydentalna. W kolejnej odpowiedzi doprecyzowała zaś, że “spot Helleny został wyemitowany w stacji Republika omyłkowo w ramach pakietu wykupionego przez dom mediowy”, po czym został usunięty i od 17 grudnia nie jest już w niej emitowany.  

Z kolei biuro prasowe marki Winiary twierdzi, że od stycznia 2024 roku - po wstrzymaniu emisji kampanii - spoty tego brandu w Republice się nie pojawiają. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że - o czym już kiedyś informowaliśmy - reklamodawcy nie mają do końca pełnej wiedzy o tym, w jakich konkretnie stacjach pojawiają się reklamy ich brandów. Wynika to z tego, że zlecają to agencjom mediowym, które nie wykupują konkretnych bloków reklamowych, ale kupują dla marketerów określone pakiety GRP w pakietach wielu stacji.

Czasem reklamowym dysponuje broker

Potwierdza to w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Monika Banyś, rzeczniczka prasowa Velobanku: - Dom mediowy, z którym współpracujemy, dokonuje w naszym imieniu zakupu pakietów reklamowych, uwzględniając dotarcie do kluczowych grup docelowych. Nasz bank emituje reklamy we wszystkich mediach, zarówno online jak i offline, których użytkownikami są nasi klienci. W grudniu spot świąteczny banku został wyemitowany ponad 14 tys. razy, z czego zaledwie 0,5 proc. emisji w TV Republika - podkreśliła.

Podobne stanowisko przekazał nam Paweł Sikora, head of PR&sponsorship w firmie bukmacherskiej STS: - Kupujemy szeroki pakiet oglądalności u brokera Polsat Media i to broker dysponuje spotami w ramach umowy. Nie utożsamiamy się z przekazem żadnej stacji telewizyjnej, w której emitowane są nasze spoty. Jednocześnie, jak co roku będziemy wspierać WOŚP m.in. poprzez organizację licytacji charytatywnych we współpracy ze sponsorowanymi przez nas klubami i związkami sportowymi - zaznaczył.

Z kolei biuro prasowe firmy Wawel w odpowiedzi na nasze pytanie zwróciło uwagę, że firma stale wspiera sztaby WOŚP w trakcie finału, przekazując słodycze dla wolontariuszy – w tym roku również kontynuuje tę tradycję. “Nasze działania reklamowe w mediach są planowane z myślą o dotarciu do jak najszerszego grona odbiorców i nie oznaczają utożsamiania się z linią redakcyjną żadnej konkretnej stacji” - zaznaczono w nadesłanej nam odpowiedzi.

"O emisji reklam decydują kryteria biznesowe i zasięgi mediów"

Maciej Dolega, head of PR i rzecznik prasowy MediaMarkt Saturn Polska wyjaśnił, że strategia reklamowa firmy opiera się na dotarciu do jak najszerszego grona odbiorców poprzez różnorodne kanały mediowe. - Decyzje o emisji reklam podejmujemy przy wsparciu domu mediowego wyłącznie, w oparciu o kryteria biznesowe i zasięg mediów, nie angażując się w bieżące spory światopoglądowe czy polityczne - zapewnił. 

Firma przy zlecaniu kampanii telewizyjnych współpracuje m.in. z Polsat Media, który w swoim portfolio posiada blisko 100 stacji telewizyjnych. - Emisje spotów telewizyjnych wynikają z zakupu pakietów. Z kolei zakup pakietu oznacza zarezerwowanie emisji we wszystkich stacjach w nim oferowanych, bez możliwości wyboru czy rezygnacji z konkretnych kanałów - podkreślił Maciej Dolega. Dodał, że MediaMarkt pozostaje neutralny wobec debat toczących się w przestrzeni publicznej.

Wśród partnerów i sponsorów WOŚP są takie firmy i marki, jak Biedronka, mBank, PZU, Orlen, Play i Lidl. Wszystkie, poza Lidlem w Republice się nie reklamują od dawna. 

Natomiast Lidl, który m.in. sprzedaje w swoich sklepach dedykowane WOŚP kolekcje, od miesięcy jest jednym z czołowych reklamodawców tej stacji. 

Lidl neutralny światopoglądowo

Aleksandra Robaszkiewicz, dyrektorka ds. corporate affairs & CSR w Lidlu w odpowiedzi na pytanie, jak firma zareaguje na zaistniałą sytuację podkreśliła przede wszystkim, że Lidl Polska jest neutralny światopoglądowo – chce dotrzeć do jak najszerszej grupy klientów, dlatego jest obecny z reklamami w różnych kanałach telewizyjnych i stacjach radiowych.

Dodała, że współpracuje z Federacją Polskich Banków Żywności oraz, że partnerem sieci jest także Caritas, wspólnie z którym detalista realizuje projekt modernizacji jadłodajni czy zbiórki żywności. 

- Ważnym partnerem jest dla nas również Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Przez 15 lat wspólnego grania z WOŚP, Lidl Polska wraz z pracownikami i klientami przekazał na rzecz tej organizacji ponad 49 milionów złotych. Również w tym roku kontynuujemy nasze zaangażowanie na rzecz potrzebujących – we wszystkich sklepach naszej sieci trwa zbiórka środków pieniężnych, które pomogą w osiągnięciu celu 33. Finału WOŚP. W sprzedaży znajdują się także specjalne gadżety opatrzone charakterystycznymi serduszkami i grafikami WOŚP. Zysk z ich sprzedaży trafi na cel 33. Finału - dodała Aleksandra Robaszkiewicz. 

Dołącz do dyskusji: Republika atakuje WOŚP. Czy dojdzie do eksodusu reklamodawców?

87 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
David
Poziom ogłupiania mediów wokół sprawy Owsiaka jest doprawdy uderzający.Rozumując logikę mainstreamowych mediów, pewnych osób się nie tyka, nie zadaje im trudnych pytań, nie ma się wątpliwości co do ich uczciwości.. Do takich ludzi należy Owsiak. Nikt już nawet nie zadaje pytania o co ta cała wrzawa. A przecież chodziło o wyjaśnienie dlaczego pieniądze przeznaczone na powodzian nie trafiły do nich... Jeśli TV Republika nie ma racji to niech Owsiak wytlumaczy co i jak a nie ucieka przed dziennikarzami.. Tv Sakiewicza posadzą się teraz o inspirowanie widzów do zabójstwa Owsiaka? Pokażcie te fragmenty programu gdzie można zarzucić stacji taką narrację... Z chęcią zobaczę czym ten oskarżony mężczyzna się kierował. Na jednych jak widać można pluć, oskarżać non stop i uważa się to za właściwe działanie (TVN względem prawicy, Kościoła) i o żadna nienawiśc się ich nie oskarża, a gdy prawica pyta o lewicę to od razu ta rzuca oskarżeniami o mowę nienawiści...
87 23
odpowiedź
User
Twój Stary
Zadawanie trudnych pytań świeckiemu papieżowi uśmiechniętej POlski to ciężko grzech wobec naszej młodej demokracji. W ramach walki z hejtem powinniśmy takich świeckich grzeszników wyp*****ać w kosmos. Siema!
60 15
odpowiedź
User
nobo
wirtualnemedia obdzwaniaja reklamodawcow??? lol ok ja stad wysiadam
63 10
odpowiedź